رستم وسکانیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رستم وسکانیان
زادهٔ۱۳۱۱ خورشیدی
۱۹۳۲ میلادی
تبریز، ایران
درگذشت۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۱ اوت ۲۰۱۳ (۸۱ سال)
ملیتایرانی ارمنی‌تبار
پیشهمعمار
پروژه‌هاورزشگاه آرارات تهران، سالن کلوپ ارامنه، عبادتگاه صلیب مقدس، بنای کودکستان ارامنه تبریز، مرکز فرهنگی هنری شوشی در جمهوری آرتساخ

رُستُم وُسکانیان (ارمنی: Ռոստոմ Ոսկանյան; زاده ۱۳۱۱ خورشیدی در تبریز - درگذشته ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ در ایالات متحده آمریکا) معمار ایرانی ارمنی‌تبار بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

رستم وسکانیان در دبیرستان البرز به تحصیل پرداخت، و وی به عنوان دانشجوی ممتاز موفق به دریافت درجهٔ لیسانس از دانشگاه تهران گشت و پس از گرفتن بورس تحصیلی چهار ساله برای تحصیل در دانشگاه بوزار Beaux Arts University پاریس عازم فرانسه شد. وسکانیان در سال ۱۳۴۳ ۱۹۶۴ با درجه فوق لیسانس از آنجا فارغ‌التحصیل گردید و از سال ۱۳۶۵–۱۳۴۳ ۱۹۸۶–۱۹۶۴ به عنوان استادیار و مدیر گروه در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. وسکانیان جوایزی نیز همچون بورس تحصیلی در دانشگاه پاریس و همچنین جایزهٔ اول Cite University از دانشگاه پاریس را دریافت نمود و برندهٔ مدال طلایی بینال تهران در سال ۱۳۳۶ ۱۹۵۷ گشت.

وسکانیان در عین حال در سال ۱۳۴۹ ۱۹۷۰ دیپلم فارغ‌التحصیلی معماری را از دانشگاه گراتس-اتریش Graz-Austria دریافت نمود و در تمام این سال‌ها در کنار تحصیل و کار به عنوان آرشیتکت به نقاشی نیز پرداخت و نمایشگاه‌هایی برپا نموده‌است. از کارهای عمدهٔ معماری وی می‌توان به باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات در تهران با ظرفیت ده هزار نفر در سال ۱۳۵۷–۱۳۵۴ ۱۹۷۸–۱۹۷۵، ساختمان زورخانه تهران در سال ۱۳۶۲ ۱۹۸۳، باشگاه اجتماعات ارامنهٔ تهران در ۱۳۴۵ ۱۹۶۶، نمازخانه (ماتور) (طرح و اجرا) در باشگاه آرارات در سال‌های ۱۳۶۶–۱۳۶۴ ۱۹۸۷–۱۹۸۵ در تهران و تعمیر کلیسای طاطاووس مقدس (قره کلیسا) در آذربایجان (چالدران)، همچنین ساختمان‌های خصوصی در ایران اشاره کرد.

او در فاصله سال‌های ۱۳۷۷–۱۳۳۰ ۱۹۹۸–۱۹۵۱ تعداد ده نمایشگاه نقاشی گروهی از بینال ونیز در گالری‌های تهران و کالیفرنیای آمریکا و پنج نمایشگاه انفرادی در گالری زروان (Zarvan) تهران، گورکی (Gourky) در نیویورک و نمایشگاه آثار تجسمی و نقاشی در گالری بی اف سی در لس آنجلس آمریکا B.F.C. Gallery Los Angeles در سال ۱۳۷۳ ۱۹۹۴ برپا کرده‌است. او در مراکز فرهنگی هنری مختلفی حضور چشمگیر و فعالی داشته‌است.

سبک نقاشی وی آبستره (انتزاعی) و مجسمه‌هایش نیز برگرفته از همین سبک هستند و تأثیر معماری در هنر نقاشی و نقش برجسته‌های او به‌وضوح دیده می‌شود. وی در آمریکا اقامت داشت.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • «Rostom Voskanian by Dr.Talinn Grigor».
  • «خطر تخریب در یک قدمی اثر باارزش معمار فقید مهندس رستم وسکانیان». کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران.
  • ««باشگاه ارامنه» هنوز خطر ریزش دارد». ایسنا. ۱۳۹۴.
  • «باشگاه اجتماعی ارامنه تهران اثر رستم وسکانیان، توسط علاء الدین فرونشست». هنرنیوز. ۱۳۹۴.
  • «معماری و آثار هنری رُستُم وسکانیان».

منابع[ویرایش]

  • Navasargian, Alice (1997). Iran - Armenia: Golden Bridges: 20th Century Iranian-Armenian Painters. Glendale: AAA Publishing House. p. 140-145. ISBN 978-0-9697620-0-3.
  • "Rostom Voskanian and an Architectural Legacy". Asbarez.