رتبه‌بندی دانشگاه‌های آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ایالات متحده از کشورهایی است که سیستم دانشگاهی پیشرفته‌ای دارند. به‌طوری‌که از سیستم دانشگاه‌های تحقیقاتی آمریکا امروزه توسط بسیاری از کشورها الگوبرداری شده‌است.[۱]

در میان دانشگاه‌های جهان[ویرایش]

موسسات آموزش عالی آمریکا در رده‌بندی دانشگاه‌های جهانی حضور پر تعدادتری نسبت به موسسات کشورهای دیگر دارد.[۲] به‌طور نمونه می‌توان به رده بندی‌های زیر در این باب اشاره نمود:

  • از بیست دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی‌های جهانی مؤسسه SJTU چین، ۱۷ دانشگاه،[۳]
  • از بیست دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی‌های جهانی روزنامه تایمز لندن، ۱۳ دانشگاه،[۴]
  • از بیست دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی‌های جهانی نشریه نیوزویک، ۱۵ دانشگاه،[۵]
  • از بیست دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی‌های جهانی مؤسسه École de Mines فرانسه، ۱۰ دانشگاه،[۶]
  • از بیست دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی‌های جهانی مؤسسه Wuhan چین، ۱۷ دانشگاه،[۷]
  • و از بیست دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی‌های جهانی وبومتریکس، ۲۰ دانشگاه متعلق به ایالات متحده هستند.

جوایز نوبل[ویرایش]

تعداد برندگان و سهم جوایز نوبل هر کشور تا سال ۲۰۰۷.

از طرف دیگر، آمریکا همچنین رتبه نخست تعداد مقالات علمی چاپ شده،[۸] و نیز با داشتن ۱۶۰ برنده جایزه نوبل[۹] بیشترین تعداد افتخارات نوبلیست را در دانشگاه‌های خود در اختیار دارد. به‌طور مثال دانشگاه شیکاگو ۷۹ برنده جایزه نوبل تولید یا در استخدام داشته‌است.[۱۰] در دانشگاه کلمبیا این تعداد ۸۲ نفر است.[۱۱] دانشگاه هاروارد ۷۸ برنده، انستیتوی تکنولوژی ماساچوست ۶۳ برنده نفر نوبلیست در لیست افتخارات خود دارند.[۱۲]

طریقه رتبه‌بندی دانشگاه‌های آمریکا[ویرایش]

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آمریکا بر اساس پارامترهای مختلفی انجام می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت برخی شاخص‌های موجود انجام شود. از جملهٔ این شاخص‌ها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ها، دانشجویان، داوطلبان ورود به دانشگاه و برخی دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه‌بندی‌ها هم هستند که بر اساس نحوهٔ پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد. به‌طور نمونه یک تحقیق در دانشگاه کرنل نشان می‌دهد که رتبه‌بندی دانشگاه‌های در ایالات متحده به صورت معناداری تحت تأثیر سیستم پذیرش دانشجوست[۱۳] ولی در رتبه‌بندی NRC تعدد نشریات و مقالات رتبهٔ دانشگاه‌ها را تعیین می‌کند.

علاوه بر رتبه‌بندی موسسات، برخی رتبه‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد که برای برنامه‌های آموزشی، دپارتمان‌ها و مدارس صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها بر اساس جهت‌دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌گیرد.

رتبه‌بندی‌های موسسات متفاوت[ویرایش]

موسسات متعددی در آمریکا رتبه‌بندی دانشگاه‌های آمریکا را انجام می‌دهند که مهم‌ترین آنان در ذیل قید گردیده‌اند.

نشریهٔ U.S. News & World Report[ویرایش]

نشریهٔ U.S. News & World Report، هر ساله لیستی از برترین دانشگاه‌های آمریکا منتشر می‌کند که رتبه دانشگاه‌های برتر آمریکا (سال ۲۰۱۵) در آن چنین آمده‌است:

رتبه کلی با احتساب موسسات خصوصی

دانشگاه ایالت رتبه کلی
در سال ۲۰۱۷[۱۴]
دانشگاه پرینستون نیوجرسی ۱
دانشگاه هاروارد ماساچوست ۲
دانشگاه ییل کنتیکت ۳
دانشگاه کلمبیا نیویورک ۴
دانشگاه استنفورد کالیفرنیا ۴
دانشگاه شیکاگو ایلینوی ۴
ام آی تی ماساچوست ۷
دانشگاه دوک کارولینای شمالی ۸
دانشگاه پنسیلوانیا پنسیلوانیا ۸
کلتک کالیفرنیا ۱۰
کالج دارتموث نیوهمپشر ۱۱
دانشگاه جانز هاپکینز مریلند ۱۲
دانشگاه نورث وسترن ایلینوی ۱۳
دانشگاه واشینگتن در سن‌لوئیس میسوری ۱۴
دانشگاه کرنل نیویورک ۱۵

رتبه‌بندی نشریه تایمز[ویرایش]

نشریه تایمز هر ساله فهرستی از برترین دانشگاه‌های جهان ارائه می‌دهد که وضعیت دانشگاه‌های آمریکا (سال ۲۰۱۷) در آن به شرح زیر است:

رتبه‌بندی Washington Monthly[ویرایش]

رتبه‌بندی نشریه Washington Monthly

رتبه‌بندی MUP[ویرایش]

رتبه‌بندی پژوهشی مرکز سنجش عملکرد پژوهشی دانشگاه‌های آمریکا (به انگلیسی: The Center for Measuring University Performance) در سال ۲۰۱۲:

رتبه‌بندی FSPI[ویرایش]

رتبه‌بندی شاخص تولید اساتید هیئت علمی (به انگلیسی: Faculty Scholarly Productivity Index) در سال ۲۰۰۷[۱۸]

وبومتریک[ویرایش]

رتبه‌بندی وبومتریک دانشگاه‌های دنیا توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) -واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC)- تهیه شده‌است. این رتبه‌بندی بیش از ۴۰۰۰ دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آن‌ها تحلیل کرده‌است.

رتبه‌بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل ۱۵٬۰۰۰ دانشگاه و بیش از ۵٬۰۰۰ مرکز تحقیقاتی است. ۴٬۰۰۰ دانشگاه اول در رتبه‌بندی مشخص شده‌است، و دانشگاه‌های دیگر نیز در رنبه‌بندی‌های محلی و جزئی‌تر آمده‌است. موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشورهای در حال توسعه در این روش رتبه‌بندی، با قرار دادن دستاوردهای علمی خود بر روی اینترنت می‌توانند وضعیت بهتری پیدا کنند چرا که ممکن است نسبت به دانشگاه‌های تراز اول دنیا بسیار فاصله داشته باشند اما با این روش می‌توانند وضعیت خود را بهتر نمایان کنند.

این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ انجام شد و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر تهیه شد. این پارامترها عبارتند از حجم اطلاعات موجود بر روی وب، قابلیت دسترسی و نسبت اطلاعات منتشر شده در وب به میزان لینک‌های برگشتی خارجی آن است. این رتبه‌بندی هر ساله در دی‌ماه و تیرماه بروز می‌شود و یک مقیاس وبی برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فراهم می‌آورد. این رتبه‌بندی میزان فعالیت علمی وب‌گاه‌های آموزشی را به صورت دوره‌ای نشان می‌دهد.

شاخص‌های وبومتریک به این دلیل به وجود آمده‌اند که میزان توجه موسسات را به نشر اینترنتی نشان دهد؛ بنابراین دانشگاه‌های با کیفیت آموزشی بالا ممکن است به دلیل عدم تمایل به سیاست‌های انتشار اینترنتی، در این نوع رتبه‌بندی رتبهٔ مورد انتظار خود را بدست نیاورند.

فاکتور جِی[ویرایش]

یکی از روش‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس وبومتریک، روش فاکتور جی (به انگلیسی: G-factor) است که تعداد پیوندهای وب‌سایت یک دانشگاه را در میان وب‌سایت دیگر دانشگاه‌ها محاسبه می‌کند. فاکتور جی در واقع میزان محبوبیت و اهمیت وب‌سایت یک دانشگاه خاص را در میان وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دیگر نشان می‌دهد؛ بنابراین فاکتور جی حالتی از گستردگی و میزان نفوذ یک دانشگاه براساس وب‌سایت آن است.

رتبه‌بندی عملکرد مقالات علمی[ویرایش]

رتبه‌بندی عملکرد مقالات علمی دانشگاه‌ها یک رتبه‌بندی بر اساس روش کتاب‌سنجی است که توسط انجمن ارزیابی و ارتقادهی آموزش عالی تایوان[۲۱] صورت گرفته‌است. در این روش، ۹ شاخص در نظر گرفته شده‌است که عبارتند از: مقالات ۱۱ سال اخیر، مقالات کنونی، ارجاعات به کتب و مقالات در ۱۱ سال اخیر، ارجاعات به کتب و مقالات در حال حاضر، شاخص H، میزان مورد مرجع قرار گرفتن مقالات، مقالات چاپ شده در مجلات با ضریب تأثیرگذاری بالا و برتری حوزه‌های فعالیت. این نوع رتبه‌بندی با توجه به این ۹ شاخص نشان‌دهندهٔ سه معیار کارکرد مقالات علمی است: بهره‌وری تحقیقات، میزان تأثیرگذاری تحقیقات و برتری تحقیقات. در این پروژه با کمک روش کتاب‌سنجی کارکرد مقالات علمی ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحلیل و رتبه‌بندی شده‌است.

رتبه‌بندی کیپلینگر[ویرایش]

رتبه‌بندی کیپلینگر توسط نشریه مالیهٔ کیپلینگر[۲۳] هر ساله از میان ۵۰۰ دانشگاه برتر آمریکا، و با در نظر گرفتن چندین شاخص، همانند نسبت تعداد استاد به دانشجو، خرج تحصیلی دانشجویان، تعداد بورس‌های موجودی، بدهی دانشجویان پس ار فارغ‌التحصیلی، و پارامترهای دیگر، دانشگاه‌های عمومی برتر آمریکا را (در مقطع کارشناسی) تحلیل و رتبه‌بندی می‌کند.

رتبه‌بندی پارتی پلیبوی[ویرایش]

رتبه‌بندی پلیبوی توسط نشریه پلیبوی هر ساله با در نظر گرفتن چندین شاخص در رابطه با محیط مسرت بخش به صورت کل و فعالیت‌های تفریحی دانشجویان، دانشگاه‌های آمریکا را رتبه‌بندی می‌کند.

رتبه‌بندی نشریه فوربز[ویرایش]

رتبه‌بندی فوربز توسط نشریه فوربز با در نظر گرفتن چندین شاخص در رابطه با کیفیت کلی وضع آموزشی، دانشگاه‌های آمریکا را رتبه‌بندی کرده.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «International Higher Education | Number 49». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۸.
  2. «International Higher Education # 38». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۸.
  3. «学院简介 上海交通大学高等教育研究院». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۸.
  4. QS Top Universities: Top 100 universities in the THE - QS World University Rankings 2007
  5. Newsweek - National News, World News, Health, Technology, Entertainment and more... | Newsweek.com
  6. «Mines Paristech - International Professional Ranking Of Higher Education Institutions». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۸.
  7. «世界大学科研竞争力排行榜2007». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۸.
  8. Britain second in world research rankings | Education | guardian.co.uk
  9. به ویکی‌پدیای انگلیسی مراجعه شود: en:Nobel laureates by country
  10. University of Chicago News: Nobel Laureates
  11. Columbia University Nobel Laureates
  12. برای مقایسه بیشتر به لیست کامل در ویکی‌پدیای انگلیسی مراجعه شود: en:Nobel laureates by university affiliation
  13. Study shows college rankings do matter
  14. «National Universities Rankings - Best Colleges - Education - US News and World Report». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  15. World University Rankings 2014-15 - Times Higher Education
  16. «Washington Monthly». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹.
  17. «Layout 1» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۰.
  18. «Chronicle Facts & Figures: Faculty Scholarly Productivity Index». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۸.
  19. «World Universities' ranking on the Web: top 6000 World Ranking». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۰.
  20. «G-Factor International University Ranking 2006: Top 300 | www.universitymetrics.com». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۵ آوریل ۲۰۰۹.
  21. Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities (به انگلیسی), archived from the original on 25 July 2008, retrieved 14 September 2008 Retrieved on 2008-02-14.
  22. «2009 Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۰۹.
  23. «Selecting the Best Values in Public Colleges - Kiplinger.com». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۸.
  24. «Rankings for 100 Best Values in Public Colleges». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۸.
  25. «Top 10 Party Schools 2010». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۱۰.
  26. America's Best Colleges - Forbes.com

پیوند به بیرون[ویرایش]