بوهمین راپسودی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از راپسودی بوهمی)
«بوهمین راپسودی»
The four members of the band sit together in front of a sandy-coloured background wearing predominantly black clothing. Mercury appears to be the dominant figure, sat in front of the other three members. From left to right, John Deacon, Mercury, Brian May, Roger Taylor. All four individuals are looking directly at the camera with a neutral expression on their faces. Above the band is some black text, printed in an elegant, italic font face. The word "Queen" is followed by "Bohemian Rhapsody", the latter of which is positioned under the band name in the same format yet smaller font.
جلد تصویر تک‌آهنگ بریتانیا
تک‌آهنگ کوئین
از آلبوم شبی در اپرا
بی-ساید«من عاشق اتومبیلم هستم»
تاریخ پخش۳۱ اکتبر ۱۹۷۵ (۱۹۷۵-10-۳۱)
تاریخ ضبطاوت–سپتامبر ۱۹۷۵
استودیو
ژانر
زمان۵:۵۵
ناشرئی‌ام‌آی
ترانه‌نویس(ها)فردی مرکوری
تهیه‌کننده(ها)
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های کوئین
«حالا من اینجا هستم»
(۱۹۷۵)
«بوهمین راپسودی»
(۱۹۷۵)
«تو بهترین دوستمی»
(۱۹۷۶)
موزیک ویدئو
"Bohemian Rhapsody" در یوتیوب

«حماسه کولی»[۱] یا «بوهمین راپسودی» (انگلیسی: Bohemian Rhapsody) ترانه‌ای از کوئین، گروه راک بریتانیایی است. این ترانه توسط فردی مرکوری برای آلبوم شبی در اپرا در سال ۱۹۷۵ ساخته و ضبط شد. این ترانه بند برگردان ندارد، در عوض از چند بخش تشکیل شده‌است: یک بخش تصنیف که با تکنوازی گیتار خاتمه می‌یابد، یک قطعه اپرایی، و در نهایت یک بخش انتهایی هارد راک. با آنکه ساختار موسیقایی این ترانه به ساختار متداول موسیقی پرطرفدار شبیه نبود، این ترانه با استقبال زیادی روبه‌رو شد و موفّقیت تجاری آن باعث شهرت فردی مرکوری و گروه کوئین شد. در آن هنگام، «بوهمین راپسودی» پرهزینه‌ترین تک‌آهنگی که تا آن موقع ساخته شده بود و از آن به عنوان یکی از ماهرانه‌ترین ترانه‌ها در تاریخ موسیقی عامه‌پسند یاد می‌شود.[۲]

«بوهمین راپسودی» در هنگام انتشارش به عنوان یک تک‌آهنگ، از نظر تجاری موفق بود و به مدت ۹ هفته در صدر جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا باقی ماند و تا انتهای ژانویه سال ۱۹۷۶ بیشتر از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت.[۳] در سال ۱۹۹۱ و پس از مرگ فردی مرکوری، حماسه کولی مجدداً به مدت پنج هفته در صدر این جدول قرار گرفت و سرانجام سومین تک‌آهنگ پرفروش در بریتانیا در تمام دوران‌ها شد.[۴] تک‌آهنگ «بوهمین راپسودی» در بازار برخی از کشورهای دیگر از جمله کانادا، استرالیا، زلاند نو، ایرلند و هلند هم در صدر قرار داشت و بعدها تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های تمام دوران‌ها شد. در ایالات متحده، در سال ۱۹۷۶ این تک‌آهنگ توانست در ابتدا تا مکان نهم جدول بالا بیاید، هرچند که در سال ۱۹۹۲ پس از اینکه در فیلم دنیای وین این ترانه پخش شد، محبوبیت «بوهمین راپسودی» در ایالات متحده بالا رفت و در مکان دوم جدول قرار گرفت.

هرچند که ترانه در ابتدا واکنش‌های متفاوتی را دریافت کرد، همچنان از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین ترانه‌های گروه کوئین نام برده می‌شود. تک‌آهنگ «بوهمین راپسودی» با یک ویدیوی تبلیغاتی هم همراه بود که بسیاری از پژوهشگران آن را نوآورانه می‌دانند. این ترانه وارد تالار مشاهیر راک اند رول هم شده‌است. در سال ۲۰۱۲، این ترانه در یک نظرسنجی در مورد یافتن «محبوب‌ترین ترانه مورد علاقه مردم» که در سطح کشوری و توسط ITV در بریتانیا برگزار شده بود، در صدر قرار گرفت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادکردها[ویرایش]

  1. برگرفته از روی جلد آلبوم کوئین: برگزیده آثار ۱، منتشر شده در ایران
  2. Cunningham 1995.
  3. Hodkinson 2004, p. 194.
  4. Corn 2005, p. 24.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]