راه بندگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راه بردگی
Cover of the first UK edition
نویسنده(ها)فریدریش آوگوست فون هایک
کشورUnited Kingdom
زبانEnglish
موضوع(ها)سیاست
انتشار
گونه رسانهPrint
شمار صفحات۲۶۶
شابکشابک ‎۰−۲۲۶−۳۲۰۶۱−۸
شماره اوسی‌ال‌سی۳۰۷۳۳۷۴۰
۳۳۸٫۹ ۲۰
کتابخانه کنگرهHD82 .H38 1994

راه بندگی کتابی از اقتصاددان و فیلسوف اتریشی، فریدریش فون هایک است که بین ۱۹۴۰–۱۹۴۳ نوشته شده و در آن «نسبت به خطر استبداد ناشی از کنترل تصمیم‌گیری دولتی از طریق برنامه‌ریزی مرکزی» هشدار داده، و استدلال کرده که منع فردگرایی، لیبرالیسم کلاسیک و آزادی به‌طور غیرقابل اجتنابی منجر به ستم سوسیالیستی و فاشیستی و استبداد و بردگی افراد منجر می‌شود. او بر خلاف نظر اقتصاددانان بریتانیایی که فاشیسم را عکس العملی سرمایه دارانه علیه سوسیالیسم می‌دانستند، آن دو را دارای ریشه مشترکی در برنامه‌ریزی اقتصادی مرکزی و قدرت دولت بر فرد می‌دانست.[۱]

دلایل انتشار کتاب[ویرایش]

هایک نگران نگاهی بود که در فضای دانشگاهی بریتانیا، فاشیسم را واکنشی سرمایه دارانه به سوسیالیسم می‌دانست و کتاب جاده ای به سوی بردگی را پاسخی به این نگرانی می‌دانست. عنوان کتاب از تفکر فرانسوی لیبرال کلاسیک الکسی دو توکویل گرفته شده بود که همچنین نویسندهٔ کتاب فرانسوی «جادهای به سوی بردگی» است. کتاب برای اولین بار در بریتانیا توسط روتلج در مارس ۱۹۴۴ منتشر شد و بسیار محبوب گردید و منجر شد هایک آن را کتابی غیرقابل دسترس (نایاب) بنامد، همچنین به دلیل این که در بخشی از دوران جنگ کاغذ سهمیه بندی شده بود. هنگامی که کتاب در ماه سپتامبر آن سال توسط دانشگاه شیکاگو در ایالات متحده منتشر شد، محبوبیت بیشتری نسبت به بریتانیا به دست آورد؛ و یک ویرایشگر به نام ماکس ایستمن (سوسیالیستی سرسخت) را تحریک کرد تا خلاصه‌ای از آن را در در آوریل ۱۹۴۵ در مجله آمریکایی ریدرز دایجست نیز منتشر کندکه باعث شد جاده ای به سوی بردگی مخاطبانی خارج از محدودهٔ دانشگاهی پیدا کند. این کتاب به‌طور گسترده‌ای در میان کسانی که از فردگرایی و لیبرالیسم کلاسیک دفاع می‌کنند، محبوب است.

پانویس[ویرایش]

  1. «Friedrich A. Hayek: A Centenary Appreciation | The Freeman | Ideas On Liberty». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۴ ژوئن ۲۰۱۲.

منابع[ویرایش]

  • http://books.google.com/books?id=1QyQwvLDLycC
  • Ebenstein, Alan O. (2003). Friedrich Hayek: a biography. University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-18150-9.
  • Hayek, Friedrich August (1994). The Road to Serfdom. University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-32061-8.
  • Hayek, Friedrich August (2001). The Road to Serfdom (Routledge Classics ed.). Routledge. ISBN 978-0-415-25543-1.
  • Hayek, Friedrich August; Caldwell, Bruce (2007). The Road to Serfdom: text and documents (The definitive ed.). University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-32055-7.
  • Wootton, Barbara (1945). Freedom under Planning. University of North Carolina Press. ISBN 978-0-313-21099-0.

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

  • Caldwell, Bruce. 2020. "The Road to Serfdom after 75 Years." Journal of Economic Literature, 58 (3): 720-48.

پیوند به بیرون[ویرایش]