راه‌آهن زاگرس

مختصات: ۳۵°۳۹′۲۹٫۴۴″ شمالی ۵۱°۲۳′۵۲٫۱۵″ شرقی / ۳۵٫۶۵۸۱۷۷۸°شمالی ۵۱٫۳۹۷۸۱۹۴°شرقی / 35.6581778; 51.3978194
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راه‌آهن زاگرس
Map
نامراه‌آهن زاگرس
کشورایران
استانخوزستان، لرستان
شهرستاناندیمشک، شوش، خرم آباد، شوشتر
اطلاعات اثر
نوع بناایستگاه
بانی اثررضا شاه
مالک فعلی اثروزارت راه و ترابری
اطلاعات ثبتی
تاریخ ثبت ملی۲۰/۱۲/۱۳۷۹
اطلاعات بازدید
امکان بازدیددارد
وبگاه

راه‌آهن زاگرس، یکی از نواحی نوزده گانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که اداره راه آهن زاگرس، مأموریت بهره‌برداری از شبکه و تجهیزات آن به منظور ارائه خدمات حمل و نقل بار در شبکه ریلی و همچنین حفاظت از حریم خطوط و ایستگاه‌های حوزه استحفاظی شوشتر و هفت تپه تا تنگ هفت استان لرستان به طول ۲۲۵ کیلومتر و با محوریت ایستگاه تشکیلاتی اندیمشک را برعهده دارد.

راه‌آهن ناحیه زاگرس به دلیل تلاقی کوه‌های زاگرس با جلگه خوزستان و پل ارتباطی به بنادر خرمشهر، آبادان، بندر امام خمینی، ماهشهر و خلیج فارس از اهمیت بالایی در خطوط ریلی کشور برخوردار است و نقش مهمی در جابه‌جایی بار و مسافر به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد.

ایستگاه‌های حوزه استحفاظی راه‌آهن زاگرس[ویرایش]

  • ایستگاه راه آهن تنگ هفت استان لرستان
  • ایستکاه راه‌آهن تنگِ پنج استان لرستان
  • ایستکاه راه‌آهن تله زنگ
  • ایستکاه راه‌آهن شهبازان
  • ایستکاه راه‌آهن مازو
  • ایستکاه راه‌آهن گل محک
  • ایستکاه راه‌آهن بالارود
  • ایستکاه راه‌آهن دوکوهه
  • ایستکاه راه‌آهن اندیمشک[۱]
  • ایستکاه راه‌آهن سبزاب
  • ایستکاه راه‌آهن شوشتر
  • ایستکاه راه‌آهن شوش
  • ایستکاه راه‌آهن هفت تپه

شهرستان اندیمشک[ویرایش]

مرکز اداره کل راه‌آهن زاگرس که بین دو سد عظیم کرخه و دز قرار دارد.راه‌آهن اندیمشک به عنوان بخشی از راه‌آهن تهران-جنوب از نقاط حساس به شمار می‌آید. اندیمشک مرکز کل ناحیه راه آهن زاگرس است[۲] روز ۱۵ دی ماه ۱۳۰۸ ساعت هشت بامداد راه آهن جنوب به دست رضا شاه در اندیمشک گشوده شد. [۳] ایستگاه راه‌آهن اندیمشک به شهرهای اهواز، دورود، شوشتر،و دهلران از طریق قطار و راه‌آهن مرتبط است.

دو کوهه[ویرایش]

یادآور ۸ سال جنگ ایران و عراق که در جنب خط راه‌آهن اندیمشک – دوکوهه (۳ کیلومتری شمال اندیمشک) واقع شده‌است.

پل شهبازان[ویرایش]

پل شهبازان (مرتفع‌ترین پل اداره کل راه‌آهن زاگرس): که در جنوب ایستگاه شهبازان قرار دارد مرتفع‌ترین پل راه‌آهن زاگرس محسوب می‌شود

تونل شاهی[ویرایش]

این تونل به طول ۲۵۲۵ متر بزرگترین تونل راه‌آهن ایران محسوب گردیده وبین ایستگاه‌های تله زنگ و تنگِ پنج استان لرستان قراردارد

ایستگاه تله زنگ[ویرایش]

ایستگاه تله زنگ یکی از ایستگاه‌های راه‌آهن زاگرس به مرکزیت شهرستان اندیمشک بوده ودرتقسیمات کشوری نیز زیر نظر شهرستان اندیمشک قرار دادد و آبشار شوی نیز درروستای شوی از توابع ایستگاه تله زنگ واقع شده‌است (حدود ۵ کیلومتری تله زنگ)- راه دسترسی اصلی به آبشار مذکور که ازقدیم وجود داشته‌است نیز به وسیلهٔ قطار و از ایستگاه تله زنگ می‌باشد. همچنین پل شمال ایستگاه تله زنگ با توجه به وضعیت خاصی که داشت بارها مورد تجاوزهواپیماهای رژیم بعثی عراق قرار گرفته که هربار با مجاهدت پرسنل دلاور راه‌آهن مرمت گردیده تا چرخ عظیم صنعت ریلی از حرکت بازنایستد ورزمندگان به وسیلهٔ قطار به جبهه‌های محور جنوب اعزام گردند.

سد بختیاری استان لرستان[ویرایش]

مرتفع‌ترین سد بتنی جهان که بین ایستگاه‌های تله زنگ وتنگِ پنج و در محلی به نام واریان دوآب در شهرستان الیگودرز استان لرستان واقع شده است و نزدیک محدوده اداره کل راه‌آهن زاگرس در حال ساخت بوده وعملیات لجستیک وپشتیبانی آن به وسیلهٔ راه‌آهن انجام می‌گردد. ارتفاع تقریبی سد بختیاری ۳۵۰ متر می‌باشد.

پلهای مسیر[ویرایش]

با توجه به کوهستانی وصعب العبور بودن منطقه ووجود رودخانه پل‌های متعددی در این مسیروجود دارد؛ که هریک از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند.

طبیعت دل‌انگیز مسیر[ویرایش]

امتداد رشته کوه زاگرس در تمام مسیر تنگِ هفت تا اندیمشک درمجاورت راه‌آهن قرار دارد وزیبایی خاصی به منطقه داده‌است. وجود رودخانه‌های سزار، بختیاری ودز وبالارود که درمجاورت راه‌آهن قرار دارند نیز یکی از جاذبه‌های مسیر می‌باشد وجود دره‌های عمیق و کوه‌های سربه فلک کشیده و همچنین زندگی مردم ساکن درمسیر که اغلب به دامداری مشغول می‌باشند باعث پدیدآوردن تصاویر زیبایی گردیده که هربیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

هفت تپه[ویرایش]

ایستگاه راه‌آهن هفت تپه که جنوبی‌ترین نقطه اداره کل راه‌آهن زاگرس محسوب می‌گردد از نظر صنعتی بسیار اهمیت داشته وصنایع مهمی همچون کشت و صنعت نیشکر وکاعذ پارس در آن قرار دارند.

شوش[ویرایش]

یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری در این شهر واقع گردیده و همچنین مقبره دانیال نبی بر شکوه این شهر افزوده‌است.

  1. «اداره کل راه‌آهن زاگرس به مرکزیت اندیمشک تشکیل شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «اداره کل راه آهن زاگرس به مرکزیت اندیمشک تشکیل شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۹ مه ۲۰۱۶.
  3. فهرست ایستگاه‌های راه‌آهن ایران