رام نارایان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رام نارایان
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدرام نارایان
نام(های) دیگرپراندیت
زاده۲۵ دسامبر ۱۹۲۷ ‏(۹۶ سال)
اودایپور، هند
ژانرموسیقی سنتی هندوستانی
ساز(ها) سارنگی

رام نارایان (به خط هندی: राम नारायण؛ حرف به حرف نویسی بین‌المللی سانسکریت: Rām Nārāyaṇ) (متولد ۲۵ دسامبر ۱۹۲۷ / ۳ دی ۱۳۰۶)، که اغلب با نام پراندیت شناخته می‌شود، یک نوازنده اهل هندوستان است که سبب شهرت ساز زهی سارنگی در موسیقی کلاسیک هیندوستانی به عنوان سازی جهت اجرای کنسرت‌های تکنوازی شد. وی همچنین اولین نوازنده بین‌المللی موفق سارنگی گشت.

نارایان در اودایپور متولد گردید و در کودکی نوازندگی سارنگی را فراگرفت. او در نوجوانی تحت نظارت خوانندگان و نوازندگان سارنگی تحصیل نمود و به عنوان معلم موسیقی و نوازنده سیار کار می‌کرد. در سال ۱۹۴۴ به عنوان همنواز خوانندگان در «رادیو آل اندیا» (به معنی «رادیو تمام هند») لاهور به خدمت گرفته شد. وی به دنبال تقسیم هند کبیر در سال ۱۹۴۷ به دهلی رفت و سپس علاقه‌مند شد تا فرای یک همنواز صرف، کار کند. ناامید از ایفای نقش همنوازی، نارایان در سال ۱۹۴۹ به بمبئی رفت تا در سینمای هند مشغول به کار شود.

پس از یک تلاش ناموفق در سال ۱۹۵۴، نارایان در سال ۱۹۵۶ تبدیل به یک هنرمند تکنوازی شد و بعداً کار همنوازی با گروه‌های موسیقی را کنار گذاشت. وی شروع به ضبط آلبوم‌های تکنوازی نمود و در دهه ۱۹۶۰ تور امریکا و اروپا را آغاز نمود. نارایان تا دهه ۲۰۰۰ در کنار اجرا، دانش آموزان هندی و غیرهندی را تعلیم می‌داد. در سال ۲۰۰۵، وی مفتخر به دریافت پادما ویبوشان، دومین افتخار بزرگ غیرنظامی هند گشت.

منابع[ویرایش]