رادیو فرهنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رادیو دو)
نوعموج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و ای ام ۵۸۵ کیلوهرتز
کشور
ایران
شعارشعار: رادیو فرهنگ رادیو فرهیختگان
برنامه‌سازی
زبان(ها)فارسی
وابستگیصدای جمهوری اسلامی ایران نشانی: تهران- خیابان ولیعصر (عج)- بالاتر از جام جم خیابان بلال حبشی سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران-ساختمان شهدای رادیو
مالکیت
مالکصدای جمهوری اسلامی ایران
افراد کلیدی
مرتضی کاظمی دینان
تاریخ
آغاز به کار۱۳۳۹ (رادیو دو)
۱۳۷۸ (رادیو فرهنگ)
پیوندها
وبگاه

رادیو فرهنگ، یکی از شبکه‌های رادیویی در ایران است که در مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. و به موضوعات فرهنگی، ادبی، هنری، به ویژه مباحث فکری معاصر می‌پردازد. در کنار بهره‌گیری در خور از پخش موسیقی، پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه معاصر از اهداف این رادیو است.

تاریخچه[ویرایش]

این موج رادیویی در سال ۱۳۳۹ با سه ساعت پخش روزانه به عنوان یکی از کانال‌های رادیو ایران و با عنوان رادیو دو آغاز به کار کرد. در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محتوای این شبکه شامل پخش زنده خطبه‌های نماز جمعه تهران، دروس حوزوی، برنامه‌های رادیو قرآن و مشروح مذاکرات مجلس می‌شد.

این رادیو در مرداد ۱۳۷۴ به منظور ارتقای سطح آموزشی مردم شروع به تولید و پخش برنامه با محتوای علمی و فرهنگی کرد و ساعت پخش خود را به ۲۰ ساعت در شبانه روز افزایش داد.

در پایان سال ۱۳۷۶ با تغییر تشکیلات معاونت صدا، این شبکه از رادیو سراسری مجزا و با عنوان «رادیو دو سراسری» و از سال ۱۳۷۸ با عنوان «رادیو فرهنگ» و به صورت۲۴ ساعته به‌کار خود ادامه داد. نشست‌های مجلس شورای اسلامی نیز از همین موج پخش می‌شود و به همین دلیل به «رادیو مجلس» نیز شناخته می‌شود.

محمدرضا لطفی از سال ۱۳۸۹ برنامه «شناخت موسیقی دستگاهی ایران» را تولید و از رادیو فرهنگ پخش کرد. «هفت اقلیم» و «نیستان» و «هفت کوچه» از برنامه‌های پرشنونده این رادیو بودند.

مدیران این شبکه رادیویی از این قرار هستند:محمدرضا ترکی، هادی سعیدی کیاسری، کامران کاظم‌زاده، محسن شریف‌زاده، محمدصادق رحمانیان، علیرضا حبیبی و از سال ۱۴۰۱ دکتر مرتضی کاظمی دینان مدیر شبکه رادیویی فرهنگ است.

رادیو فرهنگ روی موج اف. ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و ای. ام ۵۸۵ کیلوهرتز و از طریق گیرنده‌های دیجیتال، رادیو نما و پلتفرم‌های اینترنتی از جمله ایرانصدا شنیده می‌شود، برخی از برنامه‌های این شبکه از طریق پایگاه ایرانصدا و سایت شبکه به صورت تصویری و زنده پخش می‌شود.

گروه‌های فعال شبکه[ویرایش]

گروه‌های فعال این شبکه عبارتند از:

  1. فرهنگ و جامعه
  2. تاریخ و اندیشه
  3. فرهنگ و ادب (ادبیات و هنر)
  4. گروه کتاب
  5. روابط عمومی
  6. فضای مجازی
  7. پخش و نظارت
  8. اطلاعات و برنامه‌ریزی
  9. تولید و تأمین

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]