رابرت آنسون هاین‌لاین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رابرت ای. هاین لاین)
رابرت آنسون هاین‌لاین
هاین‌لاین در ۱۹۷۶
هاین‌لاین در ۱۹۷۶
زاده۷ ژوئیهٔ ۱۹۰۷
باتلر، میزوری، ایالات متحده آمریکا
درگذشته۸ مهٔ ۱۹۸۸ (۸۰ سال)
کارمل-بای-د-سی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
نارسایی قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه
پیشهنویسنده
ملیتایالات متحده آمریکا
سبک نوشتاریخیال‌پردازی، علمی–تخیلی
سال‌های فعالیت۱۹۳۹ تا ۱۹۸۸
کتاب‌هاغریبه‌ای در سرزمین غربت
همسر(ها)الینور کِری (ا. ۱۹۲۹–۱۹۳۰)
لزلین مک‌دونالد (ا. ۱۹۳۲–۱۹۴۷)
ویرجینیا دوریس گرستنفسلد (ا. ۱۹۴۸–۱۹۸۸)
امضا

رابرت آنسون هاین‌لاین (به انگلیسی: Robert Anson Heinlein)(‎/ˈhnln/‎؛[۱][۲][۳] زاده ۷ ژوئیهٔ ۱۹۰۷ – درگذشته ۸ مهٔ ۱۹۸۸) نویسنده آمریکایی سبک علمی-تخیلی و یکی از سه نویسندهٔ برتر این ژانر بود. او یکی از اثرگذارترین و همزمان، جنجال‌برانگیزترین نویسندگان علمی-تخیلی سخت بود. هاین‌لاین که خود در جوانی در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خدمت می‌کرد به دلایل پزشکی مجبور به ترک خدمت شد. اما تا پایان عمر به آن دلبستگی داشت. نمود این دلبستگی‌ها را می‌توان در بسیاری از آثار او و به‌طور شاخص در جنگاوران اخترناو یافت.

نویسندگی[ویرایش]

به دنبال خط مشی خود در نقش بزرگ و شیخ علمی‌تخیلی نویسان، او استاندارد بالایی برای بخش علمی و مهندسی داستان‌ها به وجود آورد که هم‌عصران او قدرت رقابت با آن را نداشتند. هاین‌لاین نخستین نویسنده علمی-تخیلی بود که با داستان‌های بی‌زرق‌وبرق خود، جریان فکری غالب بر روزنامه‌هایی چون ستردی ایونینگ پست را در اواخر دهه ۱۹۴۰ (میلادی) شکست. همچنین یکی از نویسندگانی بود که داستان‌های بلند علمی‌تخیلی او در دهه ۱۹۶۰ (میلادی) فروش خوبی داشتند. سبک کلی حاکم بر داستان‌های هاین‌لاین اجتماعی است. همچنین داستان‌های او شامل مواردی از جمله فردگرایی، آزادی‌خواهی، مذهب، و ارتباط بین عشق جسمی و ذهنی و روابط حاکم بر خانواده‌های غیررسمی می‌شدند. نگاه و رویکرد سنت‌شکن او که باعث به وجود آمدن این مفاهیم شده بود به‌طور گسترده‌ای در آثار او دیده می‌شود.

هاین‌لاین در طول عمر خود ۳۲ داستان، ۵۹ داستان کوتاه و ۱۶ مجموعه داستان منتشر کرد. وی همچنین یک بار مجموعه‌ای منتخب از داستان‌های علمی‌تخیلی سایر نویسندگان را گردآوری کرد. چهار مجموعه داستان، سه کتاب غیر علمی‌تخیلی و دو مجموعه شعر از او نیز پس از مرگ او به چاپ رسیدند. هاین‌لاین همواره نامی میان آیزاک آسیموف، و آرتور سی. کلارک بود که به ادعای برخی، این سه، بزرگان علمی‌تخیلی‌نویس را در دوره طلایی این کتاب‌ها تشکیل داده بودند. او عقاید و مواردی را به همراه علمی‌تخیلی وارد دنیای نویسندگی کرد که این هنر را بسیار زیباتر از گذشته کرد. هاین‌لاین نخستین کسی بود که علمی‌تخیلی را در بخش سخت مورد بررسی قرار داد و با استفاده از دانش خود در زمینهٔ مهندسی، شاخهٔ علمی-تخیلی سخت را به شکوفایی رساند.

بسیاری از نویسندگان علمی‌تخیلی و فانتزی از جمله تام کلانسی، جان رینگو، اریک فلینت و دیوید وبر تحت تأثیر او قرار گرفته‌اند. او اکتشاف در فضا را از یک رؤیا به یک امکان رساند و جنگ سرد را پیش از رویداد آن پیش‌بینی کرد. داستان‌های او در روزنامه‌ها چاپ می‌شدند و همگان امکان دسترسی به نوشته‌های او را داشتند. بسیاری از ستاره‌شناسان در آمریکا دوران نوجوانی خود را با کتاب‌های او گذرانده بودند. به همین دلیل پس از مرگ او، دهانه‌ای آتشفشانی را در مریخ به اسم هاین‌لاین نام‌گذاری کردند. همچنین هنگامی که همه چشم‌ها به تلویزیون دوخته بود تا ورود نیل آرمسترانگ به کره ماه را تماشا کنند هاین‌لاین مهمان افتخاری والتر کرونکیت بود.

افتخارات[ویرایش]

دهانه‌ای را بر روی مریخ به افتخار او، «هاین‌لاین» نامگذاری کرده‌اند.[۴] هاین‌لاین ۴ بار جایزه هوگو را برنده شد. از مهم‌ترین عناصر داستان‌های او می‌توان فردگرایی، آزادی‌خواهی، مذهب، و عشق جسمی و ذهنی را نام برد. وجه ویژه آثار هاین‌لاین تمایل او به نظامی‌گری است.

دهانه هاین‌لاین در مریخ

آثار مهم[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Wells, John C. (2008). Longman Pronunciation Dictionary (3 ed.). Longman.
  2. Houdek, D. A. (2003). "FAQ: Frequently Asked Questions about Robert A. Heinlein, the person". The Heinlein Society. Archived from the original on August 12, 2012. Retrieved January 23, 2007.
  3. "Say How? A Pronunciation Guide to Names of Public Figures". Library of Congress, National Library Service for the Blind and Physically Handicapped (NLS). September 21, 2006. Archived from the original on October 6, 2019. Retrieved January 23, 2007.
  4. Stroud, The Book of the Moon, 352.

منابع[ویرایش]

Critical

A critique of Heinlein from a Marxist perspective. Includes a biographical chapter, which incorporates some original research on Heinlein's family background.
A comprehensive bibliography, with roughly one page of commentary on each of Heinlein's works.

Biographical

Includes an introduction by Spider Robinson, an afterword by Robert E. James with a long biography, and a shorter biographical sketch.
A lengthy essay that treats Heinlein's own autobiographical statements with skepticism.
Contains a shorter version of the Patterson bio.
  • Heinlein, Robert A. 1997. Debora Aro Is Wrong. New York: Del Rey.
Outlines thoughts on coincidental thoughts and behavior and the famous argument over the course of three days with Debora Aro, renowned futurologist.
  • Heinlein, Robert A. 1989. Grumbles from the Grave. New York: Del Rey.
Incorporates a substantial biographical sketch by Virginia Heinlein, which hews closely to his earlier official bios, omitting the same facts (the first of his three marriages, his early left-wing political activities) and repeating the same fictional anecdotes (the short story contest).
  • Vicary, Elizabeth Zoe. 2000. American National Biography Online article, Heinlein, Robert Anson. Retrieved June 1, 2005 (not available for free).
Repeats many incorrect statements from Heinlein's fictionalized professional bio.
Autobiographical notes are interspersed between the pieces in the anthology.
Reprinted by Baen, hardcover October 2003, شابک ‎۰−۷۴۳۴−۷۱۵۹−۸.
Reprinted by Baen, paperback July 2005, شابک ‎۰−۷۴۳۴−۹۹۱۵−۸.
  • Stover, Leon. 1987. Robert Heinlein. Boston: Twayne.


  • «مدخل رابرت آنسون هاین‌لاین». مشارکت‌کنندگانِ دانش‌نامه‌ٔ هنر و ادبیات گمانه‌زن. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۵۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بایگانی= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]