دونای علیا

مختصات: ۳۶°۱۱′۴۵″ شمالی ۵۱°۲۲′۱۹″ شرقی / ۳۶٫۱۹۵۸۳°شمالی ۵۱٫۳۷۱۹۴°شرقی / 36.19583; 51.37194[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دونای علیا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستاننور
بخشبلده
دهستان_
نام محلیدینا
نام‌های دیگردونا ،دینا
نام‌های قدیمیدینا
مردم
جمعیت۲۷۳ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا2500
آب‌وهوا
بارش سالانه500میلی لیتر
روزهای یخبندان سالانه200 روز
کد آماری۰۲۲۷۸۴

دونای علیا، جایی سرسبز در جنوب مازندران. آب و هوای کوهستانی در منطقه البرز مرکزی با پوشش گیاهی مرسوم در ارتفاعات بالای کوهستان. با کمترین دمای منهای 40 درجه سلسیوس از قسمت جنوب هم مرز با شمال استان البرز در این روستا وجود حیوانات نادر و درختان بلند و مرتفع ای روستا را نسبت به روستا های دیگر متمایز کرده است تاریخ این روستا به۱۰۰۰سال پیش باز می گردد بر اساس کتاب های تاریخی هر جا اب یا رودخانه وجود داشته زندگی نیز در جریان بوده

تاریخچه[ویرایش]

از تاریخچه دونا اطلاع دقیقی در درست نیست اما آنچه از آثار به دست آمده در جای جای روستای دونا از جمله گوهردره -زرکوپا-گاه ریا ومحل کنونی مدرسه و… بر می‌آید می‌توان تخمین زد که دونا قدمتی دوسه هزارساله دارد اما براساس مدارکی که در دست است، مبدأ خانوادگی خاندان توکلی نوری را آشیخ علی اکبر توکلی نوری چنین بیان کرده‌است: شیخ علی اکبر توکلی، قاضی دوره رضاشاه پهلوی، دربارهٔ تاریخچه زادگاه خود (دونا) مطالبی به این مضمون نوشته‌است: در حدود ۴۸۰ سال قبل ودر زمان حکومت شاه اسماعیل صفوی عده ای از ساکنین سرزمین سنقر واقع درکرمانشاه امروز (به رهبری یک عالم روحانی) که در بخش دیناور زندگی می‌کردند، به امید یافتن محلی امن برای زندگی خود و مراتع سر سبز برای احشامشان، از ناحیه غرب به سمت شمال ایران حرکت کردند. مهاجرین پس از مدتها راهپیمایی و بررسی اراضی مسیر حرکت خود و ملاحظه امکانات زیستی، در شمال غربی کوه‌های کندوان، در محلی که مشهور به دره لن می‌باشد، تصمیم به اسکان موقت گرفتند. حدود ۱۰۰سال بعد تعدادی از خانواده‌های مهاجر تصمیم به اسکان دائم در دره لن گرفتند، به همین دلیل، به دستور ملا یعقوب، شیخ الاسلام و سرپرست خاندانهای مهاجر اقدام به احداث خانه‌هایی با خشت وگل، و همچنین جایگاهی برای احشام خویش کردند. آنها نام دهکده خود را دینا گذاشتند نامی که بر گرفته از نام زادگاه پدارنشان، دیناور بود. با گذشت زمان نام دهکده از دینا به دونا تغییر یافت.

جمعیت[ویرایش]

در سرشماری سال 1398 تعداد جمعیت آن 400 نفر یا 80 خانوار بوده و در فصل زمستان کاهش جمعیت و در تابستان افزایش جمعیت[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران