دناتلا ورساچه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دوناتلا ورساچه)
دناتلا ورساچه
ورساچه در مراسم تایم ۱۰۰، سال ۲۰۰۹
زادهٔ۲ مهٔ ۱۹۵۵ ‏(۶۸ سال)
رجیو کالابریا، ایتالیا
ملیتایتالیایی
پیشه
  • مدیر نوآوری
  • طراح مد
  • تاجر
عضو هیئت مدیرهورساچه
Versus
پالاتزو ورساچه دبی
Elton John AIDS Foundation
همسر(ها)
  • Paul Beck
    (ا. ۱۹۸۳–ج. ۲۰۰۰)
  • Manuel Dallori
    (ا. ۲۰۰۴–ج. ۲۰۰۵)[۱]
فرزندان۲
خویشاوندانجیانی ورساچه (برادر)
سانتو ورساچه (برادر)
معاون رئیس ورساچه
دوره مسئولیت
۱۹۷۸ – ۱۹۹۷
رئیس‌جمهورسانتو ورساچه
پس ازتأسیس شد
پیش ازJorge Saud
مدیر عامل اجرایی ورساچه
دوره مسئولیت
۱۹۹۷ – ۲۰۰۴
همکار سانتو ورساچه and Jorge Saud
رئیس‌جمهورسانتو ورساچه
پس ازجیانی ورساچه
پیش ازAllegra Versace
مدیر نوآوری ورساچه
آغاز به کار
۱۹۹۷
رئیس‌جمهورسانتو ورساچه
پس ازجیانی ورساچه

دُناتلا ورساچه (به ایتالیایی: Donatella Versace) (زاده ۲ مهٔ ۱۹۵۵) طراح مد ایتالیایی و خواهر بنیانگذار شرکت ورساچه، جیانی ورساچه است که خود صاحب ۳۰ درصد از سهام شرکت ورساچه می‌باشد. پس از قتل جانی ورساچه، ۵۰ درصد از سهام شرکت ورساچه به دختر دناتلا ورساچه رسید.

اوایل زندگی و تحصیلات[ویرایش]

دناتلا ورساچه در رجیو کالابریا، ایتالیا به دنیا آمد. او کوچکترین فرزند خانواده که شامل سانتو، جیانی و تینا است بود. پدرش، آنتونیو ورساچه، به اداره کسب و کار خانوادگی معدن زغال سنگ کمک می‌کرد و مادرش، فرانچسکا ورساچه (با نام خانوادگی اولاندز)، قبل از راه‌اندازی بوتیک مد خود، خیاط یک شرکت مد بود. خواهر بزرگتر او، تینا، در سن ۱۲ سالگی بر اثر عفونت کزاز که به درستی درمان نشده بود، درگذشت. در اواسط دهه ۱۹۷۰، دوناتلا در فلورانس به تحصیل ادبیات و زبان پرداخت. در آخر هفته ها، او به میلان رفت و آمد می کرد تا با جیانی، که در شرکت مد کالاگان کار می کرد، کار کند. مادر دوناتلا موافقت نکرد، و از او می خواست که به جای آن روی تحصیلاتش تمرکز کند و با بازدیدهای غیرمنتظره از فلورانس، دوناتلا را بررسی می‌کرد.[۱]

حرفه[ویرایش]

دناتلا تنها به حرفه صنعت مد علاقه مند بود و اظهار داشت: "من می دانستم که قرار است در زمینه مد کار کنم؛ واقعاً به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردم." در سال ۱۹۷۶، دناتلا و سانتو به برادرشان جیانی در میلان پیوستند. این سه نفر در سال ۱۹۷۸ در یک تور سه هفته ای در جستجوی مطبوعات و خریداران خارجی در انتظار راه اندازی برند ورساچه به ایالات متحده سفر کردند.[۲]

برند ورساچه در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و دناتلا به عنوان معاون رئیس استخدام شد، اگرچه او در تمام پروژه ها با جیانی، به ویژه در استایل، ایجاد تصویر برند و طراحی لوازم جانبی برند، کفش، و کیف های دستی همکاری داشت. در سال ۱۹۸۲ جیانی، دوناتلا را به حراجی فرستاد که در آنجا پیشنهاد برنده را در کاخ Via Gesù 12 در میلان قرار داد که به دفتر مرکزی و نمایشگاه ورساچه تبدیل شد.

زندگی شخصی[ویرایش]

او در سال ۱۹۸۳ با مدل آمریکایی Paul Beck ازدواج کرد و از حاصل این ازدواج دختری به نام Allegra متولد ۱۹۸۶ و پسری به نام Daniel متولد ۱۹۸۹ زاده شد، اما در سال ۲۰۰۰ از یکدیگر جدا شدند.

دناتلا به مدت ۱۸ سال تا سال ۲۰۰۵ به کوکائین اعتیاد داشت و در کلینیک های مختلفی بستری می‌شد و با آن مبارزه می‌کرد. او که سیگاری شدید بود، در سال ۲۰۱۴ آن را ترک کرد.

منابع[ویرایش]

  1. Ariel Levy, Summer for the Sun Queen, Nymag.com, 17 August 2006
  2. Bocca, Nicoletta; Buss, Chiara (May 21, 1989). Gianni Versace. L'abito per pensare. Mondadori, Milano. p. 344.