دولت‌آباد (نمین)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دولت‌آباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستاننمین
بخشمرکزی
دهستاندولت آباد
نام محلیآخماز
نام‌های قدیمیآخماز
سال بنیادباستانی
مردم
جمعیتحدود ۲۶۸۵نفر
رشد جمعیت۳۰ درصد
تراکم جمعیتاغلب حومه رودخانه قره سو
نفر بر کیلومتر مربع

دولت‌آباد در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان اردبیل قرار گرفته‌است.


محدودهٔ جغرافیایی آن:

روستای یزن آباد در شمال، یاجیللی(یاجللو) در شمال غربی، دوشان بلاغی و سامیان در غرب و رودخانهٔ رودخانه قره‌سو در جنوب مرزهای آن را تعیین مینماید.

تاریخچهٔ آن بسیار قدیمی می‌باشد. وجود رودخانه قره‌سو در کنار آن منظرهٔ بسیار جالبی را به‌وجود آورده است. زمینهای آن بسیار حاصلخیز و به صورت کشت آبی و دیمی کاشت و برداشت می‌شود. قلهٔ سبلان درغرب آن به‌وضوح قابل رویت است. غروب خورشید درضلع غربی صحنهٔ دیدنی را پدید آورد.

اسم اصلی و قدیمی این روستا در واقع آخماز میباشد که به زبان ترکی آذربایجانی به معنای جاری نمیشود میباشد.این اسم درزمان رضا شاه در راستای فارسی سازی اسامی روستاهای آذربایجان به دولت آباد تغییر یافت. نقل است در زمان قدیم سدی در جلوی رود قره سو در حوزه روستای سربند درست شده و بوسیله نهری این آب را به روستای آخماز رسانیدند و تا آن روستا آب جاری شده اما از آن به بعد که روستای اِوازالی بوده و آب نهر بعد از روستای آخماز بدلیل مرتفع بودن مناطق روستای اِوازالی در آن جاری نشده به همین خاطر نام این روستا را آخماز یعنی(جاری نمیشود) گذاشتند بعد ها اسم این سد را هم آخماز بندی گذاشتند که در حوزه زمینهای روستای نوئدی(نوجه ده) این اسم باقی مانده است روستای اِوازالی هم که همسایه روستای آخماز بوده حدود سالهای ۱۲۵۰ در زمان یورش عشایر به روستاها بطور کامل از بین رفته و ساکنانش در قالب طایفه خاتا قرباننی به روستای آخماز و در قالب طایفه اِوازالی به روستای یزن آواد (یزن آباد)کوچ کرده اند

این روستا دارای مدارس دبستان. راهنمایی دبیرستان و پیش دانشگاهی می‌باشد. این روستا مرکز دهستان دارای ۱۷ تابعه نیز می‌باشد.