دودمان شین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دودمان زین)
دودمان شین
Xin Dynasty

新朝
دودمان شین
۹–۲۳
قلمرو سلسله شین
قلمرو سلسله شین
پایتختچانگ‌آن
حکومتپادشاهی مطلقه
امپراتور 
• ۹–۲۳
وانگ مانگ
تاریخ 
• وانگ مانگ امپراتور چین می‌شود
10 January 9[۱] ۹
• چانگ‌آن توسط لولین تسخیرشد
5 October 23[۲] ۲۳
واحد پولسکه چینی، طلا، silver, tortoise shell, seashell
پیشین
پسین
دودمان هان غربی
دودمان هان شرقی
امروز بخشی از

هنگامی که دوران عظمت هان غربی به پایان رسید، شخصی به نام «وانگ مانگ» بر ضد حکومت شورش کرد. او در سال ۸ میلادی سلطنت را از آن خود کرد و با این اتفاق، دوران دودمان هان غربی پایان یافت و تا ۱۷ سال بعد حکومت «شین» بر چین حکومت می‌کرد.[۳]

History of China
چین باستان
دوران امپراطوری
معاصر

پیشینهٔ وانگ مانگ[ویرایش]

وانگ مانگ برادرزادهٔ امپراتریس بیوه اعظم وانگ از هان بود که پس از مرگ امپراتور آی در سال ۱ ق.م. با کمک عمه خود دست یابی به قدرت مطلق را آغاز کرد. او اول به عنوان نایب السلطنه برای امپراتور پینگ تبدیل شد که به تدریج قدرتش را چنان در عرصه سیاست گسترش داد که دودمان هان فقط به نام وجود داشت، (همان کاری که امپراتریس لو ژی امپراتریس امپراتور گائوزو هان که در دوره سلطنت پسرش امپراتور هوی هان که عروسک وی بود همان قدرت رو گرفت و بعد از آن در دوره ای که پسرش مرد و قدرت را به‌طور مستقل به عنوان امپراتور بازیگری در دست گرفت) وانگ مانگ هم همان قدرت را گرفت و بعد از آن که امپراتور خردسال پینگ را مسموم کرد یک امپراتور جوانتر به نام امپراتور روی پینگ را روی کار آورد هر چند او هرگز بر تخت سلطنت ننشست و وانگ مانگ با تأیید عمه خود امپراتریس بیوه اعظم وانگ به عنوان امپراتور بازیگری قدرت خود را کاملاً بی نقص کرد و بعد از ان در سال ۹ میلادی موفق شد با شورش سلسله هان را حذف کند و به قدرت برسد.

سقوط حکومت شین[ویرایش]

وانگ مانگ با ایجاد اصلاحاتی نظیر تقسیم زمین تلاش کرد تا به عوام کمک کند اما اشراف بر ضد وی توطئه کرده و او را با وضع فجیعی سر بریدند. سپس، بار دیگر قدرت به دودمان هان بازگشت و امپراتوری هان شرقی به وجود آمد.

منابع[ویرایش]

  1. Zizhi Tongjian, vol. 36.
  2. Zizhi Tongjian, vol. 39.
  3. عزیزی، سعید (۱۳۹۷). تاریخ چین از آغاز تا قرن 21. یزد: انتشارات سید علی‌زاده. صص. ۱۴۳. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۸۸۱۰-۳۲-۲.