ده‌آباد (نطنز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ده‌آباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستاننطنز
بخشبخش امامزاده-بادرود
نام محلیدیاوا
نام‌های قدیمیقریةالعباد - دارالعباده
ده‌آباد بر ایران واقع شده‌است
ده‌آباد
۳۳°۴۴′۰۷″شمالی ۵۱°۵۶′۴۱″شرقی / ۳۳٫۷۳۵۲۶۷۰°شمالی ۵۱٫۹۴۴۷۸۹۰°شرقی / 33.7352670; 51.9447890
مردم
جمعیت۱٬۷۹۱ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۰۰۰
آب‌وهوا
بارش سالانه۱۱۰
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۱۵۴۳۱

ده‌آباد، روستایی از توابع بخش امام زاده-بادرود شهرستان نطنز در استان اصفهان ایران است.

تاریخچه[ویرایش]

روستای ده‌آباد در ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر بادرود واقع در استان اصفهان می‌باشد. در خصوص وجه تسمیه این روستا گویند در قدیم دارالعباد یا قریه‌العباد بوده که به معنای خانه عبادت و راز و نیاز شمرده می‌شده. «البته در دوران پس از اسلام تا اواخر دوره قاجار به این نام خوانده شده‌است» وجود قلعهٔ بزرگ سه‌طبقه و منازل تاریخی و سنگ قبری متعلق به دوران صفویه و حسینیه مرکزی که نقاشیهای از واقعه کربلا در سقف آن به تصویر کشیده شده نشان از قدمت این دیار می‌باشد. (نقاشی‌های سقفی دوران صفویه این حسینیه در باز سازی‌های دوره پهلویه اول و دوم از بین رفته‌است و هم‌اکنون چیزی از آن باقی نمانده)

قلعه اصلی ده آباد که هم‌اکنون وجود دارد بر پایه‌های قلعه چند هزار ساله قبلی ساخته شده‌است که در دوران قاجار توسط یکی از یاغیان آن زمان به نام (ماشاالله خان کاشی ملقب به سردار کاشی) و به طمع یافتن گنج‌های قدیمی تخریب گردید و مجدد باز سازی شد. شغل مردان این روستا کشاورزی و دامداری و شغل بانوان قالی بافی میباشد. از محصولات کشاورزی این روستا میتوان به :انار،انگور،پسته،زعفران و خیار بوته ای اشاره کرد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در سالهای اخیر به دهستان تبدیل شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن بیش از ۱٬۷۹۱ نفر (۴۴۱خانوار) بوده‌است. در زبان محلی به ده آباد دیاوا می‌گویند

منابع[ویرایش]

«پایگاه اطلاع‌رسانی روستای ده آباد» - سایت دهیاری ده آباد

سایت گشتول

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

سایت اقامتگاه بومگردی دیاوا www.diava.ir