دهستان طبس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طبس
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانخوشاب
بخشنوده انقلاب
دهستانطبس
مردم
جمعیت۱۱٬۸۲۲نفر

دهستان طبس یکی از دهستان‌های بخش نوده انقلاب شهرستان خوشاب در استان خراسان رضوی ایران است [۱] مرکز این دهستان روستای شم آباد است.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت این دهستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۱٬۸۲۲ نفر (۳٬۳۴۲ خانوار) بوده‌است.[۲]

پیشینه[ویرایش]

«دهستان طبس» با مساحت ۷۵۰ کیلومتر مربع در طول تاریخ تحولات زیادی را به خود دیده است. در تقسیمات کشوری ۱۳۱۶ این دهستان یکی از دهستان های بخش جغتای سبزوار بود. پس از مدتی دهستان طبس از بخش جغتای سبزوار منفک و ضمیمه بخش صفی آباد سبزوار گردید.[۳] با جدا شدن بخش صفی آباد از سبزوار و تشکیل شهرستان اسفراین در سال ۱۳۳۹ این دهستان مدت کوتاهی به تابعیت شهرستان اسفراین درآمد. در خرداد ۱۳۴۰ این دهستان از بخش صفی آباد شهرستان اسفراین جدا و به بخش مرکزی شهرستان سبزوار پیوست. در سال ۱۳۶۸ با تشکیل بخش خوشاب سبزوار، این دهستان با ۲۵ پارچه آبادی به بخش خوشاب ضمیمه شد. در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ روستاهای طبس و بازقند در دهستان طبس طی مصوبه‌ای از شهرستان خوشاب منتزع و مجدداً به شهرستان سبزوار پیوست.[۴] در تیر ۱۳۹۸، دهستان طبس از بخش مرکزی شهرستان خوشاب جدا شد و به بخش تازه‌تأسیس نوده انقلاب پیوست.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ..
  2. «درگاه ملی آمار ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اکتبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۰۸.
  3. [۱]
  4. «تصویب نامه در خصوص الحاق روستاهای طبس و بازقند در استان خراسان رضوی به دهستان قصبه شرقی بخش مرکزی شهرستان سبزوار در همان استان». مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۹.
  5. «تصویبنامه هیات وزیران درخصوص ایجاد دهستان نوده انقلاب در بخش مرکزی شهرستان خوشاب استان خراسان رضوی». dotic.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۵.

جستارهای وابسته[ویرایش]