دلیجه کوچک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دلیجه کوچک
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: شاهین‌شکلان
تیره: شاهین‌سانان
سرده: Falco
گونه: F. naumanni
نام دوبخشی
Falco naumanni
فلیشر، ۱۸۱۸
زرد= تابستان، سبز= تمام سال، آبی= زمستان
Falco naumanni

دِلیجه کوچک یا شاهین نائومان[۱] (نام علمی: Falco naumanni) نوعی شاهین کوچک است.

ویژگی‌ها[ویرایش]

ظاهر[ویرایش]

دلیجه کوچک از نظر ظاهری بسیار شبیه دلیجه معمولی است، با این تفاوت که درازای بدنش کمتر از آن است. طول بدن دلیجهٔ کوچک بین ۲۹ تا ۳۲ سانتی‌متر و طول بال‌های باز آن ۶۳ تا ۷۲ سانتی‌متر است. رنگ آن نیز روشنتر از دلیجهٔ معمولی است و پرندهٔ نَر خط و خال کمتری دارد.[۲]

تغذیه[ویرایش]

غذای اصلی دلیجه کوچک، حشرات در حال پرواز هستند، اما از جانوران کوچک دیگر مانند پرندگان و خزندگان و جوندگان کوچک به‌ویژه موشها نیز تغذیه می‌کند. دلیجه کوچک نیز در جا بال‌زنی می‌کند.

تولیدمثل[ویرایش]

دلیجه کوچک بسیار اجتماعی است و کمتر تنها دیده می‌شود. تخم‌گذاری و زادآوری دلیجه کوچک بسیار شبیه دلیجه معمولی است. این پرنده نیز بیشتر به‌صورت گروهی در شکاف‌های صخره‌ها، درختان و ساختمان‌ها آشیانه‌سازی و تخم‌گذاری می‌کند. پرنده ماده ۳ تا ۶ تخم می‌گذارد و جوجه‌ها پس از حدود ۲۹ روز به‌دنیا می‌آیند و پس از سی تا چهل روز لانه را ترک می‌کنند.

نگرانی‌ها[ویرایش]

دلیجه کوچک در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار دارد، به این معنی که در ۱۰ سال اخیر جمعیت جهانی آن حدود ۳۰٪ کاهش داشته و شواهد امر حکایت از ادامه این کاهش دارند. جمعیت دلیجه کوچک به دلیل استفاده انسان از سموم آفت‌کُش برای ازبین بردن حشرات و در نتیجه، آلودگی محیط زیست به شدت کاهش یافته است. این پرنده، مانند دیگر پرندگان شکاری، در حفظ تعادل محیط زیست و نیز در تنظیم جمعیت حشرات و جوندگان بسیار مؤثر است.

منابع[ویرایش]

  1. برابرنهاده فرهنگستان زبان فارسی برای Falco naumanni، دفتر پنجم
  2. فرهنگ‌نامهٔ کودکان و نوجوانان. ج. جلد چهاردهم جلد. شورای کتاب کودک.