داستان ترسناک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دلهره‌آفرینی)
An Illustration of Poe's "The Raven" by Gustav Dore
تصویری از «غراب» ادگار آلن پو اثر گوستاو دوره

داستان ترسناک یا ژانر وحشت (واژه مصوب: گونهٔ وحشت)[۱] نام ژانری در ادبیات است که با هدف ایجاد ترس و وحشت به مسائل غیرواقعی، تخیلی و برخی داستان‌های عامه‌پسند می‌پردازد.

در ادبیات کودک و نوجوان[ویرایش]

ژانر وحشت در یک دههٔ اخیر در ادبیات کودک و نوجوان بروز گسترده‌ای یافته‌است و از پرمخاطب‌ترین انواع ادبی نوشته شده برای کودکان و نوجوانان است. در این نوشته‌ها که المان‌های ادبیات گوتیک که در گذشته تنها در ادبیات بزرگسال و فیلم ترسناک استفاده می‌شد، بهره می‌گیرد.[۲][۳] عده‌ای از کارشناسان استفادهٔ نویسندگان از سبک وحشت را برای کودکان و نوجوانان مناسب نمی‌دانند و عدهٔ دیگری از متخصصان ادبیات کودک با تکیه بر مبانی روان‌شناسی کودک، استفادهٔ کودکان و نوجوانان از داستان‌هایی که آن‌ها را با ترس آشنا می‌کند را مفید می‌دانند.[۴] با وجود این، همچنان نویسندگان جهان و همچنین نویسندگان ایرانی به نوشتن داستان‌های ژانر وحشت برای کودکان می‌پردازند.[۵] برخی از متخصصان، این تغییر در ادبیات کودک را نشانهٔ بلوغ ادبیات کودک و نوجوان و تغییر در تعارف گذشته از کودک و نوجوان و نیازهای او می‌دانند.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Horror fiction». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

  1. «کتاب‌های Pdf فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اوت ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۹.
  2. «گزارشی از نشست «ژانر وحشت در ادبیات و روان‌شناسی کودک» کودکان و ادبیات ژانر وحشت». پرتال جامع علوم انسانی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۱۵.
  3. Behnegarsoft.com (۲۰۱۵-۰۹-۲۸). «ایبنا - کتاب‌های ژانر وحشت مفید است یا مخرب؟ / دیدگاه دست‌اندرکاران ادبیات کودک دربارهٔ تأثیرات این‌گونه ادبی بر کودکان». خبرگزاری کتاب ایران (IBNA). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۱۵.
  4. bultannews.com، بولتن نیوز | (۱۳۹۷/۰۸/۱۶–۱۷:۱۳). «نوجوانان کتاب‌هایی با ژانر وحشت بخوانند؟». fa. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در 2023-12-07. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. Behnegarsoft.com (۲۰۱۸-۱۲-۲۲). «ایبنا - با کتاب‌های ژانر ترس و وحشت کودک و نوجوان به کجا می‌رسد؟». خبرگزاری کتاب ایران (IBNA). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۱۵.