دفورمیتی بوتونیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دفورمیتی بوتونیر
تغییر شکل انگشت جادکمه‌ای در یک خانم پنجاه ساله مبتلا به آرتریت روماتوئید
تخصصروماتولوژی ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰ص۲۰
آی‌سی‌دی-۹-سی‌امص ۷۳۶٫۲۱
ئی‌مدیسینorthoped/۲۴
دفورمیتی بوتونیر در انگشت چهارم و پنجم یک خانم پنجاه ساله مبتلا به آرتریت روماتوئید

دفورمیتی بوتونیر[# ۱]، یا بدشکلی انگشت جادکمه‌ای، نوعی تغییر شکل در انگشتان دست یا پا است که در آن، مفصل بین دو بند نزدیکتر به کف دست کاملاً خم می‌شود و مفصل بین دو بند دورتر از کف دست، بیش از مقدار عادی باز می‌گردد، بعبارت پزشکی، مفصل PIP[# ۲] فلکشن[# ۳] و DIP[# ۴] هایپراکستنشن[# ۵] پیدا می‌کند.[۱] معمولاً علت چنین تغییر شکلی، یکی از بیماریهای التهابی مفاصل مثل آرتریت روماتوئید یا آسیب به مفصل (مثلاً در تصادف یا سوختگی) است.

نام این بدشکلی مفصلی در انگلیسی، از واژه فرانسوی (به فرانسوی: boutonnière) گرفته شده است که به معنی جادکمه می‌باشد؛ یعنی انگار انگشتی که دچار این دفرمیتی شده است، در حال فشردن یک دکمه است.[نیازمند منبع] این دفرمیتی در اصل درست برعکس دفرمیتی گردن قو[# ۶] است که در آن هایپراکستنشن در PIP (مفصل نزدیک) است و هایپرفلکشن در DIP (مفصل بین بندی دور). دفورمیتی گردن قو هم در همان بیماریهای التهابی که دفورمیتی بوتونیر را ایجاد می‌کنند دیده می‌شود.

گاهی ممکن است در دراز مدت، این دفرمیتی به پارگی تاندون بازکننده منجر شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

معادل‌های انگلیسی[ویرایش]

  1. Boutonniere deformity
  2. Proximal interphalangeal joint
  3. Flexion
  4. Distal interphalangeal joint
  5. Hyperextension
  6. Swan neck deformity

منابع[ویرایش]

  1. Loscalzo, editor-in-chief, Thomas E. Andreoli ; editors, Charles C.J. Carpenter, Robert C. Griggs, Joseph (2004). Cecil essentials of medicine (6th ed. ed.). Philadelphia, Penns.: W.B. Saunders. p. ۷۳۶ - ۷۳۷. ISBN 0721601472. {{cite book}}: |edition= has extra text (help); |first= has generic name (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]