در حال‌وهوای عشق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در حال‌وهوای عشق
پوستر فیلم
کارگردانوونگ کار وای
تهیه‌کنندهوونگ کار وای
نویسندهوونگ کار وای
بازیگرانمگی چانگ
تونی لیانگ
جو چیانگ
چین تسی-آنگ
موسیقیمایکل گالاسو
فیلم‌بردارکریستوفر دویل
مارک لی پینگ بین
کوان پون لیونگ
تدوین‌گرویلیام چانگ
توزیع‌کنندهیواس‌ای فیلمز
تاریخ‌های انتشار
سپتامبر ۲۰۰۰ در هنگ کنگ
مدت زمان
۹۸ دقیقه
کشورهنگ کنگ
فرانسه
زبانکانتونی

در حال‌وهوای عشق (به چینی: 花樣年華) یک فیلم درام و عاشقانه محصول سال ۲۰۰۰ به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی وونگ کار وای است. این فیلم که محصول مشترک سینمای هنگ کنگ و فرانسه می‌باشد.[۱] فیلم داستان یک مرد (تونی لیانگ) و یک زن (مگی چانگ) را به تصویر می‌کشد که همسرانشان با هم رابطه نامشروع دارند و … همچنین این قسمت دوم یک سه‌گانه غیررسمی را در کنار روزهای وحشی بودن (۱۹۹۰) و ۲۰۴۶ (۲۰۰۴) تشکیل می‌دهد.

این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم کن در ۲۰ مه ۲۰۰۰، با تحسین منتقدان و نامزدی نخل طلایی نمایش داده شد.[۲] لئونگ برنده بهترین بازیگر مرد (اولین بازیگر هنگ کنگی که برنده این جایزه شد). این فیلم اغلب به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران و یکی از آثار مهم سینمای آسیا معرفی می‌شود. در نظرسنجی سال ۲۰۱۶ بی‌بی‌سی، ۱۷۷ منتقد سینمایی از سراسر جهان، این فیلم را به‌عنوان دومین فیلم برتر قرن بیست و یکم برگزیدند و در سال ۲۰۲۲، این فیلم در نظرسنجی منتقدان «بزرگ‌ترین فیلم‌های تمام دوران» سایت اند ساوند رتبه پنجم را به خود اختصاص داد و از جایگاه قبلی خود که در سال ۲۰۱۲ رتبه بیست و چهارم را داشت، بالاتر رفت.[۳][۴]

داستان[ویرایش]

هنگ کنگ، سال ۱۹۶۲. زنی جوان که منشی یک شرکت تجاری است، اتاقی را در یک خانه برای خود و شوهرش اجاره می‌کند (شوهر زن بیشتر مواقع در سفر کاری است و در خانه نیست). هم‌زمان مردی روزنامه‌نگار اتاقی را در همان خانه از همسایه کناری برای خود و همسرش اجاره می‌کند (همسر مرد نیز گویا کارمند هتلی‌ست، و بیشتر مواقع در خانه نیست).

آن‌ها در یک روز اسباب‌کشی می‌کنند و گاهی به هم برمی‌خورند. تنهایی‌هایشان کم‌کم آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند تا سرانجام، شبی دل به دریا می‌زنند و با هم به یک غذاخوری می‌روند. همان شب است که درمی‌یابند که همسرانشان با هم سر و سری دارند و به آن دو خیانت می‌کنند.

از آن پس آن‌ها نیز به خود اجازه می‌دهند که اوقاتی را با هم بگذرانند اما تنها در آن حد که جای خالی همسرانشان را برای هم پر کنند؛ زن حتی اجازه نمی‌دهد که مرد دستش را بگیرد. مرد می‌خواهد روی فیلم‌نامه‌ای کار کند و از زن می‌خواهد که کمکش کند. زن، دو دل میان ادامه یا قطع ارتباط، عاقبت به او می‌پیوندد؛ به این امید که «ما مثل آن‌ها نمی‌شویم».

آن‌ها بدون هیچ تماس جسمانی، شبانه‌روز بر روی فیلم‌نامه کار می‌کنند و ساعات خوشی را می‌گذرانند؛ ولی نگاه‌های مزاحم، دخالت و حرف مردم باعث می‌شود که دوباره زن از مرد دوری گزیند و چندی میانشان فاصله بیفتد.

شبی، زیر باران در گوشه خلوت یک کوچه، مرد به زن می‌گوید: «فکر می‌کردم ما مثل آن‌ها نمی‌شویم، ولی اشتباه می‌کردم.» او می‌گوید که می‌داند زن، هرگز همسرش را به خاطر او رها نخواهد کرد و می‌گوید که «چون از حرف مردم خسته است»، برای کار در روزنامه‌ای به سنگاپور می‌رود؛ و زن می‌ماند با اتاق‌ها، اشیاء و خاطره‌ها.

سال‌ها بعد، هر دو با امید اندکی به آن اتاق‌ها بازمی‌گردند. اشک در چشمانشان حلقه می‌زند و بغض گلویشان را می‌گیرد. اما با آن که تنها دری میانشان فاصله می‌اندازد، می‌گذرند و همدیگر را نمی‌یابند. مرد حالا رازی دارد که آن را، تنها در حفره‌ای در دل یک دیوار باستانی، نجوا می‌کند.[۵]

بازخوردها[ویرایش]

در راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۱۸۷ نقد، با میانگین امتیاز ۸ از ۱۰، دارای ۹۲ درصد محبوبیت است.[۶] در متاکریتیک، فیلم بر اساس ۲۸ نقد منتقد، میانگین وزنی ۸۵ از ۱۰۰ را دارد که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» است.[۷]

گیشه[ویرایش]

این فیلم در طول اجرای خود در هنگ کنگ، ۸٫۶۶۳٫۲۲۷ دلار هنگ کنگ به دست آورد. در ۲ فوریه ۲۰۰۱، این فیلم در شش سینمای آمریکای شمالی اکران شد و در اولین آخر هفته اکرانش ۱۱۳٫۲۸۰ دلار (۱۸٫۸۸۰ دلار برای هر نمایش) به دست آورد.[۸] این شرکت در آمریکای شمالی خود را با ۲٬۷۳۸٬۹۸۰ دلار به پایان رساند. مجموع فروش جهانی باکس آفیس ۱۲٫۸۵۴٫۹۵۳ دلار آمریکا بود.

منابع[ویرایش]

  1. "In the Mood for Love (2000)". British Film Institute. Archived from the original on 11 February 2016. Retrieved August 9, 2021.
  2. "Images – In the Mood for Love". imagesjournal.com. Retrieved 13 March 2016.
  3. "How In the Mood for Love became a modern masterpiece – 20 years on". South China Morning Post. 2020-05-18. Retrieved 2022-04-19.
  4. "In the Mood for Love (2000)". BFI. Retrieved 2022-12-01.
  5. پوپک راد. «نگاهی به فیلم «در حال و هوای عاشقی»». وبسایت نقد فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲.
  6. "In the Mood for Love (2001)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved 17 July 2023.
  7. "In the Mood for Love Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Retrieved 10 April 2018.
  8. "In the Mood for Love (2001)". Box Office Mojo. Retrieved 7 August 2010.

پیوند به بیرون[ویرایش]