دریای کورو

مختصات: ۱۸° جنوبی ۱۸۰° شرقی / ۱۸°جنوبی ۱۸۰°شرقی / -18; 180
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دریای کورو
نقشه فیجی که دریای کورو و جزیره کورو را نشان می دهد
نقشه فیجی که دریای کورو و جزیره کورو را نشان می دهد
موقعیت دریای کورو
موقعیت دریای کورو
دریای کورو
موقعیتاقیانوس آرام
مختصات۱۸° جنوبی ۱۸۰° شرقی / ۱۸°جنوبی ۱۸۰°شرقی / -18; 180{{#coordinates:}}: نمی‌توان بیش از یک برچسب اصلی در صفحه داشت
گونهدریا
کشورهای حوضهفیجی
مساحتِ رو۵۸٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۲۲٬۰۰۰ مایل مربع)
بیشترین ژرفا۹٬۶۰۰ فوت (۲٬۹۰۰ متر)[۱]

دریای کورو بخشی از آب‌های جنوب‌غربی اقیانوس آرام در مرکز مجمع‌الجزایر فیجی است[۲] که در بین جزایر ویتی لوو در غرب، وانوا لوو در شمال و جزایر لائو یا جزایر شرقی در شرق آن واقع گردیده است.[۳] حداکثر عمق این دریا ۲٬۹۳۰ متر و کف آن از صخره‌ای بازالتی که معمول حوضه‌های اقیانوسی است پوشیده شده‌است.[۱]

از آنجا که بیشتر راه‌های دریایی‌ای که این دریا را به جزیره‌های اطراف مرتبط می‌سازد در مسیر صخره‌های مرجانی انبوه قرار دارد تنها مسیرهای کشتیرانی اندکی برای رسیدن به جزایر مرکزی این دریا قابل استفاده است.[۱] جزیرهٔ آتشفشانی کورو در این دریا واقع گردیده و نام دریای کورو برگرفته از آن است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Murray, Lorraine (2 November 2009). "Koro Sea". Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica, Inc. Retrieved 8 September 2013. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Britannica» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Merriam-Webster, Inc. Merriam-Webster's geographical dictionary. Merriam-Webster, 1997, ISBN 0877795460. Google Books, (بازبینی به تاریخ ۲۷ مهٔ ۲۰۱۱).
  3. The New Oxford School Atlas، به کوشش Patrick Weigand. (ویراست Second Edition)، Oxford: Oxford University Press، ۱۹۹۳، ص. p٫۱۱۸، شابک ۰-۱۹-۸۳۱۶۸۲-۸