دلفین لاپلاتا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دریاکنارها)

دلفین لاپلاتا
جثه در مقایسه با انسان متوسط
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: آب‌بازان
زیرراسته: آب‌بازان دندان‌دار
تیره: دلفینان دریاکنار
سرده: دریاکنارها
گونه: P. blainvillei
نام دوبخشی
Pontoporia blainvillei
Gervais & d'Orbigny، ۱۸۴۴
زیستگاه دلفین لاپلاتا (به رنگ آبی)

دلفین لاپلاتا گونه‌ای دلفین است که در آب‌های کرانه‌ای جنوب شرقی آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. از دیدگاه رده‌بندی، این دلفین عضوی از گروه دلفین‌های رودخانه‌ای است و تنها گونه از آن‌ها که به جای زندگی در آب‌های شیرین رودخانه‌ها، در آب‌های شور خلیج دهانه‌ای و اقیانوسی زندگی می‌کند.

توصیف ظاهری[ویرایش]

دلفین لاپلاتا دارای بزرگترین نوک (به نسبت طول بدن) در میان همه آب‌بازسانان است که گاه در دلفین‌های بالغ به میزان ۱۵٪ طول بدن می‌رسد. نرها تا ۱٫۶ متر و ماده‌ها تا ۱٫۸ متر رشد می‌کنند. رنگ بدن قهوه‌ای متمایل به خاکستری با بخش زیرینی به رنگ روشن‌تر است. باله‌های کناری نیز به نسبت بدن طول بلندی دارند و مثلثی شکل به نظر می‌آیند. باله پشتی نیز مانند بعضی دیگر گونه‌های دلفین، از جمله دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه، پایه طولانی دارد و بیشتر سطح پشتی بدن را می‌پوشاند.

وزن این دلفین به بیش از ۵۰ کیلوگرم می‌رسد و تا بیش از ۲۰ سال عمر می‌کند. مدت زمان بارداری ۱۱-۱۰ ماه است و بچه‌ها در مدت زمان کوتاهی به بلوغ جنسی می‌رسند. ماده‌ها گاه در سن پنج سالگی زایش می‌کنند.

رفتار[ویرایش]

به دلیل سرعت پایین و آرامش در هنگام حرکت، تشخیص دلفین لاپلاتا بسیار مشکل است و نیاز به آن دارد که سطح آب بسیار صاف و آرام باشد. آن‌ها اغلب تنها یا در گروه‌های کوچک شنا می‌کنند و تعداد اعضای یک گروه به ندرت به ۱۵ عدد می‌رسد. آن‌ها همچنین ماهی‌های گوناگونی را شکار می‌کنند. هشت‌پا، ماهی مرکب، میگو از دیگر طعمه‌های آن‌ها هستند. این دلفین‌ها خود طعمه نهنگ قاتل و کوسه می‌شوند.

گستره و محافظت[ویرایش]

دلفین لاپلاتا در آب‌های کرانه‌ای جنوب شرقی آمریکای جنوبی، از جمله خلیج دهانه‌ای ریو دلا پلاتا، یافت می‌شود. گستره آن از مدار رأس‌الجدی در برزیل آغاز می‌شود و در جنوب به شبه‌جزیره والدز در آرژانتین می‌رسد.

این دلفین گونه‌ای در سیاهه قرمز گونه‌های در معرض خطر در حالت «آسیب‌پذیر» طبقه‌بندی شده است. به دلیل به دام افتادن در تورهای ماهیگیری، جمعیت زیادی از این گونه تاکنون کشته شده‌اند. دانشمندان متخصص پستانداران دریایی از سه کشور پرو و آرژانتین و برزیل خواستار کمک نهادهای بین‌المللی برای بررسی وضعیت این جانور شده‌اند.[۲] این دلفین همچنین در فهرست نخست و دوم کنوانسیون محافظت از گونه‌های مهاجر حیات وحش قرار دارد.[۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • «اطلاعات دلفین لاپلاتا در کنوانسیون جانوران مهاجر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۴. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۱.

منابع[ویرایش]

  1. Reeves, R.R., Jefferson, T.A., Karczmarski, L., Laidre, K., O’Corry-Crowe, G., Rojas-Bracho, L., Secchi, E.R., Slooten, E., Smith, B.D., Wang, J.Y. & Zhou, K.(۲۰۰۸). «Pontoporia blainvillei». IUCN Red List of Threatened Species 2008. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۱.
  2. Reeves, Smith, Crespo and Notarbartolo di Sciara، Dolphins, Whales and Porpoises: 2002-2010 Conservation Action Plan for the World's Cetaceans، IUCN، ص. ۵۳
  3. «Appendix II» (PDF). Convention on the Conservation of Migratory Species of Wild Animals (CMS). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱.