درگاه:موسیقی/نوشتار برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوشتار برگزیده ۱

درگاه:موسیقی/نوشتار برگزیده/۱ تریلر نام ششمین آلبوم استودیویی مایکل جکسون است که در ۳۰ نوامبر ۱۹۸۲ (۹ آذر ۱۳۶۱ ه. ش) منتشر شد. این آلبوم برندهٔ ۸ جایزهٔ گرمی شد.

تریلر تنها یک سال پس از انتشارش، به پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی جهان بدل گشت و هنوز هم این مقام را با اختلاف زیادی (تقریبأ ۶۰ میلیون نسخه) از دومین آلبوم پرفروش حفظ کرده‌است. فروش جهانی تریلر تا به امروز بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه برآورد شده‌است. تریلر و آلبوم بهترین‌هایشان (۱۹۷۱–۱۹۷۵) از گروه ایگلز، با فروش ۲۹ میلیون نسخه، پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی آمریکا نیز هستند.

این آلبوم حاوی ۹ ترانه‌است که ۴ تا از آن توسط خود مایکل جکسون نوشته شده‌است. ضبط این آلبوم ۷۵۰ هزار دلار هزینه داشت و تقریبأ ۶ ماه به طول انجامید. تریلر برجسته‌ترین آلبوم استودیویی تاریخ تأسیس بیلبورد ۲۰۰ است.ادامه...

نوشتار برگزیده ۲

درگاه:موسیقی/نوشتار برگزیده/۲

نهان‌سازی در برگردان یا وارون‌نگاری (به انگلیسی: Backmasking) شگردیست برای ضبط صدا که در آن نوا یا پیام گفتاری، با پخش وارونه درون آهنگی که قرار است بگونهٔ عادی پخش شود، نهادینه می‌شود. نهان‌سازی در برگردان کاربردیست دانسته که بواسطهٔ آن، پیغامی که از وارون آواها به مغز می‌رسد می‌تواند ناخواسته باشد. وارون‌نگاری نخستین بار توسط بیتلز معروف شد، که از برگردان آوازها و موسیقی‌شان در ضبط آلبوم روُلور (۱۹۹۶) بهره جستند. از آن زمان هنرمندان موسیقی از این شگرد برای جلوه‌های مختلف هنری، فکاهی و هزلی در آثارشان (چه بصورت آنالوگ و چه دیجیتال) بهره گرفته‌اند.

نوشتار برگزیده ۳

درگاه:موسیقی/نوشتار برگزیده/۳ لست.اف‌ام (به انگلیسی: Last.fm) یک وب‌گاه رادیوی اینترنتی برای پخش موسیقی است که در سال ۲۰۰۲ در بریتانیا تأسیس شده‌است. این رادیو ادعا کرده‌است، بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال مستقر در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا دارد. لست.اف‌ام با استفاده از سیستم توصیه‌گر موسیقی به نام آدیواسکروبلر، از طریق ایستگاه‌های رادیویی اینترنتی، کامپیوتر کاربر یا بسیاری از دستگاه‌های موسیقی قابل حمل، اطلاعات مربوط به آهنگ‌هایی را که کاربر گوش می‌دهد، ثبت می‌کند و مشخصات دقیقی از سلیقهٔ موسیقی هر کاربر را در نمایهٔ او ایجاد می‌کند.این موارد در پایگاه اطلاعاتی لست.اف‌ام ذخیره و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.پس از آن به صورت منظم و تغییر پذیر در نمایهٔ کاربر قرار می گیرند.این اطلاعات امکان مقایسه ذائقهٔ موسیقی کاربر را با دیگر کاربران می دهد.قابلیت ‌های مشابه شبکه ‌های اجتماعی نیز در این سایت دیده می‌شود.توصیه و اجرای آهنگ‌های هنرمندان شبیه به هنرمندان مورد علاقه‌های شما در این پایگاه اینترنتی میسر است.

کاربران می‌توانند از آرشیو موسیقی لست.اف‌ام، ایستگاه‌های رادیویی سفارشی ایجاد و پخش کنند. لست.اف‌ام امکان ایجاد «لیست آهنگ‌های مورد علاقه» از آهنگ‌های موجود را هم، به کاربران می‌دهد. کاربران لست.اف‌ام قادر به گوش دادن به بعضی از آهنگ‌های مورد تقاضا و دانلود آن‌ها-اگر صاحب حقوق آن اجازه داده باشد، هستند.کاربران خارج از بریتانیا، آمریکا و آلمان، بعد از گوش دادن به ۳۰ آهنگ رایگان و در صورت تمایل به ادامهٔ استفاده از لست.اف‌ام، باید هزینهٔ اشتراک ماهانه ۳ پوند را پرداخت کنند.ادامه...

نوشتار برگزیده ۴

درگاه:موسیقی/نوشتار برگزیده/۴

مارشال بروس مدرز سوم زادهٔ ۱۷ اکتبر ۱۹۷۲) معروف به امینم (به انگلیسی: Eminem) به شیوه نوشتاری EMINƎM آهنگساز، تهیه‌کننده، هنرپیشه و خوانندهٔ رپ آمریکایی است.

امینم پیش از آغاز کار خوانندگی به عنوان یک تک‌خوان، عضو گروه رپ «دی ۱۲» بود که در سال ۱۹۹۶ شروع به کار کرده بود. گروه «دی ۱۲» پس از موفقیت انفرادی امینم موفقیت بسیاری کسب کرد. او همچنین یکی از اعضای گروه دو نفرهٔ «بد میتس اویل نیز هست.

امینم توسط مجلهٔ رولینگ استون در رتبهٔ ۸۲ فهرست «۱۰۰ هنرمند ماندگار جهان در همه دوران‌ها» قرار گرفته و عنوان «بهترین رپر زندهٔ جهان» را از مجلهٔ «وایب» در سال ۲۰۰۸ دریافت کرده‌است. او ۱۳ قطعه شماره یک در سراسر جهان دارد. امینم در دسامبر ۲۰۰۹ جایزهٔ «هنرمند دهه» را از مراسم جایزهٔ بیلبورد دریافت کرده‌است. به گفتهٔ مجلهٔ بیلبورد، امینم تنها هنرمندی است که دو آلبومش توانسته‌اند به بهترین فروش سال در دهه ۲۰۱۰ میلادی دست یابند.

صفحهٔ امینم در وب‌گاه یوتیوب تا امروز بیش از ۱ میلیارد بازدید داشته‌ است. در سال ۲۰۱۰ اعلام شد که موسیقی امینم ۹۴ میلیون بار (بیش از هر خوانندهٔ دیگری) تکثیر شده‌است. او از سال ۲۰۰۲ به حرفهٔ بازیگری روی آورد و تا به امروز نیز در چند فیلم همانند «هشت مایل» بازی کرده‌است. وی اولین خواننده هیپ‌هاپ است که جایزه اسکار را برای بهترین ترانه دریافت کرده‌است. ادامه...

نوشتار برگزیده ۵

نوشتار برگزیده ۶

نوشتار برگزیده ۷

نوشتار برگزیده ۸

نوشتار برگزیده ۹

نوشتار برگزیده ۱۰

نوشتار برگزیده ۱۱

نوشتار برگزیده ۱۲

نوشتار برگزیده ۱۳

نوشتار برگزیده ۱۴

نوشتار برگزیده ۱۵

نوشتار برگزیده ۱۶

نوشتار برگزیده ۱۷

نوشتار برگزیده ۱۸

نوشتار برگزیده ۱۹

نوشتار برگزیده ۲۰

نوشتار برگزیده ۲۱

نوشتار برگزیده ۲۲

نوشتار برگزیده ۲۳

نوشتار برگزیده ۲۴

نوشتار برگزیده ۲۵

نوشتار برگزیده ۲۶

نوشتار برگزیده ۲۷

نوشتار برگزیده ۲۸

نوشتار برگزیده ۲۹

نوشتار برگزیده ۳۰

نوشتار برگزیده ۳۱

نوشتار برگزیده ۳۲

نوشتار برگزیده ۳۳

نوشتار برگزیده ۳۴

نوشتار برگزیده ۳۵

نوشتار برگزیده ۳۶

نوشتار برگزیده ۳۷

نوشتار برگزیده ۳۸

نوشتار برگزیده ۳۹

نوشتار برگزیده ۴۰

نوشتار برگزیده ۴۱

نوشتار برگزیده ۴۲

نوشتار برگزیده ۴۳

نوشتار برگزیده ۴۴

نوشتار برگزیده ۴۵

نوشتار برگزیده ۴۶

نوشتار برگزیده ۴۷

نوشتار برگزیده ۴۸

نوشتار برگزیده ۴۹

نوشتار برگزیده ۵۰

نوشتار برگزیده ۵۱

نوشتار برگزیده ۵۲

نوشتار برگزیده ۵۳

نوشتار برگزیده ۵۴

نوشتار برگزیده ۵۵

نوشتار برگزیده ۵۶

نوشتار برگزیده ۵۷

نوشتار برگزیده ۵۸

نوشتار برگزیده ۵۹

نوشتار برگزیده ۶۰

نوشتار برگزیده ۶۱

نوشتار برگزیده ۶۲

نوشتار برگزیده ۶۳

نوشتار برگزیده ۶۴

نوشتار برگزیده ۶۵

نوشتار برگزیده ۶۶

نوشتار برگزیده ۶۷

نوشتار برگزیده ۶۸

نوشتار برگزیده ۶۹

نوشتار برگزیده ۷۰

نوشتار برگزیده ۷۱

نوشتار برگزیده ۷۲

نوشتار برگزیده ۷۳

نوشتار برگزیده ۷۴

نوشتار برگزیده ۷۵

نوشتار برگزیده ۷۶

نوشتار برگزیده ۷۷

نوشتار برگزیده ۷۸

نوشتار برگزیده ۷۹

نوشتار برگزیده ۸۰

نوشتار برگزیده ۸۱

نوشتار برگزیده ۸۲

نوشتار برگزیده ۸۳

نوشتار برگزیده ۸۴

نوشتار برگزیده ۸۵

نوشتار برگزیده ۸۶

نوشتار برگزیده ۸۷

نوشتار برگزیده ۸۸

نوشتار برگزیده ۸۹

نوشتار برگزیده ۹۰

نوشتار برگزیده ۹۱

نوشتار برگزیده ۹۲

نوشتار برگزیده ۹۳

نوشتار برگزیده ۹۴

نوشتار برگزیده ۹۵

نوشتار برگزیده ۹۶

نوشتار برگزیده ۹۷

نوشتار برگزیده ۹۸

نوشتار برگزیده ۹۹