درگاه:زیست‌شناسی

این صفحه یک درگاه برگزیده است.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صفحه اصلی   رده‌ها و موضوعات   درگاه‌ها و پروژه‌ها

درگاه زیست‌شناسی


زیست‌شناسی دانش شناخت موجودات زنده‌است. این دانش به بررسی ویژگی‌ها و رفتار سازواره‌ها، چگونگی پیدایش گونه‌ها و افراد، و نیز به بررسی برهم‌کنش جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می‌پردازد. زیست‌شناسی شامل طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی مستقل است. از مهم‌ترین رشته‌های زیست‌شناسی، فیزیولوژی، کالبدشناسی، بوم‌شناسی، زیست‌شناسی مولکولی و سلولی، زیست‌شیمی، ژنتیک و زیست‌شناسی تکاملی هستند. در زیست‌شناسی رشد و نمو اندام جانداران نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد. زیست‌شناسی سیستم‌های زیست‌شناختی را بر اساس اصول و مفاهیمی چون جامعیت، تکامل، تنوع، تسلسل، هم‌ایستایی و کنش و واکنش‌ها توصیف می‌کند.

نوشتار برگزیده

ساکورا (به ژاپنی: 桜 サクラ Sakura) نامی است که مردم ژاپن درخت گیلاس را به آن می‌خوانند. همچنین به شکوفهٔ درخت گیلاس نیز به اختصار ساکورا گفته می‌شود. ساکوراها هم در طبیعت به صورت خودرو و هم به صورت پرورشی وجود دارند. اکثر گونه‌های درختان ساکورای پرورشی را ساکوراهای زینتی تشکیل می‌دهند. ساکوراهای زینتی از نظر زیبایی گل دارای کیفیت بالایی هستند اما شکوفه‌ها معمولاً تبدیل به گیلاس نمی‌شوند یا در صورت تبدیل نیز کیفیت لازم را برای عرضه به بازار ندارد. به غیر از کاشت این درخت جهت لذت بردن از زیبای آن، از زمان‌های بسیار کهن به غیر از میوه، از گل و برگ ساکورا نیز به عنوان مادهٔ غذایی استفاده می‌شود. عمر درختان خودروی ساکورا بسیار طولانی است عمر تک درختی بنام جیندای-زاکورا در استان یاماناشی در حدود ۲۰۰۰ سال تخمین زده شده‌است. ژاپنی‌ها از گذشته‌های دور به شکوفهٔ گیلاس و تماشای آن اهمیت خاصی می‌دهند و آن را گل سرسبد تمامی گل‌ها می‌دانند. بطور سنتی شکوفهٔ ساکورا گل ملی کشور ژاپن به شمار می‌آید و در شعر و ادبیات این کشور جای خاصی دارد. ژاپن از نظر تعداد و تنوع درخت‌های گیلاس غنی‌ترین کشور دنیاست و در این کشور در حال حاضر مجموع تعداد گونه، رقم و نژادهای ساکورا به حدود ۶۰۰ نوع رسیده‌است.
بیشتر...

زندگی‌نامهٔ برگزیده

یوهان گرگور مندل کشیشی اتریشی است که به عنوان پدر دانش ژنتیک نوین شناخته می‌شود. گرگور مندل در سال 1944 توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات وراثتی را که حاصل آزمایش‌هایش روی گیاه نخود فرنگی بود، شناسایی کند. ولی از آنجایی که در جامعه علمی آن زمان بسیاری از افراد با نفوذ همچنان نظریات داروین و لامارک را صحیح می‌پنداشتند به دیدگاه‌ها و کشفیات او اهمیت چندانی ندادند و نتایج کارهای مندل به دست فراموشی سپرده شد. به نظر می‌رسید، پرونده این دانش رو به بسته شدن است. در سال ۱۹۰۰ میلادی کشف مجدد قوانین ارائه شده از سوی مندل، توسط درویس، شرماک و کورنز باعث شد که نظریات او مورد توجه و قبول قرار گرفته و مندل به عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود.

نوشتارهای برگزیده

نگارهٔ برگزیده

تمشک درختچه‌ای از تیره گل‌سرخیان که دسته مستقلی را به نام دسته تمشک‌ها تشکیل می‌دهند و به حالت وحشی در نقاط گرم و ساحلی مرطوبی فراوان است.تمشک گیاهی است با ساقه‌های تیغ‌دار که در کنار جاده‌ها و مزارع و جنگل‌ها به صورت انبوه می‌روید برگهایش متناوب و گوشوارک‌دار و شامل ۳ تا ۵ برگچه‌ است.

گفتاورد

«یک اخلاق پایدار زیست‌محیطی نه فقط سلامتی و آزادی گونه ما، بلکه دسترسی به جهانی که روح بشر در آن متولد شده را نیز هدف قرار می‌دهد.»

ادوارد ویلسون

آیا می‌دانستید؟

آیا می‌دانستید...
آیا می‌دانستید...
  • ... که ملکه موریانه پنجاه بار بزرگتر از جفت مذکر خود می‌باشد؟
  • ... زرافه می‌تواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند؟
  • ... که پشه‌ها دندان دارند؟
  • ... قدرت بینایی جغد ۸۲ برابر قدرت دید انسان است؟
  • ... اگر تمام رگهای خونی را در یک خط بگذاریم تقریبا ۹۷۰۰۰ کیلومتر می‌شود؟
  • ... سریعترین پرنده شاهین (درنگاره)است و می‌تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند؟
  • ... کرم‌های ابریشم در پنجاه و شش روز هشتاد و شش هزار برابر خود غذا می‌خورند؟
  • ... انسان در طول زندگیش ۱۸ کیلو پوست می‏اندازد؟
  • ... درهرثانیه تقریبا سه میلیون گلبول قرمز دربدن می‌میرد؟