درگاه:روسیه/اقتصاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اقتصاد ۱

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱ گازپروم، (به روسی: Газпром) (به انگلیسی: Gazprom) شرکت نفت و گاز روسی است. این شرکت، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی و یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان می‌باشد.

در بین شرکت‌های گازی، شرکت روسی گازپروم، به واسطه ذخایر گازی و در اختیار داشتن بیش از ۱۵۲٫۲۰۰ کیلومتر خط لوله گاز طبیعی، بزرگ‌ترین شبکه خطوط لوله انتقال گاز در جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد. دفتر مرکزی شرکت گازپروم، در شهر مسکو قرار دارد.

از آنجایی که گازپروم، ۲۵٪ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند، لذا نبض انرژی این قاره را، در دست گرفته و به شدت در تلاش است، تا این ویژگی انحصاری را، با فشار غیرمتعارف بر رقبای خود، حفظ نماید.

شرکت گازپروم، بزرگترین شرکت روسیه به شمار می‌رود، این شرکت همچنین بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپا است. در سال ۲۰۰۴ گازپروم با تولید تقریبی ۹۳٪ درصد از گاز طبیعی روسیه، فروشی معادل ۳۱ $ میلیارد دلار را رقم زد. در سال ۲۰۱۱ این شرکت معادل ۵۱۳٫۲ میلیارد متر مکعب گاز تولید نمود، که این مقدار برابر ۱۷٪ درصد از تولید گاز جهان، در این سال می‌باشد. شرکت گازپروم در همین سال، معادل ۳۲٫۳ میلیون تن نفت خام و ۱۲٫۱ میلیون تن گاز مایع تولید کرده است.

ادامه...

اقتصاد ۲

درگاه:روسیه/اقتصاد/۲ آئروفلوت، (به روسی: Аэрофлот) شرکت هواپیمایی حامل پرچم و بزرگترین خطوط هوایی در فدراسیون روسیه می‌باشد. این شرکت اپراتور پروازهای داخلی و خارجی در کشور روسیه بوده، که از فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو به‌عنوان قطب شرکت هواپیمایی استفاده می‌نماید.

شرکت آئروفلوت یکی از قدیمی‌ترین خطوط هوایی جهان است، که ریشه‌های تاسیس آن، به سال ۱۹۲۳ بازمی‌گردد. در زمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بصورت کاملأ دولتی اداره می‌شد و بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان به‌شمار می‌آمد. این شرکت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ساختارش تغییر پیدا کرد و بصورت نیمه‌دولتی درآمد. امروزه کماکان اکثریت سهام آئروفلوت (۵۱٪) در اختیار دولت روسیه می‌باشد.

ادامه...

اقتصاد ۳

درگاه:روسیه/اقتصاد/۳

لوک اویل، (به روسی: Лукойл) دومین شرکت بزرگ نفتی، در کشور روسیه است. در سال ۲۰۰۹ این شرکت، معادل ۹۷،۶۱۵ میلیون تُن نفت خام تولید کرده، که بطور متوسط، ۱،۹۷۲ میلیون بشکه در روز، تولید داشته است.

دفتر مرکزی کمپانی لوک‌اویل، در شهر مسکو قرار دارد. لوک‌اویل، از نظر مالکیت ذخایر اثبات شده نفت و گاز پس از اکسان‌موبیل، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان، محسوب می‌شود.

شرکت لوک‌اویل فعالیت‌های نفت و گاز گسترده‌ای، در بیش از ۴۰ کشور جهان دارد و طبق اعلام انجمن مهندسی نفت، در سال ۲۰۰۸ این شرکت، معادل ۱۹٫۳ میلیارد بشکه نفت تولید کرده، که این مقدار، در حدود ۱٫۳٪ درصد از ذخائر اثبات شده نفت جهان، بشمار می‌آید!

ادامه...

اقتصاد ۴

درگاه:روسیه/اقتصاد/۴

روس‌نفت، (به روسی: Rosneft) شرکت نفت و گاز روس است، که ۶۹٫۵٪ درصد از سهام آن متعلق به دولت روسیه و ۱۹٫۷۵٪ درصد از سهام آن در اختیار شرکت بریتانیایی بی‌پی می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت، در منطقه بالچوگ، در نزدیکی کاخ کرملین، در شهر مسکو مستقر می‌باشد.

شرکت روس‌نفت، در سال ۱۹۹۳ به عنوان یک واحد سازمانی، توسط دولت وقت روسیه تاسیس شد و با تزریق دارایی‌های شرکت "روس‌نفته‌گاز"، فعالیت عملیاتی خود را آغاز نمود.

این شرکت پس از خرید دارایی‌های بزرگترین شرکت نفتی روسیه، یوکاس، در مزایده دولتی، به یک شرکت نفتی بزرگ تبدیل شد. فعالیت عمده شرکت روس‌نفت، در اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید محصولات پتروشیمی متمرکز می‌باشد.

از ماه مارس سال ۲۰۱۳ در پی خریداری سومین شرکت بزرگ نفتی روسیه؛ تی‌ان‌کی-بی‌پی، توسط روس نفت، این کمپانی به‌عنوان بزرگترین شرکت نفتی روسی، شناخته می‌شود. در حال حاضر ایگور سچین که از نزدیکترین متحدان ولادیمیر پوتین است، مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد.

ادامه...

اقتصاد ۵

درگاه:روسیه/اقتصاد/۵ اوراز، (به انگلیسی: Evraz) شرکت فولاد و استخراج معادن روسی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر لندن، بریتانیا مستقر می‌باشد. این شرکت در سال ۱۹۹۲ در شهر مسکو تاسیس شد.

شرکت اوراز دارای عملیات و کارخانجات تولیدی در کشورهای بریتانیا، روسیه، اوکراین، جمهوری چک، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و آفریقای جنوبی است. شمار کارکنان این شرکت بیش از ۱۱۰ هزار نفر بوده، سهام آن در بازار بورس لندن دادوستد می‌شود.

ادامه...

اقتصاد ۶

درگاه:روسیه/اقتصاد/۶

یونایتد ایرکرفت کورپوریشن، (به روسی: Объединённая Авиастроительная Корпорация) (به‌اختصار: یوای‌سی) شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسی است، که در زمینه طراحی، تولید و فروش هواپیماهای جت مسافربری، هواپیماهای ترابری و هواگردهای نظامی فعالیت می‌نماید.

شرکت یونایتد ایرکرفت در ماه فوریه ۲۰۰۶ توسط ولادیمیر پوتین تاسیس شد و در حال حاضر مالک شرکت‌های ایلیوشین، توپولف، سوخو، میگ، یوکاولیو، ایرکات، تاپو و بریف می‌باشد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر مسکو قرار دارد و سهام آن در بازار بورس مسکو معامله می‌شود. از تولیدات فعلی یونایتد ایرکرفت می‌توان به: میگ-۳۵، سوخو-۳۵، ایلیوشین ایل-۷۶، توپولف-۲۰۴، ایلیوشین-۹۶، سوخو سوپرجت ۱۰۰، آنتونوف-۱۴۸ و یاک-۱۳۰ اشاره نمود.

ادامه...

اقتصاد ۷

درگاه:روسیه/اقتصاد/۷ اسبربانک، (به انگلیسی: Sberbank) یا بانک پس‌انداز فدراسیون روسیه، بزرگترین بانک در روسیه و اروپای شرقی بوده، همچنین به‌عنوان سومین بانک بزرگ در اروپا شناخته می‌شود.

شعبه مرکزی این بانک، در شهر مسکو قرار دارد. اسبربانک در سال ۱۸۴۱ تاسیس شده است. این بانک طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی، شامل خدمات پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و گونه‌های مختلفی از خدمات وام و وام مسکن را، ارائه می‌دهد.

ادامه...

اقتصاد ۸

درگاه:روسیه/اقتصاد/۸ ام‌تی‌اس، (به انگلیسی: MTS) بزرگترین اپراتور تلفن همراه در روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع است، که تعداد مشترکین آن، در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ بیش از ۱۰۲٫۴ میلیون نفر، اعلام شده است.

شرکت ام‌تی‌اس در سال ۱۹۹۳ توسط شرکت روسی سیستما، تاسیس شد و در سال ۱۹۹۴ فعالیتش را با دریافت مجوز ارائه خدمات تلفن همراه، در شهر مسکو آغاز کرد. سپس در سال ۱۹۹۷ موفق شد، مجوز فعالیت در سایر نقاط روسیه را نیز بدست آورد، که باعث توسعه این شرکت و ورود ام‌تی‌اس به بازارهای بین‌المللی خدمات تلفن همراه، از جمله کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گردید.

شرکت ام‌تی‌اس در فهرست اولیه بازار بورس اوراق بهادار مسکو قرار دارد، همچنین این شرکت در فهرست ثانویه بازار بورس نیویورک نیز ذکر شده است.

ادامه...

اقتصاد ۹

درگاه:روسیه/اقتصاد/۹ سیستما، (به انگلیسی: Sistema) شرکت خوشه‌ای روسی است، که ریاست آن بر عهده ولادیمیر یفتاشنکوف می‌باشد. در ماه مارس سال ۲۰۰۶ یوتوشنکوف با خرید ۶۲٪ درصد از سهام شرکت سیستما، شخصأ سکان رهبری این شرکت بزرگ را، در دست گرفت.[۱]

دفتر مرکزی شرکت سیستما در شهر مسکو قرار دارد. این شرکت، طیف فراوانی از خدمات را، در صنایع گوناگون، ارائه می‌نماید. این خدمات، توسط شرکت‌های تابعه سیستما، مدیریت و عرضه می‌گردد. زمینه‌های فعالیت شرکت سیستما و شرکت‌های تابعه آن، بصورت زیر می‌باشند :

سایر کسب و کارها : شرکت اینتوریست (خدمات مسافرتی)، شرکت آرتی‌آی سیستمز (هوافضا)، شرکت بینوفارم (داروسازی)، شرکت المپیک سیستما (ورزشی).

شرکت سیستما، در فهرست اولیه بازار بورس اوراق بهادار مسکو قرار دارد. این شرکت همچنین در فهرست ثانویه بازار بورس لندن ذکر شده است.

ادامه...

اقتصاد ۱۰

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۰

سیورستال، (به روسی: Северсталь) که به معنای "فولاد شمالی" است، یک شرکت فولاد روسی می‌باشد، که فعالیت‌های عمده‌ای نیز، در صنایع استخراج معادن دارد. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر چرپووتس، در شمال روسیه قرار دارد. سهام شرکت سیورستال در بازارهای بورس مسکو، بورس فرانکفورت و بورس لندن دادوستد می‌شود.

با توجه به برآورد مجله متال بولتن، شرکت سیورستال از سال ۲۰۰۹ به‌عنوان بزرگترین شرکت فولاد، در کشور روسیه محسوب می‌شود. اکثریت سهام این شرکت متعلق به آلکسی مورداشوف است. وی در حال حاضر ریاست این شرکت روسی را برعهده دارد.

سیورستال دارای امکانات عمده صنعتی در کشورهای روسیه، اوکراین، قزاقستان، فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده و چند کشور آفریقایی می‌باشد.

شرکت سورستال دارای بزرگترین ذخایر کربن شناخته شده در جهان بوده، که بعنوان نمونه، معادن زغال سنگ آن، از تمامی شرکت‌های عمومی فعال در صنایع معادن، بیشتر می‌باشد. شرکت سیورستال همچنین مالک یک شرکت هواپیمایی به نام سیورستال ایر بوده، که فرودگاه خانگی (آشیانه) آن؛ فرودگاه چرپووتس می‌باشد.

ادامه...

اقتصاد ۱۱

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۱ نوریلسک نیکل، (به انگلیسی: Norilsk Nickel) شرکت استخراج معادن و فلزشناسی روسی است، که تمرکز اصلی آن، در زمینه تولید و ذوب نیکل و پالادیم می‌باشد. بزرگترین سایت عملیاتی شرکت نوریلیسک نیکل، در منطقه نوریلسک، در شمال روسیه مستقر شده‌است.

دفتر مرکزی شرکت نوریلسک نیکل در شهر مسکو قرار دارد. این شرکت بزرگترین تولیدکننده نیکل و پالادیم در جهان است، همچنین به‌عنوان یکی از ده تولیدکننده برتر مس، در جهان به‌شمار می‌آید.

سهام شرکت نوریلسک نیکل در بازارهای بورس اوراق بهادار مسکو، بورس لندن و نزدک معامله می‌شود. سهامداران کلیدی آن ولادیمیر پوتانین؛ از طریق شرکت اینتروس و اولگ دریپاسکا؛ از طریق شرکت روسال می‌باشند، که هر یک ۲۵٪ درصد از سهام شرکت را، در اختیار دارند.

ادامه...

اقتصاد ۱۲

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۲ نوولیپتسک استیل، (به انگلیسی: Novolipetsk Steel) شرکت فولاد روسی و یکی چهار شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد در روسیه می‌باشد، که در سال ۲۰۱۱ ظرفیت تولید فولاد آن، معادل ۹٫۲ میلیون تن اعلام شده است.

نوولیپتسک در همین سال، فروشی بالغ بر ۱۱٫۷ میلیارد دلار را رقم زد. سهام شرکت نوولیپتسک استیل در بازار بورس لندن و بورس مسکو، معامله می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر لیپتسک قرار دارد. رییس هیات مدیره ولادیمیر لیسین

ادامه...

اقتصاد ۱۳

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۳ وی‌تی‌بی بانک، (به انگلیسی: VTB Bank) دومین بانک بزرگ روسیه است، که شعبه مرکزی آن، در شهر مسکو، روسیه قرار دارد. وی‌تی‌بی بانک و شرکت تابعه آن، گروه خدمات مالی وی‌تی‌بی؛ طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی را در روسیه، کشورهای مستقل همسود، اروپا، آسیا، آفریقا و ایالات متحده ارائه می‌نمایند. بزرگترین شرکت‌های تابعه این گروه در روسیه عبارتند از: وی‌تی‌بی۲۴، بانک مرکزی مسکو و ترانس‌کردیت‌بانک.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۱ مجله فایننشیال تایمز و در فهرست فایننشل تایمز جهانی ۵۰۰ این بانک روس، در رتبه ۲۳۶ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت.

ادامه...

اقتصاد ۱۴

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۴ شبکه روسی، (به انگلیسی: Russian Grids) شرکت برق و مهندسی قدرت روسیه است، که مالک شبکه گسترده توزیع برق در سرتاسر کشور روسیه می‌باشد.

این شبکه، خود از دو بخش عمده تشکیل شده است، که عبارتند از: شبکه توزیع برق منطقه‌ای، که توسط شرکت تابعه آردی‌جی‌سی هولدینگ؛ که خود از ۵ شرکت تشکیل شده، مدیریت می‌شود و شبکه توزیع برق بین‌شهری، که توسط ۱۱ شرکت تابعه، تحت نام؛ آی‌دی‌جی‌سی هولدینگ مدیریت می‌شود.

این شرکت، در مجموع مالک ۹۷ شرکت تابعه و زیرمجموعه می‌باشد، که تمامی ۶۹ استان و منطقه واقع در فدراسیون روسیه را، تحت پوشش قرار می‌دهد. سهام شرکت شبکه روسی، در بازار بورس مسکو معامله می‌شود.

ادامه...

اقتصاد ۱۵

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۵ سورگوت‌نفته‌گس، (به انگلیسی: Surgutneftegas) شرکت نفت و گاز روسی است، (به روسی: Сургутнефтегаз) که در سال ۱۹۹۳ با ادغام چند شرکت دولتی، که دارای ذخایر عظیم نفت و گاز در غرب سیبری بودند، تاسیس شد. این شرکت هم‌اکنون پس از گازپروم، لوک اویل، روس‌نفت و تی‌ان‌کی-بی‌پی، پنجمین شرکت نفت و گاز روسیه به‌شمار می‌آید.

دفتر مرکزی شرکت سورگوت‌نفته‌گس، در شهر سورگوت، استان تیومن، روسیه قرار دارد و سهام آن در بازارهای بورس مسکو و بورس لندن مبادله می‌شود.

ادامه...

اقتصاد ۱۶

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۶ روس‌تلکام، (به انگلیسی: Rostelecom) شرکت مخابرات روسی است، که بزرگترین شبکه خطوط تلفن ثابت (تقریباً ۵۰۰ هزار کیلومتر) را در روسیه دارا می‌باشد. این شرکت، در زمینه ارائه خدمات تلفن ثابت، تلویزیون کابلی و خدمات اینترنتی به حدود ۳۵ میلیون خانوار، در کشور روسیه فعالیت می‌نماید.

شرکت روس‌تلکام، دارای مجوز ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات مخابراتی (تلفن، داده‌ها، تلویزیون و خدمات ارزش افزوده) به مشترکین مسکونی، شرکت‌های بزرگ و دولتی و اپراتورهای مخابراتی در تمام مناطق روسیه می‌باشد. سهام این شرکت در بازارهای بورس اوراق بهادار مسکو، بورس لندن و بورس فرانکفورت دادوستد می‌شود.


ادامه...

اقتصاد ۱۷

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۷ میچل، (به روسی: Мечел) یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج معدن روسی است، که در زمینه استخراج و تولید زغال سنگ، سنگ آهن، فولاد، نورد محصولات فولادی و فلزشناسی فعالیت می‌کند.

دفتر مرکزی شرکت میچل، در شهر مسکو قرار دارد. این شرکت در کشورهای روسیه، لیتوانی، قزاقستان، بلغارستان، اوکراین، انگلستان و ایالات متحده، دارای عملیات می‌باشد. سهام این شرکت، در بازار بورس نیویورک و بورس مسکو، دادوستد می‌شود.


ادامه...

اقتصاد ۱۸

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۸ اینتر رائو، (به انگلیسی: Inter RAO) شرکت برق روسی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر مسکو قرار دارد. این شرکت در زمینه تولید برق، بازرگانی انرژی، مهندسی، طراحی و توسعه زیرساخت‌های الکتریکی، فعالیت می‌کند.

شرکت اینتر رائو علاوه بر فعالیت در بازار داخلی روسیه، کنترل چندین شرکت انرژی در خارج از روسیه را در دست داشته، همچنین دارایی‌های زیادی نیز در خارج از روسیه دارد.

این دارایی‌ها، شامل: چندین نیروگاه حرارتی و آبی، شبکه توزیع برق و چندین اپراتور انرژی الکتریکی و چند شرکت بازرگانی انرژی می‌باشد. شرکت اینتر رائو صادرات و واردات برق در روسیه را، در انحصار خود دارد.

ادامه...

اقتصاد ۱۹

درگاه:روسیه/اقتصاد/۱۹

ترانس‌نفت، (به انگلیسی: Transneft) شرکت دولتی خدمات نفتی روسی است، که وظیفه ساخت و نگهداری خطوط لوله این کشور را، بر عهده دارد. این شرکت، در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و بزرگترین سیستم خط لوله جهان، با طول شبکه حدود ۵۰،۰۰۰ کیلومتر (۳۱،۰۰۰ مایل) را، دارا می‌باشد.

شرکت ترانس نفت، وظیفه حمل‌ونقل و انتقال حدود ۹۳٪ درصد از نفت خام تولید شده در کشور روسیه را، برعهده دارد. در حال حاضر مدیرعامل این شرکت، نیکولای توکارف بوده و دفتر مرکزی آن، در شهر مسکو مستقر می‌باشد.

ادامه...

اقتصاد ۲۰

درگاه:روسیه/اقتصاد/۲۰

آوتوواز، (به روسی: АвтоВАЗ) شرکت خودروسازی روسی است، که با نام واز (ولژسکی آوتومبیلینی زاود) نیز شناخته می‌شود، اما شهرت آن در صنعت خودروسازی جهان، بدلیل مالکیت مارک لادا می‌باشد.

این شرکت در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی با همکاری شرکت فیات تاسیس شد. در حال حاضر ۲۵٪ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت فرانسوی رنو است.

شرکت آوتوواز بیش از یک میلیون خودرو در سال تولید می‌کند، از جمله این تولیدات می‌توان به خودروی لادا کالینا، لادا ۱۱۰ و خودروی بیابانی نیوا اشاره کرد. مدل وی‌ای‌زد-۲۱۰۱، از روی مدل فیات ۱۲۴ طراحی و تولید شده است.

کارخانه واز با بیش از ۱۴۹ کیلومتر خط تولید، یکی از بزرگترین کارخانه‌های خودروسازی جهان است. این شرکت همچنین در اینکه بیشترین قطعات محصولاتش بومی هستند، منحصربه‌فرد است.


ادامه...

اقتصاد ۲۱

اقتصاد ۲۲

اقتصاد ۲۳

اقتصاد ۲۴

اقتصاد ۲۵

اقتصاد ۲۶

اقتصاد ۲۷

اقتصاد ۲۸

اقتصاد ۲۹

اقتصاد ۳۰

اقتصاد ۳۱

اقتصاد ۳۲

اقتصاد ۳۳

اقتصاد ۳۴

اقتصاد ۳۵

اقتصاد ۳۶

اقتصاد ۳۷

اقتصاد ۳۸

اقتصاد ۳۹

اقتصاد ۴۰

اقتصاد ۴۱

اقتصاد ۴۲

اقتصاد ۴۳

اقتصاد ۴۴

اقتصاد ۴۵

اقتصاد ۴۶

اقتصاد ۴۷

اقتصاد ۴۸

اقتصاد ۴۹

اقتصاد ۵۰

اقتصاد ۵۱

اقتصاد ۵۲

اقتصاد ۵۳

اقتصاد ۵۴

اقتصاد ۵۵

اقتصاد ۵۶

اقتصاد ۵۷

اقتصاد ۵۸

اقتصاد ۵۹

اقتصاد ۶۰

اقتصاد ۶۱

اقتصاد ۶۲

اقتصاد ۶۳

اقتصاد ۶۴

اقتصاد ۶۵

اقتصاد ۶۶

اقتصاد ۶۷

اقتصاد ۶۸

اقتصاد ۶۹

اقتصاد ۷۰

اقتصاد ۷۱

اقتصاد ۷۲

اقتصاد ۷۳

اقتصاد ۷۴

اقتصاد ۷۵

اقتصاد ۷۶

اقتصاد ۷۷

اقتصاد ۷۸

اقتصاد ۷۹

اقتصاد ۸۰

اقتصاد ۸۱

اقتصاد ۸۲

اقتصاد ۸۳

اقتصاد ۸۴

اقتصاد ۸۵

اقتصاد ۸۶

اقتصاد ۸۷

اقتصاد ۸۸

اقتصاد ۸۹

اقتصاد ۹۰

اقتصاد ۹۱

اقتصاد ۹۲

اقتصاد ۹۳

اقتصاد ۹۴

اقتصاد ۹۵

اقتصاد ۹۶

اقتصاد ۹۷

اقتصاد ۹۸

اقتصاد ۹۹


  1. Source: http://www.sistema.com/section.html?s=143