درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نگارهٔ برگزیده ۱

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱

زعفران گیاهی است از تیرهٔ زنبقیان و سردهٔ زعفران‌ها. گیاه زعفران بومی ایران و هند است. کاشت زعفران در ایران قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه‌است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ یا طلای کویر شهرت یافته‌است.

نگارهٔ برگزیده ۲

نگارهٔ برگزیده ۳

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۳

زردآلو نام یکی از میوه‌ها از خانواده گلسرخیان است. درخت زردآلو بومی چین است. به زردآلو خشک شده قیسی نیز می گویند.

نگارهٔ برگزیده ۴

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۴

فلفل هابانرو یکی از تندترین فلفل‌های نوع فلفل تند و از گونه‌های فلفل دلمه‌ای است.

نگارهٔ برگزیده ۵

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۵

گوجه فرنگی میوه‌ای سرخ‌رنگ و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دورهٔ استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد.
گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی، کلسیم و کلر است.

نگارهٔ برگزیده ۶

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۶

هویج (زردک) گیاهی خوراکی و دوساله از خانواده چتریان است.

نگارهٔ برگزیده ۷

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۷

کدوی موسچاتا از نوع کدوی تنبل در اوکراین می‌روید. و نوع رسیده آن به صورت کامل و نیمه شده قابل مشاهده است.

نگارهٔ برگزیده ۸

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۸

ذرت از غلات مهم به شمار می‌رود. منشا آن قاره آمریکا بوده‌است. پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد.

نگارهٔ برگزیده ۹

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۹

فلفل دلمه‌ای نوعی فلفل از خانواده Capsicum annuum که به رنگهای قرمز، زرد، سبز و نارنجی یافت می‌شود. از ویژگی‌های آن این است که به تندی دیگر گونه‌های فلفل نیست.

نگارهٔ برگزیده ۱۰

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۰

فلفل تند میوه گیاهی از سرده فلفل دلمه‌ای است که عضوی از خانواده سیب‌زمینیان می‌باشد. فلفل قرمز از قاره آمریکا می‌آید. بعد از تبادل کلمبیایی، تیپ‌های گوناگونی از فلفل تند در سراسر دنیا برای استفاده خوراکی و پزشکی پرورش پیدا کرد. فلفل قرمز و فلفل هابانرو از انواع این فلفل هستند.

نگارهٔ برگزیده ۱۱

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۱

پیاز یکی از قدیمی‌ترین سبزیهای خوراکی در دنیاست که خاستگاه آن را ایران و افغانستان ذکر کرده‌اند. امروزه نیز ایران پنجمین تولید‌کننده پیاز دنیاست.

نگارهٔ برگزیده ۱۲

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۲

شراب سرخ یا شراب قرمز به همراه پنیر (به عنوان مزه) رایج‌ترین نوع شراب انگور است. رنگ سرخ این شراب در جریان تخمیر از حل شدن مواد رنگی پوست انگور در الکل می‌آید. اگر پوست انگور را قبل از تخمیر جدا کنند شراب سفید به دست می‌آید. از بهترین نوع انگورها برای شراب قرمز، انگور شانی است. از انار نیز شراب قرمز تهیه می‌شود.

نگارهٔ برگزیده ۱۳

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۳

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که اندازه آن از بید معمولی کوچک‌تر ولی سنبله‌های آن دارای اسانس معطری هستند. گل‌های آن قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند.اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود بنام عرق بیدمشک که هم برای معطر کردن شربت و هم دارای خواص درمانی بالا می‌باشد.

نگارهٔ برگزیده ۱۴

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۴

پسته گونه‌ای گیاه است. این گیاه در کشورهایی مثل ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می‌کند.

نگارهٔ برگزیده ۱۵

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۵

میوه انگور به نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این دو نوع در رنگهای سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند. این میوه در مناطقی که حداکثر دمای آن بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و حداقل آن کمتر از ۱۵ درجه زیر صفر نباشد بهتر رشد می‌کند.

نگارهٔ برگزیده ۱۶

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۶

نارنگی یکی از میوه‌ها از تیره مرکبات است. نارنگی نسبت به پرتقال کوچک‌تر است، و مزهٔ ترش و شیرین تری دارد. در پزشکی سنتی ایرانی طبع این میوه را سرد و تر می‌دانند و برای آن خواصی چون «مفرح قلب، رافع خفقان، صفرابُر و فرونشاننده لهیب معده و کبد» نام می‌برند. این میوه دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت ماهیچه‌ها، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی مؤثر است.

نگارهٔ برگزیده ۱۷

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۷

نارنگی یکی از میوه‌ها از تیره مرکبات است. نارنگی نسبت به پرتقال کوچک‌تر است، و مزهٔ ترش و شیرین تری دارد. در پزشکی سنتی ایرانی طبع این میوه را سرد و تر می‌دانند و برای آن خواصی چون «مفرح قلب، رافع خفقان، صفرابُر و فرونشاننده لهیب معده و کبد» نام می‌برند. این میوه دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت ماهیچه‌ها، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی مؤثر است.

نگارهٔ برگزیده ۱۸

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۸

انار] (نام علمی: Punica granatum) یکی از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی اغلب قرمز، و گاهی سفید، یا به رنگ‌هایی مابین آن دو دارد. رنگ پوست آن نیز قرمز یا تقریبا زرد است. انار بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و یکی از اولین گیاهان اهلی شده‌است. ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ انار در دنیا بوده و هندوستان دومین کشور تولید کننده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۱۹

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۱۹

درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه گوشت‌دار و دارای یک هسته‌است. دارای گونه‌های متعدد و در تمام ایران پراکنده می‌باشد. از گیلاس علاوه بر مصرف به عنوان میوه خام، مربا و کمپوت ساخته می‌شود. برگ آن به صورت دم کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگارهٔ برگزیده ۲۰

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۰

رَزبری، میوه خوراکی چندین گونه گیاه در تیره گلسرخیان است. از دیگر گیاهان این تیره می‌توان تمشک را نام برد. رزبری‌ها گیاهانی دیرپا با ساقهٔ چوبی هستند.

رزبری‌ها ارقامی تجاری هستند و در کشاورزی بعضی کشورها مانند روسیه، صربستان، ایالات متحده آمریکا، لهستان نقش دارند. از آنها برای تولید پوره، مربا، آب‌میوه، و خشکبار نیز استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاهان نیز به شکل دم‌نوش استفاده می‌شود. تا این اواخر بیشتر رزبری‌ها میوه‌ای سرخ داشتند و دورگه‌هایی از Rubus idaeus و Rubus strigosus بودند. اکنون رزبری‌های ارغوانی و رزبری‌های طلایی یا سفید نیز در حال رایج شدن هستند.

نگارهٔ برگزیده ۲۱

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۱

طالبی (نام علمی:cucumis melo) را در جنوب آمریکا و در تجارت غالبا بنام کانتالوپ می‌شناسند. عقیده بر این است که مبدا آن هندوستان بوده. طالبی که با نام Cantaloupe در آمریکا شناخته می‌شود از نظر ظاهری شباهت هایی با طالبی ایرانی دارد اما دانه‌های درون آن و رنگش کاملا متفاوت با طالبی ایرانی است.

نگارهٔ برگزیده ۲۲

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۲

سالاد غذایی است که قبل از غذا به عنوان پیش‌غذا، بعد از غذای اصلی به عنوان یک وعده مجزا، همراه با غذای اصلی، یا خود به عنوان یک وعده غذای اصلی مصرف می‌شود. واژه (Salade) در زبان فرانسه از کلمه‌ای لاتین با عنوان (Salata) به معنی شور و نمک اندود شده ریشه می‌گیرد.

نگارهٔ برگزیده ۲۳

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۳

خشکبار به میوه‌های خشک شده و برخی مغز دانه‌ها گفته می‌شود. مغز دانه‌هایی مانند پسته، بادام، فندق، گردو خشک و میوه‌های خشک مانند کشمش، کشمش سبز، کشمش سبز تیزابی، برگه آلو بخارا، قیسی خشک، برگه هلو، برگه زردآلو ، برگه آلو، برگه آلوچه و برگه آلبالو، خرما، انجیر خشک.

نگارهٔ برگزیده ۲۴

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۴

پنیر یکی از گونه‌های لبنیات است که بطور گسترده‌ای در صدها نوع مختلف تهیه و در اکثر نقاط جهان مصرف می‌شود. پنیر را از دَلَمَه‌شدن شیر تهیه می‌کنند.شیر از طریق کشت باکتری‌ها ترش (اسیدی) می‌شود. سپس با اضافه شدن آنزیم (مایهٔ پنیر) یا یک جایگزین (مانند اسید استیک یا سرکه) دَلَمَه می‌شود و شیر بسته‌شده و آب پنیر بدست می‌آید.

نگارهٔ برگزیده ۲۵

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۵

لیمو ترش یا به اختصار لیمو، میوه درخت لیمو و از مرکبات است. اگرچه بخصوص در آشپزی از پوست و گوشت لیمو استفاده می‌شود، لیموها را بیشتر به علت آب آنها پرورش می‌دهند. لیموها حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک هستند که موجب طعم ترش آنها می‌گردد.

نگارهٔ برگزیده ۲۶

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۶

نان فراورده‌ای غذایی است که از خمیر کردن ماده اصلی آرد و مایه خمیر و آمیزش آنها با آب یا روغن و گاه نمک و شکر و پخت خمیر در تنور یا فر بدست می‌آید.

نگارهٔ برگزیده ۲۷

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۷

کایسکی یک نوع سبک غذای برخاسته از مراسم چای ژاپنی است. کایسکی در اصل غذاهایی بوده‌است که در طی انجام مراسم چای توسط برگزارکنندهٔ مراسم برای مهمانان تهیه می‌شده‌است. کایسکی از غذاهای مناسب برای پذیرایی از مهمانان در منزل به شمار می‌آید. در خارج از منزل کایسکی بجز مراسم چای در ریوتئی و کاببو و دیگر غذاخوری‌های سنتی ژاپنی، به مشتریان عرضه می‌شود.

نگارهٔ برگزیده ۲۸

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۸

پرندگان بر روی سیخ چوبی، مواد غذایی در شانگهای

نگارهٔ برگزیده ۲۹

درگاه:خوراک/نگارهٔ برگزیده/۲۹

دارچین در بیشتر کشورها به عنوان ادویه، چاشنی غذا و شیرینی‌ها مصرف می‌شود. در ایران کاربرد زیادی در قنادی‌ها به صورت عصاره، اسانس و پودر دارد. پودر دارچین در تزئین شُله زرد و حلیم به ویژه غذای نذری استفاده می‌شود.

نگارهٔ برگزیده ۳۰

نگارهٔ برگزیده ۳۱

نگارهٔ برگزیده ۳۲

نگارهٔ برگزیده ۳۳

نگارهٔ برگزیده ۳۴

نگارهٔ برگزیده ۳۵

نگارهٔ برگزیده ۳۶

نگارهٔ برگزیده ۳۷

نگارهٔ برگزیده ۳۸

نگارهٔ برگزیده ۳۹

نگارهٔ برگزیده ۴۰

نگارهٔ برگزیده ۴۱

نگارهٔ برگزیده ۴۲

نگارهٔ برگزیده ۴۳

نگارهٔ برگزیده ۴۴

نگارهٔ برگزیده ۴۵

نگارهٔ برگزیده ۴۶

نگارهٔ برگزیده ۴۷

نگارهٔ برگزیده ۴۸

نگارهٔ برگزیده ۴۹

نگارهٔ برگزیده ۵۰

نگارهٔ برگزیده ۵۱

نگارهٔ برگزیده ۵۲

نگارهٔ برگزیده ۵۳

نگارهٔ برگزیده ۵۴

نگارهٔ برگزیده ۵۵

نگارهٔ برگزیده ۵۶

نگارهٔ برگزیده ۵۷

نگارهٔ برگزیده ۵۸

نگارهٔ برگزیده ۵۹

نگارهٔ برگزیده ۶۰

نگارهٔ برگزیده ۶۱

نگارهٔ برگزیده ۶۲

نگارهٔ برگزیده ۶۳

نگارهٔ برگزیده ۶۴

نگارهٔ برگزیده ۶۵

نگارهٔ برگزیده ۶۶

نگارهٔ برگزیده ۶۷

نگارهٔ برگزیده ۶۸

نگارهٔ برگزیده ۶۹

نگارهٔ برگزیده ۷۰

نگارهٔ برگزیده ۷۱

نگارهٔ برگزیده ۷۲

نگارهٔ برگزیده ۷۳

نگارهٔ برگزیده ۷۴

نگارهٔ برگزیده ۷۵

نگارهٔ برگزیده ۷۶

نگارهٔ برگزیده ۷۷

نگارهٔ برگزیده ۷۸

نگارهٔ برگزیده ۷۹

نگارهٔ برگزیده ۸۰

نگارهٔ برگزیده ۸۱

نگارهٔ برگزیده ۸۲

نگارهٔ برگزیده ۸۳

نگارهٔ برگزیده ۸۴

نگارهٔ برگزیده ۸۵

نگارهٔ برگزیده ۸۶

نگارهٔ برگزیده ۸۷

نگارهٔ برگزیده ۸۸

نگارهٔ برگزیده ۸۹

نگارهٔ برگزیده ۹۰

نگارهٔ برگزیده ۹۱

نگارهٔ برگزیده ۹۲

نگارهٔ برگزیده ۹۳

نگارهٔ برگزیده ۹۴

نگارهٔ برگزیده ۹۵

نگارهٔ برگزیده ۹۶

نگارهٔ برگزیده ۹۷

نگارهٔ برگزیده ۹۸

نگارهٔ برگزیده ۹۹