درگاه:تاریخ/موضوع

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موضوع ۱

درگاه:تاریخ/موضوع/۱

گهواره نیوتون
گهواره نیوتون

تاریخ فیزیک٬ به عنوان یکی از شکل‌های علم فیزیک(از زبان یونانی: φύσις تلفظ:فیزیس به معنی «طبیعت») به طور تاریخی از فلسفه گسترش یافت و در زمان گذشته به فیزیک به نام فلسفه طبیعی شناخته می‌شد و اصطلاحی بود برای بیان زمینه‌ای که بررسی‌اش «نحوه کار طبیعیت» بود.عناصری که فیزیک را تشکیل می‌دهند از رشته‌های اخترشناسی، اپتیک و مکانیک مشتق شده‌اند که از طریق بررسی هندسه در یک حوزه جمع می‌شوند. این قوانین ریاضی از تاریخ باستان با تمدن بابل و نویسندگان هلنی مانند ارشمیدس و بطلمیوس آغاز شده‌است. در همین حال، فلسفه‌ای که شامل فیزیک می‌شد و بر روی موضوعات تشریحی (نه توصیفی) تمرکز می‌کرد عمدتا حول عقاید ارسطو درباره علت‌های چهارگانه وی، رشد یافت.حرکت به سوی درک منطقی از طبیعت حداقل از دوره کهن یونان (۶۵۰ پیش از میلاد مسیح – ۴۸۰ پیش از میلاد مسیح) با فیلسوفان پیشاسقراطی آغاز گشت. تالس (قرون ۶ و ۷ پیش از میلاد) لقب پدر علم را برای امتناع از پذیرش توصیفات مختلف مافوق طبیعی، مذهبی یا اساطیری برای پدیده‌های طبیعی گرفت، او معتقد بود که هر واقعه‌ای در جهان، یک علت طبیعی دارد.

موضوع ۲

درگاه:تاریخ/موضوع/۲

درس آناتومی
درس آناتومی

تاریخ پزشکی، تمامی اقوام انسانی از ابتدایی‌ترین دوران‌های خود عقاید پزشکی خاصی در مورد تولد و مرگ و بیماری‌ها داشته‌اند. به طوری که بیماری را ناشی از اراده الهی، قدرت جادوگران یا سایر منابع ماوراء الطبیعه می‌دانستند و لذا درمان را از آن دیدگاه دنبال می‌کردند. برخی از این عقاید تا دوران معاصر در غالب ایمان درمانی و مقبره‌های مقدس باقی مانده‌است. گرچه خیزش پزشکی علمی در هزاره اخیر بسیاری از این روش‌ها را ضعیف کرده‌است. گرچه پیشینه ثبت شده‌ای از گیاهانی که برای مقاصد دارویی استفاده می‌شدند وجود ندارد اما شواهدی وجود دارد که انسان اولیه پس از طی نسل‌ها و در پی آزمون و خطا به خواص دارویی برخی گیاهان پی برد.

موضوع ۳

درگاه:تاریخ/موضوع/۳

سنگ نوشته‌ای از کتاب گیلگمش در سومر باستان
سنگ نوشته‌ای از کتاب گیلگمش در سومر باستان

تاریخ ادبیات موضوعی میان رشته‌ای است که به تاریخ و سرگذشت ادبیات بویژه ادبیات مکتوب در طول دوره‌های تاریخی و تغییرات و دگرگونیهای سبک‌ها و فنون ادبی در نقاط مختلف جهان به زبان‌های مختلف در طول تاریخ می‌پردازد. اولین اشارات و یافته‌های مکتوب ادبی به سه ناحیه جهان یعنی مصر باستان، سومر و چین باز می‌گردد. هیروگلیف‌های مصری اشارات ادبی را در درون خود دارند و کتاب گیلگمش که حماسه‌ای ادبی مربوط به سومریان است نیز گاهی بعنوان نخستین کتاب بشر معرفی شده است. این کتاب به حدد دوهزاره پیش از میلاد باز می‌گردد. نیز از قدیمی ترین کتاب‌های دوران باستان می‌توان به کتاب مردگان که در هجده قرن پیش از میلاد در مصر بنگارش درآمده بود را ذکر کرد. کتاب‌های اوستا و ریگ ودا نیز که در دوره‌های بعد به نگارش درآمده‌اند میراث ادبیات شفاهی ملت‌های خود در دوران بسیار قدیم بوده‌اند.

موضوع ۴

درگاه:تاریخ/موضوع/۴

خلقت آدم (۱۵۰۸-۱۵۱۲)، توسط میکل آنژ
خلقت آدم (۱۵۰۸-۱۵۱۲)، توسط میکل آنژ

تاریخ هنر به سرگذشت هنرهای زیبا، متشکل از هنرهای تجسمی، نمایشی، شنیداری و کلامی اشاره دارد و به سیر تحول آن در گذر تاریخ می‌پردازد. نقطهٔ آغاز تاریخ هنر در جهان، هنر ماقبل تاریخ و آثار هنری غارنشینان  ——— اغلب نقاشی‌ها و مجسمه‌های بدوی (به انگلیسی: primitive) و ابتدایی از حیوانات و انسان‌ها ———  است. علاوه بر هنر ابتدایی، تاریخ هنر را می‌توان بر اساس منطقه به چند عرصه تقسیم کرد. هنر خاور باستان در سرزمین‌های خاورمیانه و هندوستان، هنر یونان باستان و روم باستان، هنر بیزانس، هنر اسلامی، هنر خاور دور، هنر قرون وسطا در دوران استیلای کلیسا بر اروپا، هنر دورهٔ رنسانس، هنر نوین غربی و در نهایت هنر نوگرای دوران جدید در قرن بیستم از آن جمله‌اند. هنر ابتدایی می‌تواند هنر انسان‌های معاصر را که سبک زندگی و فرهنگی بدوی دارند، در کنار هنر انسان‌های ماقبل تاریخ در برگیرد.

موضوع ۵

موضوع ۶

موضوع ۷

موضوع ۸

موضوع ۹

موضوع ۱۰

موضوع ۱۱

موضوع ۱۲

موضوع ۱۳

موضوع ۱۴

موضوع ۱۵

موضوع ۱۶

موضوع ۱۷

موضوع ۱۸

موضوع ۱۹

موضوع ۲۰

موضوع ۲۱

موضوع ۲۲

موضوع ۲۳

موضوع ۲۴

موضوع ۲۵

موضوع ۲۶

موضوع ۲۷

موضوع ۲۸

موضوع ۲۹

موضوع ۳۰

موضوع ۳۱

موضوع ۳۲

موضوع ۳۳

موضوع ۳۴

موضوع ۳۵

موضوع ۳۶

موضوع ۳۷

موضوع ۳۸

موضوع ۳۹

موضوع ۴۰

موضوع ۴۱

موضوع ۴۲

موضوع ۴۳

موضوع ۴۴

موضوع ۴۵

موضوع ۴۶

موضوع ۴۷

موضوع ۴۸

موضوع ۴۹

موضوع ۵۰

موضوع ۵۱

موضوع ۵۲

موضوع ۵۳

موضوع ۵۴

موضوع ۵۵

موضوع ۵۶

موضوع ۵۷

موضوع ۵۸

موضوع ۵۹

موضوع ۶۰

موضوع ۶۱

موضوع ۶۲

موضوع ۶۳

موضوع ۶۴

موضوع ۶۵

موضوع ۶۶

موضوع ۶۷

موضوع ۶۸

موضوع ۶۹

موضوع ۷۰

موضوع ۷۱

موضوع ۷۲

موضوع ۷۳

موضوع ۷۴

موضوع ۷۵

موضوع ۷۶

موضوع ۷۷

موضوع ۷۸

موضوع ۷۹

موضوع ۸۰

موضوع ۸۱

موضوع ۸۲

موضوع ۸۳

موضوع ۸۴

موضوع ۸۵

موضوع ۸۶

موضوع ۸۷

موضوع ۸۸

موضوع ۸۹

موضوع ۹۰

موضوع ۹۱

موضوع ۹۲

موضوع ۹۳

موضوع ۹۴

موضوع ۹۵

موضوع ۹۶

موضوع ۹۷

موضوع ۹۸

موضوع ۹۹