درگاه:بی‌خدایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


درگاه بی‌خدایی

سمبل بی‌خدایی در
کمپین بیرون آمدن

Atheist Symbol


بی‌خدایی یک موضع فلسفه است که یا عدم وجود خدا را می‌پذیرد یا خداباوری را رد می‌کند. این معمولاً با ندانم‌گرایی مقایسه می‌شود، که مدعی است (فارغ از باور) غیرممکن است که به وجود یا عدم وجود خدا(یان) مطمئن باشیم. در تعریف کلی، بی‌خدایی نبود باور به خدایان است، که گاهی ناخداباوری خوانده می‌شود. هرچند گمان می‌شود اکثر بی‌خدایان باید بی‌دین باشند، برخی ادیان مثل بودیسم هم باورهای بی‌خدایانه دارند. بسیاری از کسانی که خود را بی‌خدا توصیف می‌کنند دغدغه‌ها و شک‌گرایی مشترکی نسبت به ادعاهای فراطبیعی دارند، و به فقدان شواهد تجربی برای وجود خدایان استناد می‌کنند. برهان‌های دیگر بی‌خدایی فلسفی، اجتماعی یا تاریخی هستند. اگرچه بسیاری از کسانی که خود را بی‌خدا توصیف می‌کنند به فلسفه‌های سکولار از جمله انسان‌گرایی، خردگرایی و طبیعت‌گرایی گرایش دارند، برای بی‌خدا بودن نیازی به پایبندی به هیچ ایدئولوژی یا مجموعه رفتارهای خاصی نیست. واژه بی‌خدا در ابتدا به عنوان صفتی تحقیرآمیز به کسانی که به وجود خدا معتقد نیستند یا با بنیاد دینی مشکل دارند سرچشمه گرفت، ولی با با گسترش اندیشه آزاد، شک‌گرایی علمی و نقد دین، این واژه به تدریج مفهوم خاص‌تری پیدا کرد و توسط شماری برای توصیف خود استفاده شد.

بیشتر درباره بی‌خدایی...

مقاله برگزیده

The pansy, symbol of freethought.
اندیشه آزاد یک دیدگاه فلسفی بدون محدود شدن تفکر به طرز فکر دینی است. (البته بیخدایی ضروری نیست) اندیشه آزاد بر پایهٔ مدارک علمی، منطق و انسان‌گرایی می‌باشد. این تفکر تحت تاثیر مرجعیت، سنت‌ها، احساسات و دگما قرار نمی‌گیرد. آزاداندیشی هم‌ریشه با اندیشه آزاد است و افراد دارای اندیشه آزاد را به نام آزاداندیش می‌شناسند.

تصویر برگزیده

لمس‌شده توسط رشته‌های نودلی، نقیضه‌ای از خلقت آدم میکل آنژ
لمس‌شده توسط رشته‌های نودلی، نقیضه‌ای از خلقت آدم میکل آنژ
اثر: Lawrencekhoo

نماد هیولای اسپاگتی پرنده، نقیضه‌ای از نماد ماهی عیسی

در این ماه

Christopher Hitchens

زندگی‌نامه برگزیده

آیزاک آسیموف در ۱۹۶۵
آیزاک آسیموف یا اسحق عاصم‌اف (‎به روسی Исаак Юдович Озимов ‏) (۲ ژانویه ۱۹۲۰ - ۶ آوریل ۱۹۹۲) نویسندهٔ آمریکایی روسی تبار گونه‌های علمی، علمی-تخیلی، خیال‌پردازی، وحشت و دکتر در بیوشیمی بود. شهرت اصلی او بیشتر به خاطر سری بنیاد (در ایران سری امپراتوری کهکشانی) است. قوانین سه‌گانهٔ رباتیک وی از شهرت جهانی برخوردار است و دائرةالمعارف بریتانیکا وی را واضع واژه رباتیک در زبان انگلیسی می‌شناسد. وی بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در تمام دسته‌های اصلی رده‌بندی دیوی (به جز فلسفه) دارد و سیارک آسیموف ۵۰۲۰ به افتخار وی نامگذاری شده‌است.

آیا می‌دانستید...

مارگارت داونی

  • ...که مارگارت داونی (در عکس) به علت اینکه پیش‌آهنگان آمریکا عضویت پسرش را به علت بی‌خدا بودن تمدید نکردند به کمپین عمومی بی‌خدایی دست زد.
  • ...که زیست‌شناس فرگشتی پی زی مایرز، که درباره فرگشت، سرپایان، سیاست و بی‌خدایی می‌نویسد، طبق ژورنال نیچر، وبلاگ‌نویس برتر علمی است.
  • ...که یوگندوایهه (تبرک سکولار) در آلمان جایگزین سکولار تعمید است که در زمان جمهوری دمکراتیک آلمان رسم شد.
  • رده‌ها

    Atheism categories

    ویکی‌پروژه‌ها

    پروژه اصلی: ویکی‌پروژه بی‌خدایی

    WikiProjects

    ویکی‌پروژه‌های مرتبط: دین • تاریخ فلسفه • معنویت

    گفتاورد برگزیده

    ریچارد داوکینز
    همگی ما نسبت به بیشتر خدایانی که بشر تاکنون باور داشته بی‌خدا هستیم. برخی تنها یک خدا فراتر می‌رویم.

    موضوع‌ها

    بی‌خدایی
    موضوع‌های بی‌خدایی

    کارهایی که می‌توانید بکنید

    کارهایی که می‌توانید بکنید

    درگاه‌های وابسته

    در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا