درگاه:ایالات متحده آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از درگاه:آمریکا)
United States portal logo
United States portal logo

درگاه ایالات متحده آمریکا

پرچم ایالات متحده آمریکا
پرچم ایالات متحده آمریکا


پرچم ایالات متحده آمریکا

نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا
نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا

نشان ملی

ایالات متحده آمریکا (به انگلیسی: United States of America و به اختصار: USA) کشوری در آمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشنگتن دی‌سی است. آمریکا سومین کشور پر جمعیت دنیا و چهارمین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. آمریکا با تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۳٬۰۰۰ میلیارد دلار در سال و ۱۹٪ قدرت خرید جهان، بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای جهان را دارا است. نام «آمریکا» اقتباسیست از نام آمریگو وسپوچی جهانگرد و کاشف ایتالیایی که توسط یک نقشه ساز آلمانی در سال ۱۵۰۷ میلادی ثبت گردید. نظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شده‌است. این کشور در سال ۱۷۷۶ میلادی (۱۱۵۵ ه. خ.)، در پی اعلام استقلال و اتحاد ۱۳ مستعمرهٔ سابق بریتانیا شکل گرفت.

کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند. کشور آمریکا ۵۰ ایالت دارد که هر کدام از آنها بنا بر سامانه فدرالی حاکم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند. ایالات متحدهٔ آمریکا اقتصاد کاپتالیستی از نوع سرمایه‌داری انحصاری دارد. ویژگی بارز اقتصاد ایالات متحدهٔ آمریکا عبارتست از تسلط انحصارها در رشته‌های مختلف، که بر مبنای منابع طبیعی فراوان، زیربنای توسعه‌یافته، تولید انبوه، و مصرف زیاد استوار است. تولید ناخالص داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا با بیش از ۱۳ تریلیون دلار، یعنی حدود ۲۰٪ تولید ناخالص جهان، نخستین اقتصاد بزرگ جهان است. بزرگ‌ترین اقلام صادراتی آمریکا بترتیب تجهیزات صنعتی (۲۹٫۸٪)، ماشین‌آلات (۲۹٫۵٪)، کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۱۲٫۴٪)، خودرو و تولیدات وابسته (۹٫۳٪)، تولیدات صنایع غذایی (۸٫۳٪)، و تولیدات صنایع هوایی (۶٫۶٪) هستند، در حالی که بزرگ‌ترین اقلام وارداتی به آمریکا کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۲۳٪)، سوخت (۲۲٫۱٪)، ماشین‌آلات (۱۹٫۹٪)، تجهیزات صنعتی (۱۴٫۸٪)، تولیدات خودرو (۱۱٫۱٪)، صنایع غذایی (۴٫۲٪)، و صنایع هوایی (۱٫۷٪) هستند.

آمریکا به طور رسمی یک کشور سکولار می‌باشد. در ایالات متحده آمریکا بر اساس متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هیچ دینی بطور رسمی وجود ندارد، اما همین متمم نیز آزادی تمام ادیان را تضمین کرده‌است. به همین دلیل است که مثلاً زنان محجبهٔ مسلمان آمریکایی اجازه حضور در مراکز دولتی و دانشگاهی کشور را از نظر قانونی دارند. از قرن نوزدهم بیسبال به عنوان ورزش ملی آمریکا شناخته شد. در وهله بعدی فوتبال آمریکایی، بسکتبال و هاکی روی یخ ورزش‌های ملی آمریکا به شمار می‌رود. فوتبال کالجی و بسکتبال کالجی نیز پرطرفدارند. فوتبال آمریکایی اکنون پرطرفدارترین ورزش در آمریکاست.

بیشتر بخوانید دربارهٔ… تاریخ و نمای کلی ایالات متحده آمریکا

نوشتار برگزیده

مخزن خارجی شاتل فضایی (به انگلیسی: ET: External Tank) محل نگهداری سوخت هیدروژن و اکسیدکنندهٔ اکسیژن مایع فشرده مورد نیاز موتور اصلی شاتل فضایی هنگام پرتاب و عبور از جو زمین است. مخزن خارجی از سه بخش مخزن هیدروژن مایع، مخزن میانی و مخزن اکسیژن مایع تشکیل شده‌است. پس از خاموش شدن موتورهای شاتل، این مخزن از مدارگرد جدا و وارد هواکره می‌شود و باقی‌مانده‌های آن در اقیانوس می‌افتند، ولی برای استفادهٔ دوباره بازیابی و تعمیر نمی‌شوند. از این مخزن همچنین به عنوان شالودهٔ اصلی سیستم شاتل هنگام پرتاب استفاده می‌شود، به طوری که مدارگرد و موشک‌های پیشرانه سوخت جامد در روی آن سوار و از طریق آن به یکدیگر متصل می‌شوند. برای جلوگیری از داغ شدن و خرابی مخزن در طول عبور از جو لایه محافظی از کف روی آن پوشانیده شده‌است. رنگ نارنجی آن هم به دلیل همین لایهٔ محافظ است.


ادامه...

گفتاورد

«اگر آزادی بیان را از ما بگیرند، همچون گوسپندانی خواهیم شد که در سکوت و حماقت به پای قربان‌گاه برده می‌شوند.»

جورج واشنگتن


رده‌ها

نوشتارهای برگزیده

نیروهای مسلح

سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (به انگلیسی: United States Marine Corps) یکی از قوای پنج‌گانه نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا است که انجام عملیات‌های آبی-خاکی را بر عهده دارد و معمولاً در همکاری نزدیک با نیروی دریایی از نظر آموزشی، حمل‌ونقل و لجستیکی است.

سپاه تفنگداران ایالات متحده(USMC) به عنوان یک نیروی واکنش سریع عمل می‌کند. همان‌طور که به ۱۰عنوان دستورالعمل‌های ایالات متحده نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا مشخص و به عنوان اصلی از قانون امنیت ملی سال ۱۹۴۷ معرفی شده است که، آن را دارای سه زمینه اصلی مسئولیت است:

  • تصرف یا دفاع از پایگاه‌های دریایی پیشرفته و دیگر عملیات‌های زمینی برای حمایت از مبارزات دریایی؛
  • توسعه تاکتیک‌ها، تکنولوژی، و تجهیزات مورد استفاده نیروهای آبی خاکی در هماهنگی با ارتش و نیروی هوایی
  • و هم چنین وظایف دیگر به عنوان رئیس جمهور ممکن است به طور مستقیم ابلاغ شوند.


ادامه...

اقتصاد

تسلا موتورز، (به انگلیسی: Tesla Motors) شرکت خودروسازی آمریکایی است، که تولیدکنندهٔ خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترن‌های برقی می‌باشد.

شرکت تسلا همچنین تولیدکننده پکیج‌های باتری لیتیوم-یون برای سایر خودروسازها، نظیر تویوتا و دایملر آ گ می‌باشد.شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد، جفری استرابل و ایلان ماسک تاسیس شد. ایلان ماسک هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره تسلا موتورز فعالیت می‌کند. سهام تسلا در بازار بورس نزدک معامله می‌شود.



ادامه...

پرچم‌ها

روز پرچم (ایالات متحده) (به انگلیسی: Flag Day (United States)) در ۱۴ ژوئن به عنوان روز پرچم جشن گرفته می‌شود. این روز یادبود تصویب این پرچم در ۱۴ ژوئن سال ۱۷۷۷ است. از سال ۱۹۱۶ هنگامی که وودرو ویلسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا با صدور فرمانی ۱۴ ژوئن را به عنوان روز پرچم نام نهاد، مردم این کشور هر سال این روز را جشن می‌گیرند. پیش از سال ۱۹۱۶ روز پرچم تنها در برخی ایالت‌ها جشن گرفته می‌شد. مصوبه کنگره در مورد اختصاص ۱۴ ژوئن به روز ملی پرچم، توسط هری ترومن، دیگر رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۴۹ به صورت قانون درآمد.

داستان‌ها و روایت‌های آمریکایی حاکی است که در سال ۱۷۷۶، جرج واشنگتن، بتسی راس، صاحب خیاط خانه‌ای در فیلادلفیا را مأمور دوختن پرچمی ملی کرد. کارشناسان تاریخ و علوم سیاسی به این نظریه مشکوکند اما در عین حال موافقند که خانم راس به احتمال بسیار جرج واشنگتن را می‌شناخت و پرچم‌هایی را نیز دوخته است.


ادامه...

جغرافیای طبیعی

گِرَند کَنیون (به انگلیسی: Grand Canyon) یک پارک ملی در ایالت آریزونا در آمریکا است. پارک زیبا و از نظر گونه گونی طبیعی منحصربه‌فرد گرند کنیون در شمال غربی آریزونا قرار گرفته است. شکل امروزی گرند کنیون محصول میلیون‌ها سال حفاری و فرسایش طبیعی است که جریان نیرومند رودخانه کلرادو در دوام و قوام بخیشدن به آن نقشی اساسی بر عهده داشته است.

شکاف دره گرند کانیون با عمق تقریبی یک مایل (حدود ۱۶۰۰ متر) بسیارخیره کننده است، و عرض آن در وسیع‌ترین نقطه به پانزده مایل می‌رسد. این دره عمیق و باریک، زیستگاه بیش از ۱۵۰۰ نوع گونه گیاهی مختلف است. در اینجا نیز بیش از ۵۰۰ گونه جانور زندگی می‌کنند که شوربختانه بسیاری از آنها در معرض انقراض قرار دارند. بسیاری از این جانوران منحصربه‌فرد بوده و تنها در این منطقه یافت می‌شوند. همچنین، سطح پرشیب دره، و رنگ‌های خیره کننده دیواره‌های آن- تاریخ حیات ۲ میلیارد ساله زمین را به شکلی رمزگونه و بزبان زمین‌شناسی بیان می‌کند.


ادامه...

نمادها

توکل ما به خداست (به انگلیسی: In God We Trust) شعار رسمی ایالات متحده است. در سال ۱۹۵۶ این عبارت با تصویب قانونی در کنگرهٔ ۸۴ام ایالات متحده رسماً به عنوان شعار ملی ایالات متحده انتخاب شد. این عبارت شعار ایالت فلوریدا نیز می‌باشد. این عبارت از سال ۱۸۶۴ بر روی سکه‌های ایالات متحده و از سال ۱۹۵۷ بر روی اسکناس‌های ایالات متحده نقش بست.

خاستگاه این عبارت بلاشک از انجیل است، زیرا خودش یا مشتقاتش در بسیاری از مناجات‌های انجیل آمده‌است. این عبارت در بسیاری از ثناگویی‌ها یا سرودهای میهن‌پرستانه به کار رفته‌است. بند آخر پرچم پرستاره که در سال ۱۸۱۴ توسط فرانسیس اسکات کی نوشته شد و بعداً به عنوان سرود ملی ایالات متحده انتخاب شد؛ به یکی از مشتقات آن اشاره دارد: «... و این شعار ماست: توکل ما به خداست»


ادامه...

آموزش و پژوهش

پیشرو در طراحی محیطی و انرژی (به انگلیسی: Leadership in Energy and Environmental Design) استاندارد یا گواهی‌نامه لید که به اختصار لید (به انگلیسی: LEED) نامیده می‌شود، استاندارد حوزه تهویه مطبوع و مرجع انتخاب ساختمان‌های سبز در آمریکا و اروپا می‌باشد.

گواهینامه لید در سال ۱۹۹۳ انجمن ساختمان سبز ایالات متحده تحت نظر کمیته محیط زیست انستیتو معماری آمریکا تشکیل شد. این انجمن برای مدیریت و سنجش ساختمان‌های پایدار نیازمند یک ابزار بود. آنچه که امروز به نام گواهینامه لید شناخته می‌شود همان ابزار است. در سال ۱۹۹۸ اولین ویرایش گواهینامه لید برای ارزیابی ساختمانهای سبز مورد استفاده قرار گرفت. طی سالیان گذشته بارها این گواهینامه ویرایش شده و امروز ما از نسخه سوم این گواهینامه استفاده می‌کنیم.


ادامه...

زندگی‌نامه برگزیده

جان کریستوفر «جانی» دپ دوم (به انگلیسی: John Christopher "Johnny" Depp II) (زادهٔ ۹ ژوئن ۱۹۶۳) بازیگر، تهیه‌کننده، موسیقی‌دان و کارگردان آمریکایی‌است. او تاکنون توانسته‌است جایزهٔ گلدن گلوب و جایزهٔ انجمن بازیگران نمایش را برای بهترین بازیگر مرد از آن خود کند. آغاز موفّقیت‌های او به دههٔ ۱۹۸۰ میلادی و مجموعهٔ تلویزیونی خیابان جامپ شمارهٔ ۲۱ باز می‌گردد. او در این مجموعه به یک بازیگر نوجوان محبوب تبدیل شد. پس از آن در سال ۱۹۹۰ در فیلم ادوارد دست‌قیچی بازی کرد و بعد با فیلم‌هایی مانند اسلیپی هالو، چارلی و کارخانهٔ شکلات‌سازی، سری دزدان دریایی کارائیب، سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، آلیس در سرزمین عجایب، رنگو و سایه‌های سیاه به موفّقیت‌های بزرگی در گیشه دست یافته‌است.


ادامه...

نگاره برگزیده

تاریخ

نبرد چنسلورزویل (انگلیسی: Battle of Chancellorsville) یک جنگ بزرگ از سری جنگ‌های داخلی آمریکا است و در تعامل اصلی با کمپین چنسلورزویل بود، نبرد در روز ۳۰ آوریل آغاز و تا روز ۶ مه ۱۸۶۳ ادامه داشت. موقعیت جبههٔ جنگ، در شهرستان شهرستان اسپوت‌سیلوانیا، ویرجینیا و در نزدیکی چنسلرزویل، ویرجینیا بود،

دو نبرد بزرگ تا قبل از این در همین منطقهٔ فریدریکسبورگ در تاریخ سوم مه در گرفته بود. کمپین اتحادیه به رهبری سرلشکر ژوزف هوکر از ارتش پوتوماک در برابر ارتش کمتر از نیمی از حجم لشکر خودش به رهبری ژنرال ارتش کنفدراسیون و ارتش ویرجینیای شمالی، رابرت ئی. لی شکل گرفت


ادامه...

شهرها

نیویورک پرجمعیت ترین شهر ایالت نیویورک و ایالات متحده آمریکاست که از ۵ ناحیه شامل برانکس، بروکلین، منهتن، کوینز و استاتن آیلند تشکیل شده‌است. این شهر یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. عده‌ای به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصربه‌فرد نیویورک، این شهر را پایتخت جهان نامیده‌اند.

ابرشهر نیویورک با مساحت ۱۱٬۳۲۷ کیلومتر مربع، وسیعترین شهر جهان است. در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین‌ها قرار دارد که از نظر ارزش اسمی، می‌توان به تنهایی آنرا با کشور بزرگی مثل روسیه مقایسه کرد. شهر نیویورک با داشتن بیش از ۵۳ آسمانخراش با ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر، بیشترین تعداد آسمانخراش را در میان شهرهای دنیا داراست. برج آزادی، اولین بنایی است که در مکان مرکز تجارت جهانی نیویورک ساخته شده است.


ادامه...

ورزش

گاوبازی رودیو (به انگلیسی: Rodeo) نام یک ورزش محبوب در کشورهای آمریکایی است.

این ورزش ریشه در کشورهای اسپانیولی همانند مکزیک و غرب آمریکا دارد، ولی امروزه ورزش محبوب کاوبوی‌های کشورهای آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آمریکای لاتین، و نیز استرالیا ست.

بزرگترین واقعه این ورزش هر ساله در نوادا در جام نهایی رودیو (National Finals Rodeo) در لاس وگاس برگزار می‌شود.

ورزش رودیو به چند اقسام و نوع تقیسم می‌شود.


ادامه...

فرهنگ و هنر آمریکا

هالووین یکی از جشنهای سنتی مغرب‌زمین است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر (نهم آبان) برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب لباس‌های عجیب و غیرمرسوم می‌پوشند و کودکان برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. جشن هالووین بیشتر در کشورهای انگلستان، ایرلند، اسکاتلند، آمریکا و کانادا مرسوم است. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکاآوردند.


ادامه...

آیا می‌دانید

ویکی‌پروژه‌ها

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

سراسرنما

پل بروکلین یک پل معلق در نیویورک آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم متصل می‌کند.

موضوعات

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا

حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید