درگاه:آذری‌های ایرانی/فرهنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فرهنگ ۱

درگاه:آذری‌های ایرانی/فرهنگ/۱

عاشیق نوازندگان و آوازخوانانی هستند که در ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قفقاز و دیگر مناطق ترک‌نشین هنرنمایی می‌کنند. عاشیق‌های آذربایجان وارث یکی از غنی‌ترین بخش‌های ادبیات و فرهنگ شفاهی آسیا هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که فرهنگ عاشیقی یادگار شاه اسماعیل صفوی در فرهنگ آذربایجان است. دربار شاه اسماعیل، محل پرورش عاشیق‌ها بوده و «عاشیق قربانی» اولین عاشیقی بود که در این دربار فعالیت می‌کرد. آنان خنیاگرانی بودند که مردم از هرجهت تأییدشان می‌کردند. عاشیق‌ها در فرهنگ آذربایجان جایگاه ویژه‌ای به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال فرهنگ و ادبیات شفاهی مردم دارند. عاشیق در گذشته نقش بسیار بااهمیتی در فرهنگ ترکی داشته‌است. اسم قدیمی عاشیق، «اوزان» بوده‌است.

بیشتر...

فرهنگ ۲

درگاه:آذری‌های ایرانی/فرهنگ/۲

رقص‌های آذربایجانی از سری رقص‌های فولکلوریک است که از نسلی به نسل بعدی منتقل و در این پروسه توسعه و شکل گرفته‌است. بعضی از این رقص‌ها در اصل جزء مراسم دینی یا جزء از آمادگی‌های جنگی و دفاعی بوده‌است در هر صورت در حال حاضر از این رقص‌ها در مجالس عروسی در ایران و جمهوری آذربایجان و در برگزاری برنامه‌های ورزشی و گردهمایی‌های فرهنگی در جمهوری آذربایجان استفاده می‌شود.

بیشتر...

فرهنگ ۳

درگاه:آذری‌های ایرانی/فرهنگ/۳

آشپزی آذربایجانی شامل آشپزی آذربایجان، جمهوری آذربایجان، ترکمن‌های عراق، ترکمان‌های سوریه و مناطق آذربایجانی‌های ترکیه و آذربایجانی‌های داغستان و آذربایجانی‌های گرجستان می باشد که یکی از کامل‌ترین ترکیبات غذایی در جهان را شامل می‌شود.خورش‌ها و آش‌های آذربایجانی سرشار از مواد مغذی و مفید می‌باشند. آشپزی آذربایجان در آشپزی سایر ملل منطقه و ایران تاثیرات عمیقی گذاشته‌است، قورمه سبزی، قیمه، دلمه، کوفته تبریزی و...از غذاهای سنتی آذربایجان می‌باشد که به آشپزی دیگر ملل نیز راه یافته‌است.آشپزی آذربایجان از آشپزی سایر ملل نیز تاثیر پذیرفته و این تاثیر باعث تنوع در غذاهای آذربایجان گردیده‌است که از آن جمله میتوان به پیتزا، ماکارونی، لازانیا، املت و ... اشاره کرد.آذربایجانی‌ها همچنین به تزئین غذاها و سفره‌های غذایشان اهمیت زیادی قایل هستند.

بیشتر...

فرهنگ ۴

فرهنگ ۵

فرهنگ ۶

فرهنگ ۷

فرهنگ ۸

فرهنگ ۹

فرهنگ ۱۰

فرهنگ ۱۱

فرهنگ ۱۲

فرهنگ ۱۳

فرهنگ ۱۴

فرهنگ ۱۵

فرهنگ ۱۶

فرهنگ ۱۷

فرهنگ ۱۸

فرهنگ ۱۹

فرهنگ ۲۰

فرهنگ ۲۱

فرهنگ ۲۲

فرهنگ ۲۳

فرهنگ ۲۴

فرهنگ ۲۵

فرهنگ ۲۶

فرهنگ ۲۷

فرهنگ ۲۸

فرهنگ ۲۹

فرهنگ ۳۰

فرهنگ ۳۱

فرهنگ ۳۲

فرهنگ ۳۳

فرهنگ ۳۴

فرهنگ ۳۵

فرهنگ ۳۶

فرهنگ ۳۷

فرهنگ ۳۸

فرهنگ ۳۹

فرهنگ ۴۰

فرهنگ ۴۱

فرهنگ ۴۲

فرهنگ ۴۳

فرهنگ ۴۴

فرهنگ ۴۵

فرهنگ ۴۶

فرهنگ ۴۷

فرهنگ ۴۸

فرهنگ ۴۹

فرهنگ ۵۰

فرهنگ ۵۱

فرهنگ ۵۲

فرهنگ ۵۳

فرهنگ ۵۴

فرهنگ ۵۵

فرهنگ ۵۶

فرهنگ ۵۷

فرهنگ ۵۸

فرهنگ ۵۹

فرهنگ ۶۰

فرهنگ ۶۱

فرهنگ ۶۲

فرهنگ ۶۳

فرهنگ ۶۴

فرهنگ ۶۵

فرهنگ ۶۶

فرهنگ ۶۷

فرهنگ ۶۸

فرهنگ ۶۹

فرهنگ ۷۰

فرهنگ ۷۱

فرهنگ ۷۲

فرهنگ ۷۳

فرهنگ ۷۴

فرهنگ ۷۵

فرهنگ ۷۶

فرهنگ ۷۷

فرهنگ ۷۸

فرهنگ ۷۹

فرهنگ ۸۰

فرهنگ ۸۱

فرهنگ ۸۲

فرهنگ ۸۳

فرهنگ ۸۴

فرهنگ ۸۵

فرهنگ ۸۶

فرهنگ ۸۷

فرهنگ ۸۸

فرهنگ ۸۹

فرهنگ ۹۰

فرهنگ ۹۱

فرهنگ ۹۲

فرهنگ ۹۳

فرهنگ ۹۴

فرهنگ ۹۵

فرهنگ ۹۶

فرهنگ ۹۷

فرهنگ ۹۸

فرهنگ ۹۹