دره مرادبیگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبشاری در دره مرادبیگ

دره مرادبیگ یا دره مرادبیک بزرگ‌ترین درهٔ کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان‌رود (نام دیگر دره امامزاده کوه) و دره گنج‌نامه که در مسیر راه‌های باستانی قرار داشتند، که نام آن را مردمان محلی آن گذاشته آمد به آبشار اللودر منطقهٔ بسته‌ای قرار دارد و آمدوشد در آن بسیار اندک بوده‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است که از طریق درهٔ چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه (یال غربی الوند) امکان مراوده دارد. آثار یک روستای قدیمی در غرب این دره، در یکی دو کیلومتری شهر دره مرادبیگ به چشم می‌خورد.

از آب شدن برف‌ها و آب چشمه‌های فراوان در این دره رود الوسجرد تشکیل شده‌است.[۱]که مردم آن بیشتر لر و ترک و فارس می‌باشند.

از مکان‌های معروف دره مرادبیگ می‌توان به دره گرگ، دره غوله، دره حاج محمد (حاجمد)، لیژه، چرچرآب، سیزده خانه، قلعه سیلوار، سر دوش، حمام خرابه، قرق، کندو خانه، منبع، پیررحمان و دره بهشت اشاره کرد.

شهر دره مرادبیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است. درهٔ گل زرد هم از دره‌های زیبای آن است.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. جغرافیای تاریخی و زیستگاه‌های دره‌ای الوند، ص ۹۵ و ۹۶
  2. «حفاری در بقعه «پیررحمان» دره‌مرادبیگ همدان». ایسنا. ۲۰۲۰-۱۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۰.
  3. «مرکز بهداشتی درمانی دکترفرشچیان در دره مرادبیگ همدان افتتاح شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۰۸-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۰.

پانویس[ویرایش]

  • گروسین، هادی (۱۳۹۰). جغرافیای تاریخی و زیستگاه‌های دره‌ای الوند. همدان: شهر اندیشه. شابک ۹۶۴-۷۴۸۳-۶۸-۶.