درنای خاکستری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از درنای اوراسیایی)

درنای خاکستری
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: کلنگ‌سانان
تیره: کلنگان
سرده: درناها
گونه: درنای خاکستری
نام دوبخشی
Grus grus
مترادف
  • Grus turfa Portis, 1884
Grus grus

درنای خاکستری یا درنای معمولی یا درنای اوراسیایی (نام علمی: Grus grus) گونه‌ای درنا است که در بخش شمالی اروپا و آسیا پراکنده است. این پرنده همه‌چیزخوار است ولی بیشتر از قسمت‌های مختلف انواع گیاهان تغذیه می‌کند. قامت این پرنده ۱۰۰ تا ۱۳۰ سانتیمتر و وزن آن به‌طور متوسط ۴/۶ کیلوگرم می‌باشد.

شاهپرهای دوم پرنده سیاه و بسیار دراز و آویخته (به شکل دم) است. این نشانه پرنده را از لک‌لک‌ها و حواصیل‌ها متمایز می‌کند. بدن پرنده به‌طور کلی خاکستری سربی ست. یک نوار پهن سفید از پشت چشم شروع شده، در طرفین سر و گردن ادامه پیدا می‌کند که در برابر گلو و صورت سیاه پرنده جلوه خاصی دارد. از نزدیک تارک قرمز آن قابل تشخیص است. منقار پرنده از منقار لک‌لک‌ها و حواصیل‌ها کوتاه‌تر می‌باشد.

در پرنده نابالغ سر و سطح شکمی قهوه‌ای‌رنگ است، نوار سفید سر و گردن را ندارد.

شیوۀ راه رفتن پرنده آهسته و موزون است و هنگام احساس خطر، گردن خود را راست می‌کند. این پرنده در هنگام پرواز، گردن و پای خود را کشیده نگه می‌دارد. گله‌های مهاجر این پرنده به شکل " V " یا در یک خط پرواز می‌کنند.

زیستگاه این پرنده جنگل و مناطق پردرخت، سواحل رودخانه، مرداب‌ها، کشتزارها و استپ‌ها است.

درناهای خاکستری بر فراز تالاب میقان

منابع[ویرایش]

  • «درنای خاکستری». دانشنامه پرندگان ایران. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳.
  • Wikipedia contributors. Common Crane. Wikipedia, The Free Encyclopedia. June 29, 2013, 09:49 UTC. Available at: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Common_Crane&oldid=562089602. Accessed August 20, 2013.
  • avibirds.com[پیوند مرده] avibirds.com
  • birdlife.org birdlife.org