دراپ‌باکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دراپ باکس)
دراپ‌باکس
Dropbox
توسعه‌دهنده(ها)Dropbox, Inc.
انتشار ابتداییسپتامبر ۲۰۰۸؛ ۱۵ سال پیش (۲۰۰۸}})
نوشته‌شده با
سیستم‌عاملاندروید، آی‌اواس، لینوکس، مک‌اواس، مایکروسافت ویندوز، ویندوز فون
در دسترس به۲۲
فهرست زبان‌ها
چینی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اندونزیایی، ایتالیایی، کره ای، مالزیایی، لهستانی، پرتغالی، روسی، اسپانیایی، اوکراینی
گونهOnline backup service
پروانهCombined GPLv2 و نرم‌افزار مالکیتی[۵] (Linux Nautilus)
وبگاه
Dropbox, Inc.
نوعشرکت سهامی عام
نماد سهام شرکت
ISINUS26210C1045 ویرایش در ویکی‌داده
صنعت
بنا نهادهمه ۲۰۰۷؛ ۱۶ سال پیش (۲۰۰۷}})
بنیانگذاران
دفتر مرکزیسان فرانسیسکو، کالیفرنیا، آمریکا
افراد کلیدی
  • درو هیوستون (CEO)
  • Timothy Young (President)
  • Tim Regan (CFO)
محصولات
درآمدافزایش ۲٫۱۶ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۱)
سود ناخالصافزایش ۲۷۴ میلیون دلار آمریکا (۲۰۲۱)
سود خالصافزایش ۳۳۶ میلیون دلار آمریکا (۲۰۲۱)
مجموع داراییافزایش ۳٫۰۹ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۱)
مجموع سهامکاهش -۲۹۴ میلیون دلار آمریکا (۲۰۲۱)
تعداد کارکنان۲٬۶۶۷ (دسامبر ۲۰۲۱)
منابع / پانوشت‌ها
[۶]
درو هستون بنیان‌گذار دراپ‌باکس
آرش فردوسی بنیان‌گذار دراپ‌باکس

دراپ‌باکس (به انگلیسی: Dropbox)، یک ارائه‌کنندهٔ خدمات میزبانی پرونده در وب است که توسط شرکتی به همین نام اداره می‌شود و امکان همگام سازی (به انگلیسی: synchronization) پرونده‌ها روی چند رایانهٔ مختلف یا بین چند کاربر مختلف از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. دراپ‌باکس در سال ۲۰۰۷ توسط درو هوستون و آرش فردوسی، فارغ‌التحصیلان ام‌آی‌تی ایجاد گردید.[۷]

رابط گرافیکی دراپ‌باکس، به‌طور باورنکردنی تأثیرگذار است؛ آن‌چنان که سبب می‌شود این اپلیکیشن به عنوان یک انتخاب قطعی از سوی کاربران برای همگام‌سازی فایل‌ها انتخاب شود. هنگامی که شما این اپلیکیشن را بر روی وسیله اندرویدی یا ای‌اواس‌تان نصب می‌کنید، شما فوراً می‌توانید فایل‌هایتان را آپلود کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن فایل‌هایتان را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید یا اینکه یک فایل عمومی برای هر نوع کاربری طراحی نمایید.[۸]

در حال حاضر پس از ثبت نام در سایت فضای رایگانی به حجم ۲ گیگابایت در اختیار کاربر قرار داده می‌شود که در صورت نیاز می‌توان فضای بیشتر از آن را خریداری نمود؛ ولی در عین حال این امکان نیز وجود دارد تا در ازای معرفی هر کاربر جدید، ۵۰۰ مگابایت فضای رایگان از دراپ‌باکس (تا سقف ۱۶ گیگابایت) دریافت نمود.

کاربرد دراپ‌باکس گستره وسیعی مثل پشتیبان‌گیری از فایل‌های حیاتی تا اشتراک‌گذاری سایر فایل‌ها را در بر می‌گیرد.

دراپ‌باکس در سال ۲۰۱۱ خدمات جدیدی را با عنوان «دراپ‌باکس برای گروه‌ها» در اختیار کاربران خود در طبقه مشاغل و گروه‌ها قرار داد.[۹]

طبق گزارش OPSWAT، دراپ‌باکس تا دسامبر ۲۰۱۰، ۱۰٫۴۱٪ از سهم بازار در حوزه پشتیبان‌گیری را در جهان به خود اختصاص داده بود. در ماه مه ۲۰۱۱، دراپ‌باکس دست به معاملات با ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه ژاپنی و سونی اریکسون زد و یکی از شرایط معامله نصب شدن نرم‌افزار دراپ‌باکس به صورت پیش‌فرض بر روی این گوشی‌ها بود. در ماه مه ۲۰۱۰ کاربران در چین قادر به دسترسی به دراپ‌باکس نبودند. پس از آن، دراپ‌باکس تأیید کرد که آن‌ها توسط دولت چین مسدود شده‌اند. تا نوامبر ۲۰۱۱، وب سایت هنوز هم در چین مسدود بود، اما برنامه‌های کاربردی به صورت محلی نصب شده با برخی از شرکت‌های ISP مربوطه قابل استفاده بودند. از اکتبر ۲۰۱۱، تعداد کاربران دراپ‌باکس به بیش از ۵۰ میلیون کاربر رسید. در آوریل ۲۰۱۲، دراپ‌باکس اعلام کرد ویژگی‌های جدید این اجازه را به کاربران می‌دهد تا به صورت خودکار عکس‌ها یا فیلم‌ها را از دوربین، موبایل، کارت SD یا گوشی‌های هوشمند آپلود کنند. بعد از ابداع دراپ‌باکس، شرکت‌های گوگل و مایکروسافت نیز چنین سرویس‌هایی تحت عنوان گوگل درایو و اسکای درایو در اختیار کاربران خود گذاشتند ولی دراپ‌باکس همچنان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

امنیت[ویرایش]

ادوارد اسنودن، متخصص امنیت و پیمان‌کار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا که افشاگری‌هایش دربارهٔ برنامه‌های عظیم جاسوسی ارتباطات دیجیتال در دموکراسی‌های بزرگ جهان از جمله آمریکا و بریتانیا زلزله‌ای در دنیای آنلاین و آفلاین پدیدآورده، نسبت به استفاده از سیستم ذخیره‌سازی داده‌های دراپ‌باکس هشدار داد و آن را «دشمن حریم خصوصی کاربران» خواند.

اسنودن این نکات را برای نخستین بار روز پنج‌شنبه (۲۶ تیر، ۱۷ ژوئن) در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین مطرح کرده‌است. به گفته او استفاده از سیستم ذخیره‌سازی ابری دراپ‌باکس که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد می‌تواند حریم خصوصی کاربران را در معرض تهدیدات جدی قرار دهد. توصیه او به کاربران این است که از سیستم‌های جای‌گزین و ایمن‌تر از جمله SpiderOak برای ذخیره‌سازی داده‌های شخصی خود استفاده کنند. دراپ‌باکس هم در واکنش به اظهارات اسنودن اعلام کرده که: «تأمین امینت و حریم خصوصی کاربران همواره از اولویت‌های این کمپانی بوده و دراپ‌باکس نه تنها هرگز با پریسم همکاری نکرده، که در برابر برنامه‌هایی از این دست مقاومت خواهد کرد.»[۱۰]

یکپارچه سازی سرویس ابری دراپ‌باکس با مجموعه نرم‌افزارهای اداری آفیس[ویرایش]

در نوامبر ۲۰۱۴، مایکروسافت برای ارائه خدمات کاربردی سرویس دراپ‌باکس را به نسخه وب و موبایل آفیس خود اضافه کرد.[۱۱]

پانویس[ویرایش]

  1. "6 Lessons From Dropbox - One Million Files Saved Every 15 Minutes". High Scalability Blog. March 14, 2011. Archived from the original on July 22, 2011. Retrieved January 6, 2017.
  2. Patrick Lee (July 1, 2014). "Open Sourcing Our Go Libraries". Dropbox. Archived from the original on January 8, 2021. Retrieved January 6, 2017.
  3. Dan Wheeler; Ziga Mah (September 13, 2012). "Dropbox dives into CoffeeScript". Dropbox. Archived from the original on November 1, 2020. Retrieved January 6, 2017.
  4. Horn, Daniel; Baid, Mehant (2016-06-29). "Lossless compression with Brotli in Rust". Archived from the original on March 1, 2022. Retrieved 2022-03-18.
  5. "Dropbox, Inc. 2021 Annual Report (Form 10-K)". کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا. 18 February 2022. Archived from the original on October 26, 2022. Retrieved January 17, 2023.
  6. About Dropbox". Dropbox, Inc.. Retrieved April 22, 2010. "Dropbox was founded by Drew Houston and Arash Ferdowsi in 2007, and received seed funding from Y Combinator."
  7. [۱] بایگانی‌شده در ۱ مه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine.
  8. Introducing Dropbox for Teams".
  9. «هشدار اسنودن: دراپ‌باکس "دشمن حریم خصوصی" شماست». ۲۸ تیر ۱۳۹۳.
  10. Center، Microsoft News (۲۰۱۴-۱۱-۰۴). «Microsoft and Dropbox announce strategic partnership to give people more freedom in how they work». Stories (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.

منابع[ویرایش]

صفحه دراپ باکس در ویکی‌پدیای انگلیسی

اخبار تکنولوژی

پیوند به بیرون[ویرایش]