دراج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دراج (جنس پرنده))

دراج
دراج سیاه (نر)
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: ماکیان‌سانان
تیره: قرقاولان
زیرخانواده: کبکیان

دُرّاج یا کبکنجی یا پور[۱] پرندگانی از زیرتیره کبکیان هستند که از گذشته به‌طور سنتی در سرده دراج‌ها طبقه‌بندی می‌شدند اما اکنون اغلب آن را شامل چند سرده می‌دانند.

زیستگاه و پراکندگی[ویرایش]

دراج در دشتها و علفزارها، در کنار تالابها و در نواحی خشک زندگی می‌کند. این پرنده از قبرس تا هند دیده می‌شود. دراج بومی ایران است، در جنوب شرقی دریای خزر و نیز در سیستان و بلوچستان و هرمزگان تا جنوب استان فارس وجود دارد و بیشتر در مناطقی زندگی می‌کند که درخت گَز می‌روید.

ویژگی‌ها[ویرایش]

درازای بدن دراج در حدود ۳۱ سانتی‌متر و بالهایش گِرد و کوتاه است. رنگ پرنده نر سیاه، فوق سر و پشت گردن قهوه‌ای، پرهای گونه سفید است و خالها و راه‌راه عرضی سفید، به ویژه در پهلوها، و نیم طوق پهن خرمایی رنگ در گردن دارد. پرنده ماده، معمولاً، قهوه‌ای است و روی بدن آن نقشهای نخودی‌رنگ و سیاه دیده می‌شود.

رفتار[ویرایش]

پرنده نر و ماده با هم دیده می‌شوند؛ خارج از فصلِ جفت‌گیری، گاهی در گله‌های کوچک هم زندگی می‌کنند. این پرنده، بیشتر، خود را مخفی نگه می‌دارد و به‌دشواری پرواز می‌کند. پروازش مستقیم و پر سر و صداست. و میان انبوه گیاهان آشیانه می‌سازد. پرنده ماده ۸ تا ۱۲ تخم می‌گذارد و جوجه‌ها پس از ۱۸ تا ۱۹ روز از تخم بیرون می‌آیند.

دراج سیاه (ماده)

تغذیه[ویرایش]

دراج از حشرات و مواد گیاهی تغذیه می‌کند.

نگرانی‌ها[ویرایش]

در گذشته، محل زندگی دراج از شمال اسپانیا تا هند بود، اما اکنون از قبرس تا هند دیده می‌شود و نسل آن در قبرس نیز در آستانه انقراض است.[۲]

سرده‌ها و گونه‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. دراج بایگانی‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine پرندگان ایران
  2. فرهنگ‌نامهٔ کودکان و نوجوانان. ج. جلد چهاردهم جلد. شورای کتاب کودک.

پیوند به بیرون[ویرایش]