دختری با گوشواره مروارید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دختری با گوشواره مروارید
هنرمندیوهانس ورمر
سالحدود ۱۶۶۵
موادرنگ روغن
ابعاد
۳۹×۴۴٫۵ سانتی‌متر
مالکموزه مائریتشویس، لاهه

دختری با گوشواره مروارید (به هلندی: Meisje met de parel) از آثار برجستهٔ نقاش هلندی یوهانس فرمیر است که به تنهایی یکی از پایه‌های ثابت «دوران طلایی هنر» در هلندِ قرن هفدهم میلادی است.

اکثر آثار ورمر پرتره‌هایی بود از طبقه معمولی و بورژوا در حین انجام کار یا زندگی روزمره که در میان بیش از ۴۰ اثر این نقاش هلندی، «دختری با گوشواره مروارید» تنها اثری است که با دیدی کلی شکل گرفته‌است و هیچ گونه توجهی به حرفه، مکان و زمان در سیماشناسی مدل نشده‌است. نکته دیگری که برای تقریباً ۳۰۰ سال هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، خودِ دختر جوانی است که از پس شانه‌اش به روبه‌رو نگاه می‌کند. در پس زمینه‌ای تیره، مبهم و با پوششی نامتعارف، این دختر جوان در هیچ محیطِ از پیش تعیین شده‌ای جای نمی‌گیرد.

حدس‌ها برای شناسایی این دختر بسیار گسترده بوده و همه آنها به علت عدم وجود مشخصه‌ای ویژه در صورت، لباس یا حتی محیط، در حد حدس و گمان باقی‌مانده‌است. از این میان می‌توان به ماریا ورمر مدل گمنامی که در خانه ورمر به عنوان پیشخدمت کار می‌کرد، اشاره کرد. جدای از همهٔ این تفاسیر، این اثر از معدود آثاری است که الهام بخش بسیاری از نویسندگان، نقاشان و فیلمسازان در قرن‌ها بعد از شکل گیری‌اش بوده‌است.

این اثر از سال ۱۹۰۲ در موزه مائریتشویس در شهر لاهه نگهداری می‌شود و ترمیم‌های متعددی بر روی آن صورت گرفته‌است. در سال ۲۰۰۶، مردم هلند آن را به عنوان زیباترین نقاشی هلند برگزیدند.[۱]

توصیف[ویرایش]

این نقاشی دختری اروپایی را نشان می‌دهد که لباسی عجیب و دستاری خاوری پوشیده‌است و گوشواره‌ای از مرواریدِ بسیار بزرگی را در گوشش دارد .[۲][۳] در سال ۲۰۱۴، اخترفیزیک‌دان هلندی، وینسنت ایک، در مورد جنس گوشواره شک و تردید ایجاد کرد و اظهار داشت که با توجه به بازتاب آینه‌ای، گلابی-شکل بودن و اندازه بزرگ آن، بیش‌تر به نظر می‌رسد جنسش قلع جلاداده‌شده باشد.[۴][۵]

تکنیک این نقاشی، رنگ روغن است و ارتفاع آن ۴۴.۵ سانتی‌متر و عرض آن ۳۹ سانتی‌متر می‌باشد. نقاشی با نام «IVMeer» امضا شده‌است ولی تاریخی ندارد؛ تخمین زده می‌شود که نقاشی در حدود سال ۱۶۶۵ کشیده شده‌باشد.[۶]

پس از آخرین ترمیم نقاشی در سال ۱۹۹۴، لطافت رنگ‌بندی و صمیمیت نگاه دخترِ در تصویر به بیننده بسیار افزایش یافته است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. Pieters, Janene (February 1, 2018). ""Girl with a Pearl Earring" to be scanned, analyzed in public view". NLTimes. Retrieved March 20, 2018.
  2. Girl with a Pearl Earring, Mauritshuis. Retrieved on 8 December 2014.
  3. (به هلندی) Meisje met de parel, Mauritshuis. Retrieved on 8 December 2014.
  4. (به هلندی)Icke, V., Meisje met geen parel (translation: Girl with no pearl earring), Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde 80, 12, 418–419 (december 2009) (Dutch Journal of Physics)
  5. (به هلندی) Joris Janssen, "Curieuze ontdekking: Meisje met de parel heeft geen parel", New Scientist, 2014. Retrieved on 8 December 2014.
  6. Details: Johannes Vermeer, Girl with a Pearl Earring, c. 1665 بایگانی‌شده در ۲۰۱۸-۰۱-۲۰ توسط Wayback Machine, Mauritshuis. Retrieved on 9 December 2014.
  7. Wadum, Jørgen (1994), Vermeer illuminated. Conservation, Restoration and Research., With contributions by L. Struik van der Loeff and R. Hoppenbrouwers, The Hague

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]