دایرون رابلس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دایرون روبلس)
دایرون رابلس
دایرون روبلس (راست) در فینال دو ۱۱۰ متر با مانع المپیک پکن پیش از دیگر دوندگان
اطلاعات شخصی
زادهگوانتانامو، شرق کوبا
ورزشی
ورزشدو و میدانی
رویداد(ها)۱۱۰ متر با مانع
به‌روزرسانی در ۱۶ اوت ۲۰۱۹.

دایرون رابلس (به اسپانیایی: Dayron Robles) (زاده ۱۹ نوامبر ۱۹۸۶ در گوانتانامو، شرق کوبا) دونده دو ۱۱۰ متر با مانع اهل کوبا است.

رابلس با ثبت زمان ۱۲٫۸۷ ثانیه در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۸ رکورد این ماده را به نام خود ثبت کرد و تا سال ۲۰۱۲ این رکورد را در اختیار داشت. وی قهرمانی المپیک ۲۰۰۸ پکن را نیز با ثبت رکورد ۱۲٫۹۴ ثانیه در فینال این ماده به دست آورده است.

رابلس به همراه لیو ژیانگ دونده چینی، یکی از دو امید اصلی قهرمانی در مسابقات جهانی دو و میدانی ۲۰۰۷ اوزاکا نیز بود که با خطا در هنگام استارت از دور رقابت حذف شد.[۱]

رابلس یکی از چهل ورزشکاری بود که پیش از شروع بازی‌های المپیک پکن در نامه‌ای سرگشاده به دولت چین خواستار رعایت حقوق بشر در این کشور شدند.[۲]

زندگی شخصی[ویرایش]

رابلس در یک خانواده ورزشکار رشد کرده است. عموی او الوجیو رابلس در دهه ۱۹۷۰ از دوندگان عضو تیم ملی دو و میدانی کوبا بود و رکورد دو ۴۰۰ متر با مانعش ۵۱٬۷۶ ثانیه بود.

پدرش گالبرتو (با شغل آهنگسازی) که در ۱۹۹۸ وقتی دایرون دوازده ساله بود، درگذشت و پسر عمویش هنری مورای که در ۲۰۰۶ از دنیا رفت، مهمترین مشوقان او برای ورزش بودند. مادرش رگلا مرسی (خانه دار) نیز بازیکن والیبال بوده است. مربی او نیز سانتیاگو آنتونز است[۳].

مشخصات جسمی[ویرایش]

  • قد: ۱۹۲ سانتیمتر
  • وزن: ۸۰ کیلوگرم

رکوردها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Robles’ elimination a disappointment for all hurdlers (به انگلیسی) Retrieved on 2008-03-09.
  2. Athletes' letter condemns China, BBC Sport 7 August 2008
  3. Focus on Athletes - Dayron Robles, 15 September 2006

پیوند به بیرون[ویرایش]