دانیل پرل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانیل پرل
دانیل پرل
دنیل پرل
زادهٔ۱۰ اکتبر ۱۹۶۳
پرینستون، نیوجرسی
درگذشت۱ فوریه ۲۰۰۲ (۳۸ سال)
کراچی پاکستان
علت مرگتوسط گروهی منتسب به القاعده ربوده و در مقابل دوربین فیلمبرداری سرش را بریده و بدنش قطعه قطعه شد
ملیتایالات متحده آمریکا، اسرائیل
پیشهخبرنگار
کارفرماروزنامه وال استریت جورنال
شناخته‌شده برایتحقیق در مورد ارتباطات ریچارد رید، عامل بمب‌گذاری در هواپیمای مسافرتی اروپا – آمریکا، با گروه القاعده و سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان (ISI)

دانیل (دنیل) پرل (در زبان انگلیسی: Daniel Pearl) (متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۶۳ – مرگ ۱ فوریه ۲۰۰۲) یک خبرنگار آمریکایی بود که در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط گروهی منتسب به القاعده در شهر کراچی پاکستان ربوده و در مقابل دوربین فیلمبرداری سرش را بریده و بدنش را قطعه قطعه می‌کنند.[۱][۲] وی قبل از ربوده شدنش به تحقیق در مورد ارتباطات ریچارد رید، عامل بمب‌گذاری در هواپیمای مسافرتی اروپا – آمریکا، با گروه القاعده و سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان (ISI) برای روزنامه وال‌استریت جورنال اشتغال داشت.

قتل[ویرایش]

فیلم ویدئویی سربریدن دنیل پرل[ویرایش]

در ۲۱ فوریه ۲۰۰۲ ویدئویی با عنوان «سلاخی جاسوس-خبرنگار یهودی، دانیل پرل» در شبکه اینترنت منتشر شد. در این فیلم سر بریدن و قطعه قطعه کردن بدن دنیل پرل نشان داده شده بود.

دلیل اسارت[ویرایش]

گروه القاعده شرط آزاد کردن دنیل پرل را آزادی اسرای القاعده در زندان گوانتانامو و تحویل هواپیماهای اف-۱۶ سفارش شده از سوی پاکستان به آمریکا که هیچگاه از سوی آمریکا به پاکستان تحویل داده نشده بود، اعلام کرده بودند.

دادگاه قاتل[ویرایش]

مقامات نظامی ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کردند[نیازمند منبع] که در جریان دادگاه خالد شیخ محمد، (مظنون به طراحی حملات یازده سپتامبر) در زندان گوانتانامو در مارس ۲۰۰۷ میلادی وی اعتراف کرده که شخصاً سر دنیل پرل را از تنش جدا کرده‌است. شیخ خالد محمد در دادگاه نظامی مدعی شده که «من با دست راست متبرک شده‌ام، سر یهودی آمریکایی، دنیل پرل منفور را در شهر کراچی در پاکستان جدا کردم.» وی همچنین در دادگاه اظهار می‌کند که «برای آنهایی که می‌خواهند این ادعای من برایشان ثابت شود، عکسها و فیلم سربریدن وی توسط من و نگاه داشتن سرش در دستانم را در اینترنت نگاه کنند.»[۱] دادگاه پاکستان حکم اعدام احمد عمر سعید شیخ قاتل دانیل پرل و سه نفر دیگر که حبس ابد گرفته بودند را لغو و آنها را تبرئه کرد. خانواده دانیل رأی دادگاه را به سخره گرفتن عدالت دانسته و گفتند که تقاضای تجدید نظر خواهند کرد.[۳]

خانواده[ویرایش]

دانیل پرل حاصل ازدواج روث پرل و یودیا پرل بود. یودیا پرل دانشمند علوم رایانه است که در سال ۲۰۱۱ جایزه تورینگ را که معتبرترین جایزه در زمینهٔ رایانه است، دریافت نمود.
در سال ۲۰۰۷ میلادی فیلمی در مورد زندگی و مرگ دنیل پرل، بر اساس کتاب همسرش ماریان پرل ساخته شد.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Khalid Sheikh Mohammed: I beheaded American reporter - CNN.com
  2. «رادیو زمانه | ایرانیان کانادا | سینما | فیلمی دربارهٔ مرگ یک خبرنگار». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۷.
  3. «خانواده خبرنگار آمریکایی کشته شده در پاکستان: رأی دادگاه به برائت متهمان پرونده «به سخره گرفتن عدالت» است». رادیو صدای آمریکا. ۱۷ فروردین ۱۳۹۹.
  4. A Mighty Heart (2007)

منابع[ویرایش]