دانیل بارنبویم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دانیل بارن‌بویم)
دانیل بارِنبویم
دانیل بارن‌بویم در وین سال ۲۰۰۸
زادهٔ۱۵ نوامبر ۱۹۴۲ ‏(۸۱ سال)
بوئنوس آیرس، آرژانتین
شهروندیآرژانتین، اسرائیل، اسپانیا، حکومت خودگردان فلسطین
پیشهپیانو و رهبری (موسیقی)
همسر(ها)ژاکلین دوپره (۱۹۶۷–۱۹۸۷، تا زمان مرگ ژاکلین)
النا باشکیروا (ازدواج ۱۹۸۸؛ ۲ فرزند)
جایزه(ها)Otto Hahn Peace Medal (۲۰۱۰)
وبگاه
دانیل بارن‌بویم

دانیل بارِنبویم (به انگلیسی: Daniel Barenboimپیانیست و رهبر ارکستر معروف اسرائیلی، که شهروندی فلسطینی اختیار کرد. او از سال ۲۰۰۷ سفیر صلح سازمان ملل در موضوع صلح و مدارا است.[۱]

زندگی[ویرایش]

او در ۱۵ نوامبر سال ۱۹۴۲ در بوینس آیرس آرژانتین متولد شد. والدینش از یهودیان روس بودند. بارن‌بویم در ابتدا به‌عنوان نوازندهٔ چیره‌دست پیانو به شهرت رسید و هم‌اکنون نیز در مقام رهبر ارکستر، به همان اندازه محبوبیت جهانی دارد. همکاری او با ارکسترهای عربییهودی و متفکر صاحب‌نام معاصر فلسطینی-آمریکایی، ادوارد سعید، در محبوبیت او بی‌تأثیر نبوده‌است.

اسرائیل- فلسطین[ویرایش]

او در ژانویهٔ ۲۰۰۸ شهروندیِ فلسطینی اختیار کرد.

او پس از اجرای قطعه‌ای از بتهوون در رام‌الله، واقع در کرانهٔ باختری، به رویترز گفت: «معتقدم این وضعیت بی‌سابقهٔ من، می‌تواند مدلی برای برقراری صلح باشد… پیشنهاد دریافت گذرنامهٔ فلسطینی، افتخار بزرگی برایم است. من این پیشنهاد را پذیرفتم، چراکه معتقدم سرنوشت و تقدیر ما با یکدیگر پیوند خورده‌است… زندگی فلسطینیان و اسرائیلی‌ها کنار یکدیگر یا سعادت است یا نحس؛ اما من اولی را ترجیح می‌دهم.»

او چهره‌ای جنجالی در اسرائیل محسوب می‌شود که علت اصلی آن مخالفت‌های وی با اشغالگری‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی است.

بارن‌بویم همچنین دربارهٔ اظهارات اخیر جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، که در سفر به خاورمیانه مدعی شده توافق‌نامهٔ صلح به امضا برسد، هشدار داد و گفت که نباید امیدواری زیادی ایجاد شود. رهبر سابق ارکستر سمفونی شیکاگو همچنین پایان اشغالگری‌های اسرائیل در کرانهٔ باختری را خواست.

پانویس[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]