دانشگاه علوم پزشکی گیلان

مختصات: ۳۷°۱۰′۳۹٫۵″ شمالی ۴۹°۳۳′۰۳٫۳″ شرقی / ۳۷٫۱۷۷۶۳۹°شمالی ۴۹٫۵۵۰۹۱۷°شرقی / 37.177639; 49.550917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان
نشان‌وارهٔ (لوگوی) دانشگاه علوم پزشکی گیلان
نام مستعاردانشگاه علوم پزشکی رشت
نوعسراسری (دولتی) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
بنیانگذاری شده۱۳۶۵
وابستگیوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
رئیسدکتر محمد تقی آشوبی[۱]
کارمندان مدیریتی
  • حسین همتی[۲](معاون آموزشی)
  • دکتر رستم پور[۳](معاون دانشجویی)
دانشجویان۴۳۰۰[۴]
موقعیترشت
وبگاه

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران در شهر رشت است و تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد. این دانشگاه، ۸ بیمارستان و مرکز آموزشی در رشت و ۲۲ بیمارستان در استان گیلان در اختیار دارد.[۵][۶]

بنیان‌گذاری[ویرایش]

انوش برزیگر پزشک گیلانی با فراهم کردن دویست هکتار زمین در لاکان برای احداث سایت دانشگاه علوم پزشکی اقدام اساسی در جهت بنیان‌گذاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام داد و خود نیز با مرتبه استادیاری به استخدام دانشگاه علوم پزشکی گیلان درآمد و حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را نیز بنیان‌گذاری نمود و به‌عنوان اولین استاد قلب دانشگاه علوم پزشکی گیلان شروع به‌کار کرد، و در اولین مراسم فارغ‌التحصیلی این دانشگاه به‌عنوان استاد نمونه معرفی شد و سال‌ها در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سمت‌های استادیاری، دانشیاری و استادی تدریس کرد و نخستین استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی گیلان شد. او ۸ سال سمت معاونت آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی این نهاد را به عهده داشت. وی که به ترتیب به مرتبه علمی دانشیاری و استادی ارتقاء پیداکرده بود، در نهایت نیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شد.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴]

دانشکده‌ها[ویرایش]

دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۸ دانشکده دارد:[۱۵]

بیمارستان‌ها[ویرایش]

به منظور آموزش عملی دانشجویان، این دانشگاه ۸ بیمارستان زیر را در اختیار دارد:[۴]

واحد اطلاع‌رسانی و اینترنت[ویرایش]

وب سایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۱۳۸۰ به زبان انگلیسی در شبکهٔ اینترنت قرار گرفت و نسخهٔ فارسی آن نیز با همکاری کمیتهٔ ارتقاء وب سایت دانشگاه در سال ۱۳۸۳ وارد شبکه شد و در حال حاضر امکان جستجو در کتابخانهٔ ملّی دیجیتال پزشکی (INLM) از طریق این سایت میسّر است و امکان دسترسی به جدیدترین منابع علمی پزشکی دنیا در فرمت‌های مختلف را فراهم می‌کند. بانک‌های اطّلاعاتی، ژورنال‌های الکترونیکی، کتاب‌های الکترونیکی، کتب مرجع، سیستم‌های هوشمند پزشکی، آموزش مداوم پزشکی و اطلس‌های پزشکی به همراه ابزارهای پیشرفتهٔ جستجو، از دیگر امکانات این کتابخانهٔ است. پورتال دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، از سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شده و اخبار و اطّلاعات دانشکده را بازتاب می‌دهد.[۱۶]

انتقادات[ویرایش]

تخریب محیط زیست[ویرایش]

عدم مدیریت بر تصفیه پساب بیمارستانی و امحا زباله‌های عفونی بیمارستانی موجب انتقادات از این دانشگاه شده‌است.[۱۷][۱۸][۱۹][۲۰][۲۱]

فاضلاب مراکز درمانی[ویرایش]

از ۲۲ بیمارستان دولتی استان گیلان تنها ۴ بیمارستان و از ۸ بیمارستان خصوصی ۴ بیمارستان تحت نظارت این دانشگاه دارای سیستم فاضلاب است و بقیه فاقد تصیفه‌خانه استاندارد بیمارستانی می‌باشند و پساب این مراکز درمانی مستقیم به رودخانه‌های گوهررود، زرجوب و سایر رودخانه‌های استان گیلان و سپس به دریای کاسپین سرازیر می‌شود و در کشاورزی و آبزی‌پروری مورد استفاده قرار میگرد.[۲۲][۲۳][۲۴] سازمان محیط زیست استان گیلان در خرداد ۱۳۹۴ از این بیمارستان به جهت تخریب محیط زیست و آلوده کردن منابع آبی به مراجع قضایی شکایت کرد.[۲۵] در ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ تصاویری از ورود مسقیم فاضلاب و مواد شوینده از بیمارستان توتونکاران رشت و ایجاد مشکل برای اندک موجودات باقی‌مانده که در این رودخانه زندگی می‌کنند (لاک‌پشت) منتشر شد.[۲۶] در فرودین ۱۳۹۵ شش بیمارستان رشت اخطاریه زیست‌محیطی دریافت کردند و بنابر اعلام اداره محیط زیست شهرستان رشت در صورت عدم احداث و مدیریت بهینه سیستم تصفیه فاضلاب و ارائه برنامه زمان‌بندی پس از اتمام زمان اخطاریه به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.[۲۷]

زباله‌های مراکز درمانی[ویرایش]

با وجود قانون مدیریت پسماند مصوب ۱۳۸۳ و مسئولیت این دانشگاه، زباله‌های عفونی مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، مراکز جراحی محدود و بیمارستان‌های تحت نظارت این دانشگاه بدون جمع‌آوری و امحا همراه با زباله‌های عادی در دل جنگ‌های سراوان رشت دفن می‌شود و پس از بارندگی شیرآبه این زباله وارد آب‌های زیر زمینی و رودخانه‌ها و دریا می‌شود. در برخی موارد این زباله مستقیماً و بدون حتی دفن در طبیعت گیلان رهاسازی می‌شود.[۲۸][۲۹] در ۱۰ بیمارستان دولتی گیلان دستگاه امحا زباله غیرفعال و در بقیه نیمه تعطیل است در اردیبهشت ۱۳۹۴ اعلام شد ۳۰۰ تن زباله در جنگ‌های سراوان رشت واقع در انبار شماره دو این دانشگاه بدون امحا و بی‌خطرسازی دپو و رها شده‌است.[۲۰]

منابع[ویرایش]

  1. «روسای ۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور منصوب شدند».
  2. «معاونت آموزشی». دانشگاه علوم پزشکی گیلان. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۳۹۳.
  3. «معاونت دانشجویی و فرهنگی». دانشگاه علوم پزشکی گیلان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۳۹۳.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «دربارهٔ دانشگاه علوم پزشکی گیلان». دانشگاه علوم پزشکی گیلان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۳۹۳.
  5. «معرفی دانشگاه علوم پزشکی گیلان». دانشگاه علوم پزشکی گیلان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۳۹۳.
  6. «تمامی بیمارستانها ی تحت پوشش دانشگاه در استان، به (سیستم اطلاعات بیمارستانی) متصل شده‌اند». وبگاه دانشگاه. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶.
  7. «رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برترین مدیر گیلان در سال 1393». '. ۲۰۱۶-۰۷-۰۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۷-۰۶.
  8. «انوش برزیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شد». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۳-۱۲-۲۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۷-۰۶.
  9. «پروفسور انوش برزگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شد+سوابق». دیارمیرزا. ۲۰۱۶-۰۷-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۷-۰۶.
  10. "مصاحبه اختصاصی اعتدال شمال با دکتر حسن تأمینی لیچایی". مصاحبه اختصاصی اعتدال شمال با دکتر حسن تأمینی لیچایی (به یونانی). Retrieved 2016-07-06.[پیوند مرده]
  11. «شمال نیوز :: پروفسور برزیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شد». شمال نیوز - سایت خبری شمال ایران. ۲۰۱۳-۱۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۷-۰۶.
  12. «۹۱-۱۰-۰۵: زندگینامه پروفسور دکتر برزیگر، ریاست سازمان نظام پزشکی رشت و نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور». www.rashtmc.ir. ۲۰۱۲-۱۲-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۷-۰۶.
  13. «برترین مدیر گیلان در سال ۱۳۹۳ از دید کاربران خزرآنلاین معرفی شد». www.rashtmc.ir. ۲۰۱۲-۱۲-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۷-۰۶.
  14. «با حکم دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر انوش برزیگر به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان منصوب شد. بیمارستان آریا :: گیلان، رشت». بیمارستان آریا. 2013-12-29. بایگانی‌شده از اصلی در 13 اكتبر 2016. دریافت‌شده در 2016-07-06. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  15. «دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان». دانشگاه علوم پزشکی گیلان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اوت ۲۰۰۵. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۳۹۳.
  16. «معرفی کتابخانهٔ دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان». دانشگاه علوم پزشکی گیلان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۳۹۳.
  17. «بیمارستان‌هایی که صد نفر را درمان می‌کنند، هزاران نفر را بیمار!». پایگاه خبری تحلیلی زیست‌بوم. ۵ شهریور ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶.
  18. «علوم پزشکی گیلان بیمارستان‌های خود را ببندد بهتر است». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ مه ۲۰۱۵.
  19. «رها نمودن زباله‌های عفونی و بیمارستانی». دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایراندیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ مه ۲۰۱۵.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ روزنامه گیلان امروز (اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۴). «در ۱۰ بیمارستان دولتی گیلان دستگاه امحا زباله غیرفعال و در بقیه نیمه تعطیل است».
  21. «23 بیمارستان تصفیه‌خانه فاضلاب ندارد».
  22. «فاضلاب و پساب بیمارستان‌های رشت».
  23. «فاضلاب بیمارستان‌های گیلان در بستر رودخانه‌ها رها می‌شود».
  24. «فاضلاب بیمارستان ۱۷ شهریور تیر خلاص بر پیکر نیمه جان گوهررود».
  25. «شکایت از دانشگاه علوم پزشکی گیلان».
  26. «کف کردن آب رودخانه گوهر رود پس از بارندگی».
  27. http://www.khabaronline.ir/detail/526555
  28. «رهاسازی بمبهای عفونی درطبیعت گیلان/علوم پزشکی: امحا تا ۲ماه آینده». خبرگزاری مهر.
  29. «رهاسازی زباله‌های عفونی و آزمایشگاهی در آبچالکی و ملاط + تصاویر». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مه ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]