دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان Azarbaijan Shahid Madani University
۴۰۰
نشان رسمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
نام مستعاردانشگاه مدنی
نوعدانشگاه دولتی (سراسری)
بنیانگذاری شده۱۳۶۷ هجری خورشیدی
وابستگیوزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رئیس دانشگاهدکتر محمدباقر محمدصادقی آزاد[۱]
اعضای هیئت علمی۲۳۷[۲]
کارمندان مدیریتی
  • منصور ایمانپور[۳](معاون آموزشی)
  • دکتر محمد کریمی[۴](معاون دانشجویی)
دانشجویان۷۵۰۰[۵]
وبگاه

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با نام سابق دانشگاه تربیت‌معلم تبریز، یکی از دانشگاه‌های مادر و جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده که پس از دانشگاه تبریز، دومین دانشگاه بزرگ و جامع استان آذربایجان شرقی است و در رشته‌های گوناگون فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی در مقاطع مخلتف از قبیل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا و همچنین پژوهشگر پسادکتری دانشجو می‌پذیرد.[۶]

این دانشگاه در حال حاضر نزدیک به ۷۵۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا که در ۹۰ رشته – گرایش تحصیلی در قالب ۷ دانشکده و ۴۶ گروه آموزشی و تعداد ۵۰۰ هیئت علمی تمام‌وقت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور، به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشغول می‌باشد. براساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۸، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان رتبهٔ ۱۶ را در بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب نموده‌است.[۷]

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

موقعیت مکانی[ویرایش]

Map

این دانشگاه در منطقه‌ای به وسعت حدود یک‌هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری جادهٔ تبریز – آذرشهر قرار گرفته‌است.

تاریخچه[ویرایش]

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فعالیت‌های آموزشی خود را از سال ۱۳۶۷ با نام دانشگاه تربیت معلم تبریز آغاز نمود. در سال ۱۳۸۰ با توجه به بازنگری کلی در اهداف و نیازهای منطقه به عنوان یک دانشگاه جامع تغییر ماهیت داده و از سال ۱۳۹۱ با نام جدید دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، به عنوان دومین دانشگاه جامع استان آذربایجان شرقی، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را ادامه می‌دهد.[۷]

رتبه‌بندی گرین متریک در سال ۲۰۲۲[ویرایش]

براساس نتایج رتبه‌بندی گرین متریک در سال ۲۰۲۲، جایگاه جهانی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱۳۵ پله و در بین دانشگاه‌های کشور ۸ پله ارتقا یافت. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال ۲۰۲۲، در بین ۴۵ دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی جایگاه ۱۱ و در بین ۱۰۵۰ دانشگاه برتر جهان، رتبه ۴۰۲ جهانی را کسب نموده است. لازم به ذکر است در سال ۲۰۲۱، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در بین ۴۲ دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه بندی جایگاه ۱۹ و در بین دانشگاه‌های جهان رتبه ۵۳۷ را کسب نمود.[۸]

دانشکده‌ها[ویرایش]

  • دانشکده علوم پایه[۹]
  • دانشکده فنی و مهندسی[۱۰]
  • دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر[۱۱]
  • دانشکده کشاورزی[۱۲]
  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی[۱۳]
  • دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی[۱۴]
  • دانشکده الهیات[۱۵]

پردیس‌ها[ویرایش]

  • پردیس مرکزی (واقع در ۳۵ کیلومتری جاده تبریز - آذرشهر)
  • پردیس تبریز (واقع در خیابان ورزش شهر تبریز)

تغییر نام دانشگاه[ویرایش]

نام این دانشگاه تا سال ۱۳۸۰ تربیت معلم تبریز بود و پس از آن به دانشگاه تربیت معلم آذربایجان تغییر کرد. تلاش‌ها برای تغییر نام دانشگاه همگام با تغییر نام دانشگاه تربیت معلم تهران و تربیت معلم سبزوار ادامه یافت تا سرانجام در ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نام دانشگاه، به دانشگاه شهید مدنی تغییر کرد.[۱۶] این تغییر نام بلافاصله با نامه اعتراضی هیئت رئیسه دانشگاه در مورد حذف پسوند آذربایجان همراه شد. اندکی بعد دانشجویان این دانشگاه در نامه‌ای سرگشاده به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار تجدید نظر در نام انتخابی دانشگاه و افزودن پسوند آذربایجان به آن شدند. این خواسته دانشجویان نیز مورد توجه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تبریز همچون دکتر پزشکیان و دکتر فرهنگی واقع شد. چند روز بعد و در بهار ۱۳۹۱، ۹ نماینده مجلس در نامه‌ای به احمدی‌نژاد، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواهان تجدید نظر در عنوان انتخابی برای دانشگاه شدند. نهایتاً در مورخه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد نام دانشگاه شهید مدنی به دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تغییر یافت.[۱۷]

سران دانشگاه[ویرایش]

  • محمدحسین سرورالدین (از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷)
  • محمد آقازاده (از ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۵)[۱۸]
  • محمدعلی متفکر آزاد (از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶)
  • محمد امین‌فرد (از شهریور ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹)
  • میرجلیل اکرمی (از مهر ماه ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)
  • حسن ولی زاده (از خرداد ماه ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱)
  • محمد صادقی آزاد[۱۹] (از آذر ماه ۱۴۰۱ تاکنون)

رویدادها[ویرایش]

  • طرح توسعه دانشگاه تربیت معلم تبریز (آذر ۱۳۶۷)
  • افتتاح خط راه‌آهن دانشگاه – تبریز (شهریور ۱۳۸۵)[۲۰]
  • انتشار سه نشریهٔ زنجیره‌ای «گوزه‌نک»، «فرهنگ» و «اولدوز»[۲۱]
    • این نشریات از سوی کانون شعر و ادب دانشگاه منتشر شدند، مسئولین دانشگاه بعد از اطلاع، از انتشار آن جلوگیری کردند. گفته می‌شود انتشار نشریاتی از این دست، یکی از محورهای استیضاح فرجی‌دانا، وزیر علوم، در مردادماه ۱۳۹۳ بوده‌است. علیرضا زاکانی با ابراز تأسف شدید از انتشار چنین نشریاتی، نشریه گوزه‌نک را در جلسهٔ استیضاح در صحن علنی مجلس در دست گرفت و به عنوان سندی به وزیر نشان دادکه تعدادی از دانشجویان دانشگاه از این اقدام زاکانی طی نامه‌ای تشکر کردند.[۲۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. https://www.isna.ir/news/1401082819524/
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۰ اكتبر ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴.
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴.
  6. «دربارهٔ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در وبسایت انجمن علمی فیزیک مهندسی». انجمن علمی فیزیک مهندسی. ۲۰۲۰-۰۵-۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۵ مه ۲۰۲۰.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ درباره دانشگاه بایگانی‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۲۲ توسط Wayback Machine، وبگاه رسمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بایگانی‌شده در ۱۰ مه ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine
  8. https://www.yjc.ir/fa/news/8311446/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C
  9. «صفحه اصلی». دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. ۲۰۱۴-۱۲-۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۲-۱۲.
  10. «صفحه اصلی». دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. ۲۰۱۴-۰۹-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۲-۱۲.
  11. «صفحه اصلی». دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۲-۱۲.
  12. «صفحه اصلی». دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. ۲۰۱۴-۱۰-۲۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۲-۱۲.
  13. «به سایت دانشکده ادبیات و علوم انسانی خوش آمدید». دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. ۲۰۱۱-۰۹-۲۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۲-۱۲.
  14. «صفحه اصلی». دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. ۲۰۱۴-۱۱-۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۲-۱۲.
  15. «صفحه اصلی». دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. ۲۰۱۴-۱۱-۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۲-۱۲.
  16. MehrNews.com - Iran, world, political, sport, economic news and headlines<! عنوان تصحیح شده توسط ربات>[پیوند مرده]
  17. [۱] بایگانی‌شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۲ توسط Wayback Machineاضافه شدن پسوند آذربایجان
  18. «فهرست اسامی رؤسای دانشگاه تربیت معلم تبریز، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۲.
  19. آذربایجان، مدیریت پورتال : روابط عمومی دانشگاه شهید مدنی. «ریاست دانشگاه - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان». www.azaruniv.ac.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ اكتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در 2022-12-10. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  20. http://tabriz.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=3490
  21. تبریز بیدار. «موضع انفعالی رئیس دانشگاه و ادامه ناآرامی در دانشگاه آذربایجان». suldoz.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۱۴.
  22. «تقدیر دانشجویان دانشگاه مدنی از افشاگری زاکانی». رجانیوز *. ۱ شهریور ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۱۴.

جستارهای وابسته[ویرایش]