دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی
دانشگاه تبریز
نوعسراسری (دولتی)
بنیانگذاری شده۱۳۲۶ خورشیدی
رئیسفرهمن فرخی[۱]
اعضای هیئت علمی۴۷ نفر[۲]
کارمندان مدیریتی۲۱ نفر[۳]
  • مهدی افخمی نیا[۴](معاون آموزشی)
دانشجویان۸۹۵ نفر
کارشناسی۷۰۹نفر[۲]
تحصیلات تکمیلی۱۵۱نفر[۲]
۳۵نفر[۲]
موقعیت ایران، تبریز

دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز، یکی از دانشکده‌های زیرمجموعهٔ این دانشگاه است. این دانشکده در اسفند ۱۳۶۷ خورشیدی، پس از تفکیک دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی به دو دانشکدهٔ مستقل علوم انسانی و اجتماعی و ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی تأسیس شد. اکنون دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با پنج گروه آموزشی به فعالیتهای آموزشی خود ادامه می‌دهد.[۵]

شمار دانشجویان این دانشکده در سال تحصیلی ۸۹–۹۰ ۸۹۵ نفر و شمار اعضای هیئت علمی آن ۴۷ نفر است. دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی صاحب دو آزمایشگاه زبان انگلیسی و زبان فرانسه است. همچنین ۳ نشریه به نام‌های «پژوهش زبان‌های خارجی»، «پژوهش‌های فلسفی» و «زبان و ادب فارسی» در این دانشکده منتشر می‌شوند.

تاریخچه[ویرایش]

دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی همزمان با تأسیس دانشگاه تبریز و به عنوان نخستین دانشکده این دانشگاه در سال تحصیلی ۲۷–۱۳۲۶ با عنوان «دانشکده ادبیات و علوم انسانی» تأسیس شد. این دانشکده ابتدا فعالت آموزشی خود را در دو رشته تحصیلی «زبان و ادبیات فارسی» و «تاریخ و جغرافیا» با جذب ۸۴ دانشجو آغاز کرد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی در اسفند ماه سال ۱۳۶۷ به دو دانشکده «ادبیات فارسی و زبانهای خارجی» و «علوم انسانی و اجتماعی» تفکیک شد. گفتنی است این دانشکده از سال ۱۳۴۷ در دورهٔ کارشناسی ارشد و از سال ۱۳۵۴ در دورهٔ دکتری به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند.[۲]

کتابخانه[ویرایش]

کتابخانهٔ دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی که به نام استاد سید حسن قاضی طباطبایی موسوم است، در سال ۱۳۲۶ خورشیدی ایجاد شده‌است. شمار کتاب‌های موجود در این کتابخانه ۳۷٬۸۸۰ جلد است که از این میان ۱۳٬۱۱۳ جلد آن لاتین (فرانسه و انگلیسی) و ۲۴٬۷۶۷ جلد دیگر هم فارسی و عربی هستند. کتابخانهٔ دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی همچنین صاحب ۶۹۳ عنوان مجله می‌باشد که از این تعداد ۳۶۰ عنوان آن فارسی و ۳۳۳ عنوان دیگر لاتین هستند.[۲]

گروه‌های آموزشی[ویرایش]

دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز هم‌اکنون از پنج گروه آموزشی تشکیل یافته‌است:[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی - مدیریت-رئیس دانشکده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۶ «دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز». وب‌گاه دانشگاه تبریز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۰۹.
  3. «دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی - لیست کارکنان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹.
  4. «دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی - مدیریت-معاونت آموزشی و اداری مالی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹.
  5. «معرفی دانشگاه تبریز، دانشکدهٔ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی». وب‌گاه شبکهٔ رشد. دریافت‌شده در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲.