موریانه‌خوار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خوک خاکی)

موریانه‌خوار
یک موریانه‌خوار در پارک ملی دیترویت
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: لوله‌دندان‌سانان
تیره: کاونده‌پایان
سرده: کاونده‌پاها
گونه: O. afer
نام دوبخشی
Orycteropus afer
بالارس، ۱۷۶۶

موریانه‌خوار[۲] یا خوک خاکی (به انگلیسی: Aardvark)، جانوری میان‌جثه، شب‌زی و بومی آفریقا است.[۳] قلمرو این حیوان سراسر آفریقای مرکزی جنوبی را در بر می‌گیرد.

موریانه‌خوار پستانداری شب‌فعال و یگانه‌گونه از راستهٔ لوله‌دندان‌سانان است. در آفریقای جنوبی و مرکزی زندگی می‌کند. جانوری ترسو و بی‌دفاع است و تقریباً به اندازهٔ خوک، اما سری کشیده و پوزه‌ای شبیه به آن دارد. گوش‌هایی بزرگ با موهای پراکنده، دمی کلفت و پاهایی کوتاه دارد. این جانور با پاهای جلویی و پنچه‌دار خود به سرعت زمین را حفر می‌کند. روزها را در حفره می‌گذراند و شب‌ها به لانهٔ موریانه‌ها و مورچه‌ها حمله می‌کند. این جانور با زبان بلند و چسبناک خود این حشرات را با لیس‌زدن شکار می‌کند. دندان‌های بدون مینای این جانور انحصاری و علت اصلی قرار دادن این جانور در راسته‌ای جداگانه است. پس از رشد کامل، طولش به ۱/۵ متر می‌رسد و زبانش ۳۰ سانتی‌متر طول دارد.[۴]

اگر او را در جایی دور از لانه‌اش رها کنید، با سرعت شگفت‌آوری برای خود سوراخی حفر می‌کند. «آردوارک» واژهٔ آلمانی به معنای «خوک زمینی» است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. Lindsey, P. ; Cilliers, S. ; Griffin, M. ; Taylor, A. ; Lehmann, T. ; & Rathbun, G. (2008). "Orycteropus afer". IUCN Red List of Threatened Species. Version ۲۰۰۸. International Union for Conservation of Nature. Retrieved 29 December 2008.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  2. از ترجمه فارسی فرهنگ پارکر
  3. Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Aard-vark" . Encyclopædia Britannica (به انگلیسی) (11th ed.). Cambridge University Press.
  4. دانشنامه دانش‌گستر، مؤسسه علمی- فرهنگی دانش‌گستر، ۱۳۸۹. ص ۱۷۴.
  5. قالیباف، قاسم؛ دایرةالمعارف کودکان و نوجوانان؛ جلد اول؛ 1377 ه‍. ش؛ نشر چشم‌انداز