خورشیدگرفتگی ۳۰ اسفند ۱۴۱۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خورشیدگرفتگی ۲۰ مارس ۲۰۳۴
Map
نوع خورشیدگرفتگی
نوعTotal
گاما0.2894
قدر1.0458
حداکثر گرفتگی
مدت249 sec (4 m 9 s)
مختصات۱۶°۰۶′شمالی ۲۲°۱۲′شرقی / ۱۶٫۱°شمالی ۲۲٫۲°شرقی / 16.1; 22.2
حداکثر عرض باند۱۵۹ کیلومتر (۹۹ مایل)
زمان (UTC)
بزرگترین گرفتگی10:18:45
مراجع
ساروس130 (53 از 73)
کاتالوگ # (SE5000)9583

خورشیدگرفتگی ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ (۲۰ مارس ۲۰۳۴) یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی کامل است. زمان اوج آن، ساعت ۱۰:۱۸:۴۵ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی (۱۳:۴۸:۴۵ به وقت ایران) است.[۱] حداکثر گرفت کامل این خورشیدگرفتگی ۴ دقیقه و ۹ ثانیه خواهد بود.

این خورگرفت از ساعت ۷:۱۵ جهانی (۱۰:۴۵ ایران) از میانه آبهای اقیانوس اطلس آغاز شده سپس به ترتیب از میانه آفریقا، شمال عربستان، جنوب غرب تا میانه شرق ایران، میانه افغانستان، شمال پاکستان گذشته و نهایتاً در ساعت ۱۲:۵۵ جهانی (۱۶:۲۵ ایران) در میان کشور چین خاتمه می‌یابد.

خورشیدگرفتگی کامل در روز ۳۰ اسفند ساعت سه بعد از ظهر (به وقت ایران) وارد ایران شده و پس از گذر از شهرهای بوشهر، شیراز، رفسنجان و نهبندان در ساعت سه و پانزده دقیقه بعد از ظهر (چهار و پانزده دقیقه به وقت افغانستان) وارد افغانستان می‌شود و از فراه و غزنی گذشته و سپس در پاکستان و کشمیر از اسلام‌آباد، پیشاور و سرینگر می‌گذرد. پیش از ورود به ایران نیز کسوف در کشورهای عربی از کویت و مدینه گذشته‌است.

لحظه تحویل سال ۱۴۱۳ به وقت ایران ساعت ۱۶:۴۸ روز ۳۰ اسفند ۱۴۱۲خ[۲] یعنی حدود یک و نیم ساعت بعد از عبور گرفت کامل خورشید در ایران است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Espenak, Fred. "NASA Eclipse Web Site" (به انگلیسی). NASA Goddard Space Flight Center. Retrieved 27 Oct 2012.
  2. http://www.astropixels.com/ephemeris/soleq2001.html
خط سیر خورشیدگرفتگی کلی از ایران، افغانستان، پاکستان و کشمیر
خورشیدگرفتگی ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ خورشیدی. منطقهٔ خورگرفت کامل، ناحیهٔ سیاه بسیار کوچکی که در مرکز خورشیدگرفتگی جزئی در تصویر مشخص است از ایران نیز می‌گذرد و از جزیره خارک وارد استان بوشهر می‌شود و از شمال استان سیستان و بلوچستان خارج می‌شود.