خداوند الموت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خداوند الموت خداوند الموت کتابی نوشتهٔ نویسنده‌ فرانسوی به نام پل آمیر و با ترجمهٔ فارسی ذبیح‌الله منصوری است و به نهضت حسن صباح واقع در الموت میپردازد. ترجمه این کتاب به دلیل اقتباس‌های مترجم مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته‌ و به دلیل گم نامی نویسنده، باور عمومی بر این است که این فرد وجود خارجی نداشته و ذبیح‌الله منصوری با استفاده از نام مستعار به چاپ اثر خود پرداخته.

نقدها[ویرایش]

نقدهای متعددی به این کتاب (به‌طور خاص، به ترجمهٔ فارسی کتاب) وارد شده‌است. برخی نقدها در مورد درستی محتوای آن هستند. برای نمونه در مورد قتل خواجه نظام‌الملک در کتاب خداوند الموت می‌خوانیم:

«وقتی محمد طبسی به نهاوند رسید به او گفتند خواجه در شکارگاه است و او به قرق رفت و تقاضای ملاقات کرد. در محضر خواجه وی ناگهان دید که یکی از دو غلام‌بچه با خنجر به وی حمله کرد و او را به قتل رساند.»

اما در واقع خواجه نظام‌الملک در شب جمعه دوازدهم ماه رمضان سال ۴۸۵ هجری قمری در راه بغداد در محلی به نام صحنه توسط یک از فدائیان حسن صباح به نام بوطاهر ارانی به قتل رسیده‌است.[۱]

از سویی دیگر، برخی منتقدان معتقدند که نویسنده‌ای به نام «پل آمیر» در تاریخ فرانسه وجود نداشته و خداوند الموت تماماً زاییدهٔ ذهن منصوری است.[۲] همچنین از محمدعلی امیرمعزی نیز نقل شده که این کتاب در اصل یک مقاله بوده که «ملحقات خود منصوری آن را به صورت آن کتاب قطور درآورده است».[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «حسن صباح». وبگاه ایرانی. ۱۶ شهریور ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۰ آبان ۱۴۰۱.
  2. «کتاب تحریفی که به نمایشگاه آمد و رفت». تابناک فرهنگی. ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵.
  3. «ذبیح‌الله منصوری؛ مترجمی خیال‌پرداز یا سارق ادبی». گمانه. ۱۳ دسامبر ۲۰۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵.

کتاب‌شناسی[ویرایش]