خدامراد احمدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خدامراد احمدی
ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)
رئیس‌جمهورمحمود احمدی‌نژاد
معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت
اطلاعات شخصی
زادهایذه/۱۳۵۲
ملیت ایران
پیشهسیاست‌مدار

خدامراد احمدی (زاده:۱۳۵۲/ایذه) دولتمرد سابق ایرانی است. او دارای سمت‌هایی چون ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران را بر عهده داشته‌است. احمدی در پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی به عنوان متهم ردیف هشتم[۱] محکوم شد و در حال گذراندن ۱۰ سال حبس خود است.

زندگینامه[ویرایش]

احمدی با سرعتی غیرمعمول در دولت محمود احمدی نژاد ترقی کرد و به سمت‌های عالی دست یافت.انتصاب افراد به سمت‌های وزارتی بدون داشتن سابقه یک امر معمول در دولت احمدی نژاد بود. وی که همچون احمدی نژاد سابقه حضور در دانشگاه علم و صنعت را دارد از همان ابتدا از سوی وی به عنوان وزیر رفاه معرفی شده بود که موفق به احراز این سمت نشد. وی بدون داشتن هر گونه سابقه مدیریتی در هیچ‌یک از بخش‌های صنعتی در صدر بالاترین نهادهای صنعتی کشور قرار گرفت. آخرین سمت وی پیش از دستگیری معاونت وزرات صنعت معدن و تجارت بود که در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۰ دستگیر شد.[۲]

مسئولیت‌ها[ویرایش]

محکومیت در اختلاس ۳ هزار میلیاردی[ویرایش]

دادگاه از انتشار اسامی کامل متهمان بدلیل آنکه اتهامات ثابت نشده خودداری می‌کرد. پس از اتمام دادگاه و محکوم شدن خدامرادی احمدی، وبگاه الف کیفر خواست وی را منتشر کرد.

در جلسه دادگاه نماینده دادستان خطاب به او گفت: «نکته دیگر توجه به اموال دارایی‌های شماست شما فردی ۳۸ ساله هستید یک مدیر جوان در صورت رعایت موازین و رفتار اسلامی باید یک زندگی ساده و متوسط داشته باشد در حالی که ما در یک بار تفتیش منزل شما موفق به کشف ۸۰ سکه، ۷ ساعت گرانقیمت و چهار عدد شمش ۱۰۰ گرمی طلا شدیم. به این‌ها اضافه کنید ۵ سند ملکی و همچنین ۳۰۰ میلیون تومان پول نقد در حساب بانکی همه این‌ها را پیمانکاران به شما هدیه داده‌اند.»

وی در دادگاه و در هنگام دفاع از خود همکاری با نهادهای امنیتی را ذکر کرده بود.

اتهامات متوجه وی که در دادگاه نیز به اثبات رسید به شرح ذیل بود:

  1. ارتشاء به مبلغ جمعاً ۹ میلیارد ریال (نهصد میلیون تومان)
  2. مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور

وی یکی از متهمان اصلی در پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی بود. در کیفرخواست پرونده پیرامون دریافت رشوه توسط وی آمده‌است: «در حین تحقیقات مقدماتی از متهم پرونده به نام ع. ر. (مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد ایران) نامبرده اظهار داشته‌است که پیرو تقاضا و دستور مه آفریدامیرخسروی (سهام‌دار اصلی شرکت گروه ملی فولاد) مجموعاً ۵۵۰ میلیون تومان داخل دو عدد کیف به خدامراد احمدی معاون وزیر صنعت و معدن تجارت و رییس سازمان ایمیدرو پرداخت کرده‌است. نامبرده اظهار داشته‌است: «... با توجه به عضویت من در هیئت عامل ایمیدرو، با جناب ع. ر. آشنا شدم و از طریق ع. ر. بعد از واگذاری شرکت گروه ملی فولاد با مه آفریدامیرخسروی در چند جلسه آشنا شدم و در جلسات متعددی که با مدیرعامل گروه ملی فولاد داشتم، در خصوص موضوعات کاری بحث متعدد داشتیم و با مه آفرید امیر خسروی فقط در چند جلسه در وزارت صنایع در دفتر وزیر (وزیر صنایع و معادن، م) و دفتر شرکت شهرک‌های صنعتی جلسه داشتم.

در ادامهٔ تحقیقات، از نامبرده در خصوص اظهارات مدیرعامل گروه ملی فولاد مبنی بر اینکه وجوهی را به خدامراد احمدی پرداخت کرده‌است، سؤال شد که اظهار داشته‌است: «... حدود ششصد میلیون تومان بابت مؤسسهٔ خیریه ایشان (ع. ر) پرداخت کردند و اسناد و مدارک آن هم موجود است. در دفتر کارم در تهران پرداخت کردند و یک نوبت هم در هتل لاله فرستادند و این جانب از نامشروع بودن خبر نداشتم و حاضرم در یک زمان محدودی آن را پرداخت نمایم. اینجانب خدامراد احمدی مبلغ ششصد میلیون تومان از ع. ر. دریافت کردم، از این که منشا وجوه نامشروع می‌باشد، هیچ اطلاعی نداشتم و در حال حاضر آماده‌ام که مبلغ فوق را ظرف پانزده روز آینده به حسابی که دادستانی معرفی می‌نماید مسترد نمایم...» در ادامهٔ تحقیقات از آنجا که علت پرداخت این وجوه به خدامراد احمدی شفاف نشده بود، از مدیرعامل گروه ملی فولاد تحقیق شد. نامبرده اظهار داشته‌است: «بعد از کمک یکصد میلیون تومانی به خدامراد احمدی ، مه آفرید امیر خسروی را دیدم، ایشان گفت: به خدامراد احمدی چیزی دادی یا نه؟ گفتم در حد مقدورات، پرسید مثلاً چه میزان کمک می‌کنی. گفتم تا حالا یکصد میلیون تومان کمک کردم که مه آفرید امیر خسروی گفت اینها خرجشان خیلی بیشتر است. اگر می‌خواهی هوای شرکت (شرکت گروه ملی فولاد ایران) را داشته باشد، بایستی کلان کمک کرد و بحث پانصد میلیون تومان را طرح کرد و من تحویل خدامراد احمدی دادم» ایشان در ادامه می‌افزاید: «دلایل کمک مه آفرید امیرخسروی به خدامراد احمدی عبارتند از: ۱ ـ افزایش سهمیه شمش گروه ملی توسط خدامراد احمدی ۲ ـ حمایت از درخواست‌های گروه ملی در ایمیدرو مثل طرح فروش فولاد شهر ۳ ـ تقسیط بدهی‌های گروه ملی در ایمیدرو که انجام شد. در جلسهٔ بازجویی از مه آفریدامیرخسروی سوال شد: شما توصیه کردید مبلغ حدوداً ۹۰۰ میلیون تومان که به خدامراد احمدی پرداخت نماید در این خصوص چه توضیحی دارید، وی پاسخ داد: «برای اینکه سهمیهٔ شمش فولاد خوزستان برای گروه ملی در دست گروه ایمیدرو بود و آقایان می‌گفتند برای اینکه سهمیهٔ شما در گروه ملی از طریق فولاد خوزستان پایدار بماند، باید به ما پول پرداخت شود... و برای این که به تولید خدشه‌ای وارد نشود، ما مجبور بودیم که به ایشان جهت پایدار ماندن تولید، حق حساب بدهیم تا سهمیهٔ ما در فولاد خوزستان حفظ شود و گرنه سهمیه ما را کم می‌کردند و هر ماه برای کارخانه این بازی‌ها را در می‌آوردند و تا پول نمی‌گرفتند سهمیهٔ ما را کم می‌کردند و حتی خدامراد احمدی از بنده تقاضای یک واحد آپارتمان هم کرد...»

مجازات[ویرایش]

به گفته سخنگوی قوه قضائیه ایران وی به «۱۰ سال حبس، رد مال و محرومیت از مشاغل دولتی به مدت ۳۰ سال محکوم شده» محکوم شده و در حال طی دوران محکومیت خود است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://alef.ir/vdce778z7jh8vvi.b9bj.html?180800
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «بازخوانی اتهامات و دادگاه معاون فاسد وزیر صنعت معدن تجارت». الف. ۱۹ اسفند ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴.
  3. «توسعه بندر خرمشهر شتاب بیشتری خواهد گرفت خبرگزاری فارس: در برنامه پنج ساله چهارم، توسعه بندر خرمشهر با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد». خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۴. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 41 (کمک)
  4. «جزئیات دستگیری خدامراد احمدی، معاون وزیر». وبگاه اعتدال. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴.