خاویر زانتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خاویر زانتی
خاویر زانتی در سال ۲۰۱۴
زادهٔ۱۰ اوت ۱۹۷۳ ‏(۵۰ سال)
بوئنوس آیرس، آرژانتین
ملیتآرژانتین
پیشه
کارفرمااینتر میلان (نایب رئیس)
قد۱٫۷۸ m (۵ ft ۱۰ in)[۱]

مشاغل مرتبط با فوتبال
نام کامل خاویر آدلمار زانتی
پست مدافع کناری
باشگاه‌های جوانان
۱۹۸۲–۱۹۸۹ ایندپندینته
۱۹۹۱–۱۹۹۲ تالرز
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۹۲–۱۹۹۳ تالرز ۳۳ (۱)
۱۹۹۳–۱۹۹۵ بانفیلد ۶۶ (۴)
۱۹۹۵–۲۰۱۴ اینتر میلان ۶۱۵ (۱۲)
مجموع ۷۱۴ (۱۷)
تیم ملی
۱۹۹۶ زیر ۲۳ سال آرژانتین ۱۲ (۰)
۱۹۹۴–۲۰۱۱ آرژانتین ۱۴۳[۲]: 1  (۵)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

خاویر آدلمار زانتی (به اسپانیایی: Javier Adelmar Zanetti) مدافع کناری سابق آرژانتینی و اسطوره باشگاه اینترمیلان و تیم ملی فوتبال آرژانتین بود.شماره ۴ زانتی در باشگاه اینتر بسته شده تا برای همیشه ۴اینتر افسانه ای باقی بماند.

وی در سال ۱۹۹۵ به این تیم ایتالیایی پیوست و از سال ۱۹۹۹ بازوبند کاپیتانی این تیم سرشناس را بر بازو می‌بست.

در اینتر به زانتی لقب تراکتور داده‌اند. این لقب به واسطه قدرت بدنی، جسارت و استقامت کاپیتان زانتی به وی داده شده‌است. پست تخصصی زانتی دفاع و هافبک راست است ولی بخاطر توانایی‌های بالای او مربیان در بسیاری از پست‌های گوناگون از او استفاده می‌کردند.

زانتی چندی پیش هشتصدمین بازی خود را با پیراهن اینتر انجام داد و رکورد تعداد بازی جوزپه برگومی را شکسته بود. وی بیشترین بازی را در تاریخ باشگاه اینتر انجام داده بود. با توجه به آمادگی بالای زانتی رکوردی دست نیافتنی در باشگاه اینترمیلان از خود بجای گذاشت.

یکی از دلایل شهرت زانتی اقدامات خیر خواهانه این بازیکن و همسرش می‌باشد. خاویر و همسرش مسئولیت چندین مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست را بر عهده دارند. همچنین خاویر مدرسه فوتبال ویژه‌ای برای کودکان بی سرپرست در کشور آرژانتین دایر کرده‌است.

آغاز زندگی[ویرایش]

خاویر آدلمار زانتی در روز ۱۰ اوت سال ۱۹۷۳ در منطقه ساحلی شهر بوئنوس آیرس آرژانتین متولد شد. وی در دوران کودکی علاوه بر درس خواندن به پدر خود در بنایی کمک می‌کرد. با این وجود عشق به فوتبال زانتی را به سمت این ورزش کشاند و وی بازی را در تیم محلی منطقه خود آغاز کرد.

باشگاه‌های حرفه‌ای[ویرایش]

اتلتیکو تالرز[ویرایش]

زانتی پس از جدا شدن از تیم جوانان شهر خود، به تیم اتلتیکو تالرز پیوست. تالرز اولین تیم حرفه‌ای خاویر جوان به حساب می‌آمد. زانتی تنها یک فصل در تیم تالرز توپ زد و در سال ۱۹۹۳ به تیم بانفیلد در لیگ سطح اول فوتبال آرژانتین پیوست.

بانفیلد[ویرایش]

زانتی اولین بازی رسمی خود را با پیراهن بانفیلد ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۹۳ و در بازی خانگی این تیم مقابل تیم مطرح ریورپلاته انجام داد. اولین گل زانتی هم در ۲۹ سپتامبر همان سال مقابل تیم نیوولز اولد بویز به ثمر رسید. بازی‌های درخشان خاویر در تیم بانفیلد خیلی زود او را به یک چهره مطرح در فوتبال آرژانتین تبدیل کرد و زانتی در سال ۱۹۹۴ برای اولین بار به تیم ملی فوتبال آرژانتین دعوت شد. همان سال زانتی پیشنهادهای جالبی از ریور پلاته و بوکاجونیورز دریافت کرد، ولی زانتی در سال ۱۹۹۵ و در اولین سال حضور ماسیمو موراتی در اینتر، به این تیم سرشناس کشور ایتالیا پیوست.

اینتر میلان[ویرایش]

زانتی در روز ۲۷ اوت سال ۱۹۹۵ در ورزشگاه جوزپه مه آتزای شهر میلان، برای اولین بار پیراهن اینتر را بر تن کرد. پیراهنی که پس از ۱۹ سال همچنان به آن وفادار ماند. وی در این سال‌ها انواع و اقسام جام‌های معتبر را همراه اینتر بدست آورده‌است که اکثر آن‌ها را زانتی به عنوان کاپیتان بالای سر برده‌است. جام یوفا سال ۹۸ (زانتی در دیدار فینال گل دوم اینتر را با یک شوت زیبا از پشت محوطه جریه به ثمر رساند)، کوپا ایتالیا در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰؛ سوپر کاپ ایتالیا در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰؛ پنج قهرمانی لیگ ایتالیا در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰؛ لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۰ و جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۰ جامهایی بوده‌اند که زانتی همراه اینتر موفق به کسب آن شده‌است. زانتی آخرین پنالتی بازی در فینال سوپر کاپ ایتالیا در سال ۲۰۰۸ را وارد دروازه رم کرد که موجب پیروزی و قهرمانی اینتر در آن دیدار شد.

زانتی یکی از برترین بازیکنان تاریخ جهان به‌شمار می‌آید. کمتر بازیکنی در تاریخ جهان یافت می‌شود که همانند خاویر همیشه در اوج بوده و هیچ‌گاه یک بازی ناامیدکننده انجام ندهد. پس از ۱۹ سال حضور در اینتر زانتی همچنان با طراوت و شاداب فوتبال بازی کرد و هیچ نشانی از خستگی در بازی وی یافت نمی‌شد. در بازی فینال جام قهرمانان ۲۰۱۰ مقابل بایرن زانتی هفتصدمین بازی خود را با پیراهن اینتر انجام داد. پیش از برگزاری بازی اینتر-بایرن لوح یابودی از طرف باشگاه اینتر به پاس قدردانی از زانتی به وی اهدا شد و در پایان دیدار نیز زانتی با کسب جام لیگ قهرمانان اروپا شبی به یاد ماندنی را سپری کرد.

زانتی با آنکه معمولاً در دفاع بازی می‌کرد، ولی آخرین اخراج وی از زمین مسابقه به ۹ سال قبل برمی‌گردد. زانتی مقابل تیم پارما در رقابت‌های کوپا ایتالیا، به علت اعتراض به تصمیم داور اولین و آخرین کارت قرمز دوران بازیگری خود را دریافت کرد. زانتی بخاطر پست و نوع بازی اش بسیار کم گل می‌زند و سال ۲۰۰۷ در بازی مقابل آسکولی توانست پس از ۴ سال گلزنی کند. همچنین وی در سال ۲۰۰۷ در آخرین دقیقه بازی با رم با یک شوت از راه دور دروازه این تیم را گشود و اینتر را از شکست در آن دیدار نجات داد. شکستی که اگر رقم می‌خورد شاید هرگز اینتر سومین اسکودتوی پیاپی را در کارنامه خود نمی‌دید.

خاویر زانتی در ماه می‌سال ۲۰۱۴ آخرین فصل فوتبالی خود با اینتر را سپری نمود و از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

بازی‌های ملی[ویرایش]

خاویر آدلمار زانتی

دانیل پاسارلا، اولین سرمربی تیم ملی آرژانتین بود که زانتی را به تیم ملی فرا خواند. زانتی اولین بار ۱۶ نوامبر سال ۱۹۹۴ در بازی مقابل شیلی پیراهن آرژانتین را بر تن کرد. پیراهنی که ۱۴۵ بار آن را پوشیده‌است و کاپیتان تاریخ کشورش محسوب می‌شد. زانتی در دو جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ نیز به میدان رفته‌است ولی در جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ با تصمیم عجیب مربیان آرژانتین به تیم ملی دعوت نشد تا شانس حضور در ۴ جام جهانی پیاپی را از دست بدهد. وی در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا نیز با تیم ملی کشورش شرکت داشت و به مدال نقره رسید.

حساس‌ترین گل زانتی با پیراهن آرژانتین به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و بازی حیثیتی آرژانتین-انگلستان در مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی برمی‌گردد. آرژانتین که با ۹ امتیاز و به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کرده بود در مرحلهٔ یک‌هشتم باید به مصاف انگلیس می‌رفت. آرژانتین ۲–۱ از حریف خود عقب بود که زانتی پاس کوتاه خوان سباستین ورون از روی ضربه آزاد را دریافت کرد و با چرخش ۱۸۰ درجه توپ را به گوشه دروازه انگلستان کوبید. بازی با نتیجه ۲–۲ خاتمه یافت و آرژانتین توانست در ضربات پنالتی با پیروزی بر انگلستان به مرحله بعد راه یابد. البته در مرحلهٔ بعد آرژانتین با شکست ۱–۲ مقابل هلند از دور رقابت‌ها حذف شد.

در جام جهانی ۲۰۰۲ کره-ژاپن هم، آرژانتین که قبل از شروع جام یکی از مدعیان اصلی کسب جام جهانی بود با نمایشی دور از انتظار با کسب یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست، از صعود به دور بعد بازماند تا زانتی و آرژانتین دست خالی جام را ترک کنند.

زانتی پس از کوپا آمریکای 2011 آرژانتین، که با عدم موفقیت میزبان (آرژانتین) همراه بود از تیم ملی خداحافظی کرد.

زندگی شخصی[ویرایش]

در سال ۱۹۹۲ خاویر زانتی و پائولا دلا فونته با یکدیگر ازدواج کردند. پائولا، دختر یک استاد دانشگاه در کشور آرژانتین بود و خود نیز در رشته عکاسی مشغول به کار است. سال ۲۰۰۵ اولین فرزند خاویر و پائولا به نام سل زانتی متولد شد تا با ورود دختر خاویر و پائولا زندگی این زوج سالم گرمتر شود.

خداحافظی[ویرایش]

زانتی در آخرین بازی خانگی فصل ۲۰۱۳–۲۰۱۴ که در مقابل لاتزیو انجام می‌شد که در این بازی تیم اینتر از لاتزیو۴–۱ پیروز میدان شد، برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. باشگاه اینتر میلان برای این بازیکن مراسم خاص و با شکوهی را در آخر بازی برگزار کرد که چهره‌های شاخصی هم در این مراسم دیده می‌شدند.[۳]

افتخارات[ویرایش]

اینتر میلان[ویرایش]

جام باشگاه‌های جهان(۱):۲۰۱۰
  • لیگ قهرمانان اروپا: ۲۰۱۰-۲۰۰۹

تیم ملی[ویرایش]

افتخارات شخصی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Javier Adelmar Zanetti". goal.com. Archived from the original on 17 February 2012. Retrieved 30 January 2012.
  2. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۶ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «ورزش - BBC فارسی - آلبوم عکس: خداحافظی سن سیرو با زانتی». بی‌بی‌سی فارسی.