خانه سعادت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خانه سعادت شیراز
Map
نامخانه سعادت شیراز
کشورایران
استاناستان فارس
شهرستانشیراز
اطلاعات اثر
کاربریخانه
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۰۴۸۱
تاریخ ثبت ملی۲ آبان ۱۳۸۲

خانه سعادت مربوط به دوره قاجار است و در بافت قدیم شیراز، خیابان دستغیب، گذر سنگ سیاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

تاریخچه نامگذاری خانه سعادت به مالک اصلی آن بازمی‌گردد. حاج میرزا آقا سعادت فرزند سید علی اکبر تاجر شیرازی مالک خانه سعادت بوده‌است. همکاری وی با میراث فرهنگی موجب ماندگار شدن این اثر تاریخی گردید که موجب فخر شیراز و لذت گردشگران بافت تاریخی است. تزیینات این خانه به سبک معماری اصیل ایرانی، بسیار چشم‌نواز است و می‌توانید هنر کاشی‌کاری، گچ‌کاری، آجرکاری، حجاری، گره چینی و… را در این خانه مشاهده کنید. دو ورودی در ضلع شرقی و جنوبی، راهرو، حیاط، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، زیرزمین و… از قسمت‌های مختلف این عمارت است. خانه سعادت در حال حاضر به‌عنوان موزه خاتم فعالیت می‌کند و با بازدید از آن، هم از تماشای بندبند این خانه تاریخی لذت خواهید برد و هم محو زیبایی هنر ناب خاتم‌کاری خواهید شد. همچنین این بنای تاریخی در سال ۸۴ مرمت و برای بازدید عموم آماده شد.

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.