حمیدالله امین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حمیدالله امین
دکتر حمیدالله امین در یک سخنرانی ۲۰۱۰
رئیس دانشگاه کابل از ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵
پس ازاشرف غنی
پیش ازاحمد جاوید
ریاست امتحانات دانشگاه کابل
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۴۱
۱۳۲۰ (۸۰ ساله)
ولسوالی بگرامی، ولایت کابل، افغانستان
حزب سیاسیمستقل
تحصیلاتدانشگاه کابل
دانشگاه دورام
پیشهسیاستمدار، جغرافیدان

حمیدالله امین (متولد ۱۹۴۱) سیاستمدار و جغرافیدان افغانستانی از ولسوالی بگرامی، ولایت کابل است. او از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ رئیس دانشگاه کابل بود.[۱] وی قبل از ماجرت از افغانستان در سال ۱۹۸۸، عضو هیئت مدیره دانشگاه بود و کتاب خود تحت عنوان جغرافیای زراعتی افغانستان را نیز در این دوران نوشت.[۱][۲][۳][۴][۵]

زندگینامه[ویرایش]

حمیدالله امین در سال ۱۹۴۱ م. یا ۱۳۲۰ ش. در یکی از قریه‌های ولسوالی بگرامی، ولایت کابل متولد گردید. او تحصیلات ابتدایی خویش را در مکتب دقیقی گذراند سپس برای ادامه تحصیلات متوسطه راهی لیسه حبیبیه (دبیرستان) شد. در سال ۱۳۳۹ به دانشکده ادبیات و علوم بشری دانشگاه کابل راه یافت و در سال ۱۳۴۲ از دپارتمان تاریخ و جغرافیای آن دانشکده فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۴۷ موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس جغرافیا از دانشگاه دورام انگلستان شد.

پس از بازگشت در دانشگاه کابل به عنوان معاون و سپس رئیس دانشکده ادبیات و علوم بشری مشغول به کار شد . در سال ۱۳۵۵ به مدت دو سال در دانشگاه نبراسکا ایالات متحده تدریس کرد، در طول این مدت او مشغول به چاپ بهترین اثر خود جغرافیای افغانستان بود . در سال ۱۹۸۸ به استرالیا رفت و به مدت ۱۴ سال در دانشگاه دانشگاه مک‌کواری تدریس کرد.

در سال ۱۳۸۵ پس از بازگشت دوباره به افغانستان به عنوان مشاور وزارت تحصیلات عالی مشغول شد، در سال ۱۳۸۶ به عنوان رئیس امتحانات و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ به عنوان ریاست دانشگاه کابل مشغول به فعالیت بود.

دکتر حمیدالله در زمان خود تلاش‌های فراوانی برای افزایش جمعیت دانشجویان افغان علی‌الخصوص دانشجویان زن در آموزش عالی افغانستان انجام داده‌است.

آثار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام KU وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Triumph in Afghanistan McInnis, Tim, Durham University. 2009. Accessed 09-07-10
  3. Durham University offers chance to Afghan women Juncar, Niocla Sunday Sun 28-04-10. Accessed 09-07-10
  4. Amin, Hamidullah. The role of communication in the development of Afghanistan. 1967. Unpublished MA. Thesis. University of Durham
  5. Amin, Hamidullah and Schilz, Gordon B. A Geography of Afghanistan. Centre for Afghanistan Studies, Nebraska, Omaha. 1976