حقوق پزشکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حقوق پزشکی در میان رشته‌های مختلف حقوقی مؤلفه ای میان رشته‌ای است.
شاخه‌ای از رشته‌های حقوقی است که از اوایل دهه نود میلادی برای اولین بار در کالج سلطنتی انگلیس به عنوان گرایشی از رشته‌های حقوقی مورد توجه قرار گرفت و به تدریج در دانشگاه‌های معتبر دنیا رواج یافت. حقوق پزشکی وقتی که در پرتو حقوق جزای پزشکی به تبیین جرایم و خطاهای پزشکی و مجازات‌های حاکم بر آن‌ها می‌پردازد به «حقوق کیفری» نزدیک می‌شود و هنگامی که که ارتباط پزشک و بیمار و قراردادهای پزشکی و نقش افراد ثالث را مبنای مطالعه خود قرار می‌دهد، در قلمرو «حقوق خصوصی» قرار می‌گیرد؛ بنابراین در میان رشته‌های مختلف علوم پزشکی، رشته‌ای را نمی‌توان یافت که از موضع و حیطه مطالعه حقوق پزشکی خارج باشد.[۱]

از یاور محمدی به عنوان اولین فارغ التحصیل رشته حقوق پزشکی ایران یاد می شود. او در اولین دوره ای که رشته حقوق پزشکی در دانشگاه علم و فرهنگ تهران که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد توانست با دفاع از پایان نامه خود تحت عنوان ((وضعیت ارث بری افراد تراجنسیتی قبل و بعد از عمل تطبیق جنسیت)) با راهنمایی دکتر محمد حسن صادقی مقدم و مشاوره دکتر سید محمد آذین در سال ۱۴۰۲ با کسب نمره بسیارخوب فارغ التحصیل شود.

فعالان علمی حوزه حقوق پزشکی در ایران[ویرایش]

حقوق پزشکی در ایران یکی از رشته‌های کم توسعه یافته به حساب می‌آید از اینرو تا کنون نویسندگان، حقوقدانان و پزشکان معدودی در این شاخه از حقوق فعالیت داشته از برجسته‌ترین حقوقدانان و پزشکانی که در این شاخه تخصصی از حقوق ایران فعالیت داشته‌اند می‌توان به سید محمد آذین، یاور محمدی، محمود عباسی، حسین میر محمد صادقی، محمدرضا الهی منش، بهنام قائم مقامی ، سید مصطفی محقق داماد، فرامرز گودرزی، فاطمه تقی‌زاده، سیمین کاظمی، حمید رضا صالحی، ایرج گلدوزیان، شهلا وعظمی، مرتضی آموزگار، محمد صادق رحمدار، محمد جعفر ساعد، الناز بازرگانی گیلانی، بهاره مسگری و احمد امی نام برد.

محاکم تخصصی جهت رسیدگی به مسائل پزشکی[ویرایش]

ایجاد مراجع قضایی تخصصی جهت رسیدگی به مسائل پزشکی به لحاظ تسریع در رسیدگی و حفظ حقوق بیماران لازم به نظر می‌رسد. تعیین مجازات‌های تکمیلی و تتمیمی غیر از پرداخت دیه برای صاحبان حرف پزشکی واجد سوابق متعدد در زمینه تقصیر در انجام امور پزشکی و تعامل میان مراجع قضایی با مراکز علمی و دانشگاهی جهت بحث در موضوعات حقوق پزشکی از دیگر مواردی است که می‌توانند در تقلیل مشکلات حقوق پزشکی مؤثر باشند.[۲][۳]

منابع شغلی در رشته حقوق پزشکی[ویرایش]

  • بررسی مدارک، پرونده‌ها و رسیدهای پزشکی در رابطه با دعوای پزشکی.
  • کمک به افراد تراجنسیتی برای رسیدن به حقوق شان اعم از جراحی تطبیق جنسیت، ارث و...
  • وکلای پزشکی[۴] به مشتریان حقوقی در مورد حقوقشان در طول محاکمه مشاوره می‌دهند.
  • ممکن است شواهد را دست نخورده و برای آزمایش حفظ کند (مانند داروها یا تجهیزات پزشکی معیوب).
  • ممکن است قوانین، استانداردها و دستورالعمل‌های پزشکی در آن منطقه را تفسیر کند (اغلب می‌توانند بسته به منطقه و عمل پزشکی متفاوت باشند).
  • وکلای پزشکی معمولاً به قربانیان در دریافت غرامت برای جبران خسارات و صدماتشان کمک می‌کنند.
  • وکلای پزشکی اغلب در ارتباط با موضوعات کلی شرکت، از جمله سازماندهی مجدد شرکت، تأمین مالی سرمایه، مزایای کارکنان، مسائل مالیاتی و ضد انحصار و مذاکرات عمومی قرارداد، مشتریان را در صنعت مراقبت‌های بهداشتی نمایندگی می‌کنند. آنها اغلب در مورد استخدام پزشک، دستیابی به فعالیت‌های پزشک و مسائل مربوط به روابط کارکنان پزشکی مشاوره ارائه می‌دهند. وکلای پزشکی همچنین در مورد کلاهبرداری Medicare و Medicaid، مسائل سوء استفاده و پرداخت، و مسائل مربوط به پزشکی از راه دور و اصلاحات بهداشتی راهنمایی می‌کنند.

پانویس[ویرایش]

  1. درآمدی بر حقوق پزشکی، محمود عباسی، انتشارات حقوقی، 1392
  2. محاکم تخصصی جهت رسیدگی به مسائل پزشکی (۲۰۲۲-۰۱-۲۸). «وکیل جرایم پزشکی». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۹.
  3. مسئولیت مدنی ناشی از فرایند درمان، حمیدرضا صالحی، انتشارات حقوقی، ۱۳۹۱، ص ۳۳۲
  4. مجموعه آموزش‌های حقوق پزشکی شکایت از پزشک

منابع[ویرایش]

  • مسئولیت مدنی ناشی از فرایند درمان، حمیدرضا صالحی، انتشارات حقوقی، پاییز ۱۳۹۱..

جستارهای وابسته[ویرایش]