حسین نوری همدانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسین نوری همدانی
عنوان(ها)آیت‌الله‌العظمی
اطلاعات شخصی
زاده۱ فروردین ۱۳۰۴ ‏(۹۹ سال)
محل اقامتقم
تحصیلاتهمدان، قم
بستگانسید حسین موسوی تبریزی (داماد)
امضا
استادانسید روح‌الله خمینی
سید محمد محقق داماد
سید محمدحسین طباطبایی
سید حسین طباطبایی بروجردی
وبگاه

حسین نوری همدانی (زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۰۴ در همدان)، روحانی اهل ایران و از مراجع تقلید شیعه است. نوری همدانی را «روحانی تندرو»[۱] می‌نامند که مخالفت شدید خود را با صوفیان[۲][۳] و دراویش، یهودیان،[۴][۵] بهائیان[۶] و نواندیشانی همچون عبدالکریم سروش و کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد در زمینه رفع انواع تبعیض علیه زنان ابراز کرده‌است.

دیدگاه‌ها[ویرایش]

از جمله دیدگاه‌های گزارش شدهٔ وی این است که ایران «باید دانشگاه‌ها را از اساتید ضداسلام و ملحد پاکسازی کند.» در سپتامبر ۲۰۰۶، وی خواستار مقابله با گروه‌های درویش در قم شد. او همچنین فتوایی علیه حضور زنان در ورزشگاه‌ها صادر کرد. در اوایل سال ۲۰۰۸، او چیزی را که برخی تهدید ضمنی مرگ علیه روشنفکر ایرانی عبدالکریم سروش می‌دانند، صادر کرد، و گفت: «نوشته‌های سروش بدتر از نوشته‌های سلمان رشدی است» و «نظریه‌های مذهبی عبدالکریم سروش ریشه‌های نبوت، قرآن و مکاشفات مقدس را تضعیف کرده‌است».

در ارتباط با تصویب لایحه عضویت ایران در کنوانسیون ملل متحد در خصوص منع تبعیض علیه زنان (CEDAW) توسط قانونگذار ایران، ایسنا گزارش داد که نوری همدانی در ۲ اوت ۲۰۰۳ بیانیه ای صادر کرد و این کنوانسیون را «فاجعه‌بار و غم‌انگیز و همچنین یک ترفند غربی و آمریکایی برای آسیب رساندن به اسلام». به گفته وی، وقتی این کنوانسیون به قم آورده شد، همه مراجع دینی با آن مخالف اسلام بودند.[۷]

وی همچنین در شهریور ۱۴۰۰ در اظهار نظری گفته بود: استفاده از دخانیات قاچاق «غیرجائز» است.[۸]

تحصیلات[ویرایش]

وی ادبیات فارسی، گلستان سعدی، انشا، ترسل نصاب تا معالم الاصول را نزد پدر آموخت. از سال ۱۳۲۱ به مدت یک و نیم سال در مدرسه آخوند همدانی تحصیل کرد و سپس به قم عزیمت نمود. وی حدود ۱۵ سال در تمام درس‌های سید حسین بروجردی، حدود ۱۲ سال در درس فقه و اصول سید محمد محقق داماد، پنج سال در درس اسفار سیدمحمد حسین طباطبائی شرکت کرد. نحوه آشنایی او با سید روح‌الله خمینی به سال ۱۳۶۲ه‍.ق) و درس اخلاق وی برمی‌گردد.[۹]

فعالیت‌ها[ویرایش]

نظر دربارهٔ عزاداری محرم در دوران کرونا[ویرایش]

نوری همدانی با اشاره به صحبت خمینی که گفت: «ما هر چه داریم از محرم و صفر است»، عزاداری را در چارچوب اجرای دستورهای مسئولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه می‌کنیم را تأیید کرد. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت بر اوج گرفتن دوباره شیوع کرونا و اینکه شیوه نامه‌ها جلوی گسترش بیماری را در مراسم محرم نمی‌گیرد، تأکید کردند.[۱۳]

استادان[ویرایش]

تالیفات[ویرایش]

حسین نوری همدانی در موضوعات مختلف از جمله فقه، اصول، اعتقادات و مسائل اجتماعی، تألیفات فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

رساله توضیح المسائل: این کتاب مجموع فتواهای نوری همدانی دربارهٔ موضوعاتی چون تقلید، طهارت، نماز، روزه و حج است.

معجم الرواة الثقات و ترتیب الطبقات: کتابی دربارهٔ علم رجال که در آن راویان ثقه، طبقه راویان و تعداد روایت آنها بیان شده‌است.

الخمس فی ضوء مدرسة أهل بیت علیهم السلام: دربارهٔ خمس، احکام خمس و موارد مصرف آن توضیح داده شده‌است.

اسلام مُجسم: دربارهٔ علم و روش‌های کسب آن بوده و سرگذشت برخی از علمای بزرگ شیعه از جمله سید محمد مجاهد، سید محمدباقر شَفتی، میرزای شیرازی، سید جمال الدین اسدآبادی و علامه امینی بیان می‌کند. این کتاب به نام علمای بزرگ اسلام نیز شهرت یافته‌است.

جهاد: کتابی حاوی فضیلت، عواقب ترک، روش‌های جهاد که در آن به جهاد از نگاه روایات و قرآن نیز پرداخته شده‌است.

انسان و جهان: موضوع این کتاب خداشناسی با توجه به شگفتی‌های جهان آفرینش است.

دانش عصر فضا: حاوی مباحثی چون علم نجوم و وضعیت ستارگان است.

ربا: در این کتاب به مسائل مال ربوی و همچنین روش‌های حفظ ارزش پول اشاره شده‌است.

التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی: حاوی برخی نظرات شخصی نوری همدانی دربارهٔ متن کتاب العروة الوثقی است.

وی همچنین دربارهٔ موضوعات دیگری چون جایگاه بانوان در اسلام، اقتصاد اسلامی، آمادگی رزمی، خمس، اخلاق و عرفان به نگارش درآورده و دو جلد از مجمع البیان را ترجمه کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. Julian، Hana Levi. «Crack in the Iranian Wall? Leading Iranian 'Hard-Line' Cleric Supports Protests» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  2. «در ابتدای درس خارج مطرح شد - پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی». noorihamedani.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  3. «پاسخ معظم‌له پیرامون ساخت سریال شمس تبریزی - پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی». noorihamedani.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  4. «انتقاد حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دام ظله العالی از سیاست یک بام و دو هوای غرب/ قدرت اسلام بدون جهاد و شهادت ممکن نیست - پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی». noorihamedani.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  5. «دیدار سردار پاسدار غلامی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله - پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی». noorihamedani.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۳ سپتامبر ۲۰۲۱.
  7. «RFE/RL Iran Report». www.globalsecurity.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  8. «نوری همدانی: استعمال دخانیات قاچاق «غیر جائز» است + عکس».
  9. «زندگینامه معظم‌له». پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله نوری همدانی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۷.
  10. «پیام به اهالی کردستان و اعزام آقای حسین نوری به منطقه». سایت جامع امام خمینی.
  11. «حکم به آقای حسین نوری جهت رسیدگی به وضع دانشجویان ایرانی مقیم اروپا». سایت جامع امام خمینی.
  12. «حکم اعزام آقای حسین نوری به کشورهای هند، پاکستان و …». سایت جامع امام خمینی.
  13. «دیدگاه علما و مراجع تقلید دربارهٔ عزاداری محرم امسال». خبرگزاری حوزه. ۲۰۲۰-۰۸-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]