حسن سربخشیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسن سربخشیان
زادهٔتبریز
ساکن نیویورک آمریکا
ملیت ایران
همسر(ها)پروانه وحید منش
خویشاوندانحسن حبیبی (دایی)، سعید حبیبی (پسردایی)
وبگاه

حسن سربخشیان (زادهٔ ۱۳۴۷ در تبریز) عکاس خبری و فعال مطبوعاتی اهل ایران است. مجموعه عکس‌های او از حوادث کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ از معروف‌ترین کارهای او به‌شمار می‌روند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

حسن سربخشیان در سال ۱۳۴۷ در تبریز متولد شد و فعالیت خود در زمینه عکاسی را به صورت تجربی از سال ۱۳۶۴ آغاز کرده و در انجمن سینمای جوان دفتر تبریز به فعالیت خود ادامه داد در ادامه تا سال ۱۳۷۶ به فعالیت در زمینه‌های فیلمسازی و تلویزیونی پرداخت. سربخشیان در بخش عکس روزنامه‌هایی چون صبح امروز، یاس نو، حیات نو و مجلاتی چون زنان و پیام امروز آن روزنامه‌ها فعالیت داشته‌است. وی مدتی به عنوان دبیر عکس خبرگزاری میراث خبر کار می‌کرد. سربخشیان با عکس‌های حوادث کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ به شهرت رسید.[۱] حسن سربخشیان از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال به عنوان عکاس خبرگزاری آسوشیتد پرس در تهران مشغول به کار بود و عکس‌های او در روزنامه‌ها و مجلات معتبر بین‌المللی نظیر: نیویورک تایمز، نیوزویک، واشینگتن پست، تایم و… به چاپ رسیده‌اند و در جنگ‌های: عراق- آمریکا و آمریکا- افغانستان به عکاسی پرداخته‌است.
سربخشیان در سال ۱۳۸۸ و اندکی پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع‌الکار شد و اجازه ادامه عکاسی در ایران از او گرفته شد، او پس از انتخابات ریاست جمهوری خاک ایران را ترک کرده و راهی واشینگتن دی سی در کشور آمریکا شد.

جوایز و افتخارات[ویرایش]

  • برنده جشنواره بین‌المللی عکس ایران- ۱۹۹۵
  • برنده مسابقهٔ عکس دانشگاه‌های سراسر ایران- ۱۹۹۶
  • برگزیدهٔ مسابقه عکس سال ایران ۱۳۷۴
  • برندهٔ سه دوره در بخش عکس جشنوارهٔ مطبوعات کشور در سال‌های ۱۳۷۸، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱
  • برنده اول مسابقات عکس گفتگو ۱۳۸۲
  • برنده جایزهٔ مسابقه عکس مطبوعاتی کاوه گلستان ۱۳۸۳

کتاب‌شناسی[ویرایش]

کتاب نبض زمان، اولین کتاب تخصصی عکاسی خبری در ایران است که به صورت دو زبانه (فارسی- انگلیسی) در سال ۱۳۸۴ روانه بازار شد و شامل ۱۲۱ عکس است که رویدادهایی نظیر حوادث گوناگون در: عراق، عربستان سعودی، افغانستان و المپیک ۲۰۰۴ آتن را در بر می‌گیرد. نقدهای جیم میور، یونس شکرخواه، کامران جبرائیلی و شهید الاعلم در مقدمه آن آمده‌است.
مصاحبه سه نفره حسن سربخشیان، یونس شکرخواه و بهمن جلالی دربارهٔ آسیب‌شناسی عکاسی خبری و مطبوعاتی، بخش دیگری از متن این کتاب است و تاریخچه عکاسی مطبوعاتی در مقدمه گنجانده شده‌است.
عکس‌های این کتاب با نگرشی به رویدادهای سیاسی و اجتماعی در ایران و منطقه بین سال‌های ۷۶ تا۸۴ به چاپ رسیده‌است. ثبت لحظات تاریخی از ۸ سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، زلزله بم، تهاجم آمریکا علیه افغانستان و عراق، بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴، مراسم حج و… موضوع عکس‌های این کتاب را شامل می‌شوند. آخرین عکس‌های این کتاب مربوط به تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ است.


پروژه‌های اخیر[ویرایش]

کتاب یهودیان ایران[ویرایش]

  • پروژه‌ای منحصر به فرد که در نوع خود اولین پروژه از این دست است که به زندگی یهودیان ایران، اقلیتی با ۳۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۲۷۰۰ سال تاریخ و قدمت می‌پردازد. این اقلیت که در حال حاضر به نوعی در حال محو و ناپدید شدن از خاک ایران هستند، در بیش از ۷۰ نقطه در سرتاسر ایران سکنی گزیده‌اند موضوع یکی از آخرین پروژه‌های سربخشیان را تشکیل داده‌اند که با همکاری و متن پروانه وحید منش محقق تاریخ یهودیان تهیه شده‌است.

فیلم انتخابات ریاست جمهوری و رخدادهای پس ازآن[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.hasanpix.com/thumbs.php?cat=37 بایگانی‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine مجموعه عکس‌های حسن سربخشیان از حوادث کوی‌دانشگاه تهران- ۱۳۷۸
  2. کتاب تخصصی عکاسی خبری در ایران، اثر حسن سربخشیان با نام «نبض زمان»[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]