حسن خسروشاهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسن خسروشاهی
زادهٔ۱ ژانویهٔ ۱۹۴۰ ‏(۸۴ سال)
خسروشاه، ایران
محل زندگیونکوور، بریتیش کلمبیا
ملیتایرانی کانادایی
تحصیلاتاقتصاد، حقوق
محل تحصیلدانشگاه تهران
سال‌های فعالیت۱۹۷۵-اکنون
شناخته‌شده براینیکوکاری، کارآفرینی
کارهای برجستهرئیس پرسیس هلدینگ
بنیانگذار فیوچر شاپ (غیر اجرایی)
دارایی خالصافزایش ۹۴۰ میلیون دلار
همسر(ها)نزهت خسروشاهی
فرزندانبهزاد خسروشاهی
خویشاونداندارا خسروشاهی و داریان خسروشاهی
وبگاه

حسن خسروشاهی، کارآفرین کانادایی ایرانی‌تبار متولد ۱۳۱۹ هجری خورشیدی در شهر خسروشاه است. او مدارک خود در دو رشتهٔ حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد.

وی فرزند علی خسروشاهی موسس شرکت صنعتی مینو و یکی از صنعت‌گران مهم ایران است. حسن خسروشاهی میراث‌دار مینو شد و وی این شرکت را تبدیل به بزرگترین و مشهورترین شرکت تولید صنایع خوراکی در ایران مثل بیسکویت، ویفر، شکلات، تافی، پفک و غیره کرد. سود حاصل از این شرکت تولیدی در سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. سپس پس از انقلاب اسلامی، در جریان مصادره اموال و دارایی‌ها، کارخانه‌ها و دیگر اموال وی مصادره شد.

در مورد محل زندگی سید روح‌الله خمینی، چندین نفر به باغ خسروشاهی در همان محل اشاره می‌کنند،[۱][۲][۳][۴] از جمله هاشمی رفسنجانی که می‌گوید: «زمانی هم که [خمینی] به تهران آمدند، خانه‌ای که ما به آنجا می‌رفتیم و شما دیدید. بله، به همین شکل ساده بود اما وقتی به دو طرف این خانه نگاه می‌کنید، دو باغ بزرگ می‌بینید. یکی از این باغ‌ها، متعلق به خسروشاهی بود که ۱۴هزار متر وسعت و سه چهار قنات آب دارد. در این باغ چند ساختمان وجود دارد که امام با توصیه پزشکان (به خاطر ناراحتی قلبی که داشتند) به یکی از ساختمان‌ها که قدیمی بود، رفتند.»[۵]

بعد از مدتی دوندگی، وی نهایتا با ناامیدی کشور را ترک می‌کند و به شهر ونکوور در کانادا می‌رود و پس از مدتی شرکت فیوچر شاپ را بنیان‌گذاری می‌کند.[۶][۷] حسن خسروشاهی زود این فروشگاه را به بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کانادا با ۹۰ شعبه و حدود ۸۰۰۰ کارمند تبدیل کرد و تبدیل به یکی از بزرگترین سرمایه داران آن کشور شد. او بعدها آن را به شرکت آمریکایی بست بای فروخت. ثروت حسن خسروشاهی را حدود ۲ میلیارد دلار تخمین می زنند که هفتمین فرد ثروتمند کانادا به حساب می آید.[۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

گروه صنعتی مینو


منابع[ویرایش]

  1. «باغ خسروشاهی». همشهری آنلاین.
  2. «محل سکونت آیت‌الله خمینی در جماران کجا بود؟». factnameh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۱۵.
  3. «باغ خسرو شاهی (جماران)». آپارات - سرویس اشتراک ویدیو. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۱۵.
  4. «امام خمینی (س) - برنامه افطاری». www.imam-khomeini.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۱۵.
  5. «مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی | مصاحبه آیت ا… هاشمی رفسنجانی با دانشجوی دانشگاه علم و صنعت در خصوص معماری مساجد». www.rafsanjani.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۱۵.
  6. «گروه صنعتی مینو | تولیدکننده مواد غذایی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی». گروه صنعتی مینو. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۲.
  7. یوکن. «حسن خسروشاهی موسس شرکت مینو و یکی از برترین کارآفرینان و ثروتمندترین مردان کانادا در حال حاضر - رسانه موفقیت یوکن». www.ucan.win. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ فوریه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۲.
  8. «حسن خسروشاهی؛ تنها باز مانده نسل کارخانه داران بزرگِ ایران». ماهنامه ویژه صنعت و صاحبان صنایع. ۲۰۲۰-۰۹-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۸.

"Hassan Khosrowshahi." Wikipedia, The Free Encyclopedia. 13 Nov 2007, 20:46 UTC. Wikimedia Foundation, Inc. ۲۳ دسامبر ۲۰۰۹ <http://en.wikipedia.org/w/index.php?oldid=171279622>.


https://www.iraniancanada.ca/3503/ سایت ایرانیان کانادا